Men då så, det börjar arta sig :). Imponerande UL för de "tre stora", utan att något känns som en kompromiss eller kortsiktig felinvestering. Prisvärt snarare än billigt.
Alex packlista
OBS work in progress! Skärmdumpen nedan gäller JUST NU.

1709023775174.png

Markpinnar
Efter de senaste fynden har Alex fått lite förbättringsmarginal, fr a vad gäller vikten. Då skulle hen kanske ta med sig fler av de utmärkta tältpinnarna från Röda Stjärnan, som ändå redan är betalda och väger 8 g/st?
Dels för friheten att kunna rigga sin stora tarp på flera olika sätt, inkl. som pyramidtält där det inte finns träd (hen får ju hitta/tälja till en vandringsstav).
Och dels för att t ex kunna säkra stabiliteten på det toppmonterade köket, rigga dess vindskydd, pinna ner ett annars sladdrigt tältgolv etc.

Golv
Kan man pinna ner det, behöver det inte vara så styvt i sig för att Alex ska slippa irriternade veck och fladder. En uppklippt sopsäck eller ett uttjänt duschdraperi gör jobbet och det gör inget om man pinnar rakt genom där det passar (draperiet har öljetter på ena sidan som bonus).

En av mina extratjocka sopsäckar väger ca 100 g, och mitt duschdraperi ca 120 g.
Med "äggkartong-madrassen" från Robens behövs inte heller längre någon bubbelplast.
 
Senast ändrad:
Att låna sovsäck gjorde jag på flera övernattningar innan jag visste vad som behövdes för kalla blåsiga västkustvårar och höstar. Klart svalare än i kylskåpet som håller 8,7 året om.. En kamrat lärde mig att sy ett tubtält 3 m långt av en stuvbit 6,5 m lätt nylonväv. pinnar och gavellyft löste man på platsen, men krypa in måste man och inga fester i tältet.
 
Trådens syfte
Att låna sovsäck gjorde jag på flera övernattningar innan jag visste vad som behövdes för kalla blåsiga västkustvårar och höstar. Klart svalare än i kylskåpet som håller 8,7 året om.. En kamrat lärde mig att sy ett tubtält 3 m långt av en stuvbit 6,5 m lätt nylonväv. pinnar och gavellyft löste man på platsen, men krypa in måste man och inga fester i tältet.

Jovisst - den här utredningen har ställt upp lite väl hårda spelregler om man skulle följa dem bokstavligen och i deras helhet - men det är inte trådens/listans syfte.

I verkligheten kommer "Alex" mest troligt att antingen kunna låna en hel del gratis från Fritidsbanken, eller köpa det billigt på loppis. Jag har just råkat passera Erikshjälpen, och där var det gott om fullt tänkbara ryggsäckar och sovsäckar, för att inte tala om högen med liggunderlag. Och "Alex" kanske är sykunnig nog att ge sig på DIY-projekt, fast det är tveksamt om det blir billigare - hens stora tarp kostar 60 kronor.

Det blir troligen inte särskilt lättviktigt med prylar från loppis, kompisar eller Fritisbanken, men det spelar ju ingen roll om man bara ska testa över veckohelgen.

Men då skulle denna tråd inte vara till någon nytta för någon som står inför samma dilemma som Alex, och kanske inte hittar just det hen saknar - vare sig att låna eller som loppisfynd. Eller bara letar efter någon av de listade utrustningsdelarna, som hen vill köpa ny (sovsäck är ju typiskt en sådan sak ), och som ska vara så prisvärd och lätt som möjligt.
 
Men då så, det börjar arta sig :). Imponerande UL för de "tre stora", utan att något känns som en kompromiss eller kortsiktig felinvestering. Prisvärt snarare än billigt.
Alex packlista
OBS work in progress! Skärmdumpen nedan gäller JUST NU.

Visa bilaga 43533

Markpinnar
Efter de senaste fynden har Alex fått lite förbättringsmarginal, fr a vad gäller vikten. Då skulle hen kanske ta med sig fler av de utmärkta tältpinnarna från Röda Stjärnan, som ändå redan är betalda och väger 8 g/st?
Dels för friheten att kunna rigga sin stora tarp på flera olika sätt, inkl. som pyramidtält där det inte finns träd (hen får ju hitta/tälja till en vandringsstav).
Och dels för att t ex kunna säkra stabiliteten på det toppmonterade köket, rigga dess vindskydd, pinna ner ett annars sladdrigt tältgolv etc.

Golv
Kan man pinna ner det, behöver det inte vara så styvt i sig för att Alex ska slippa irriternade veck och fladder. En uppklippt sopsäck eller ett uttjänt duschdraperi gör jobbet och det gör inget om man pinnar rakt genom där det passar (draperiet har öljetter på ena sidan som bonus).

En av mina extratjocka sopsäckar väger ca 100 g, och mitt duschdraperi ca 120 g.
Med "äggkartong-madrassen" från Robens behövs inte heller längre någon bubbelplast.

Ja vi tar alla 6 markspiken, lika bra. Jag har dessa själv förresten. Jag har varit måttligt imponerad av lätta (<10g) markspik men just dessa är riktigt bra och känns rejäla.
 
Ja vi tar alla 6 markspiken, lika bra. Jag har dessa själv förresten. Jag har varit måttligt imponerad av lätta (<10g) markspik men just dessa är riktigt bra och känns rejäla.
Heh, det finns nu en hel del på denna lista som jag själv "villhöver" ;)
Jag skulle t ex spara vikt på Robens-underlaget jämfört med min Z-rest.
Och den polska ryggan väger lika mycket som min lika stora BD Scrambler, om inte har några utvändiga fickor... Den polska saknar isyxefästen och konpressionsremmar så den funkar ej till mer alpina turer, men vore nog perfekt som rese- och skridskorygga.
 
Kök vs annat om man måste välja
Den både fina och lätta gasbrännaren FM116T är en investering som "Alex" aldrig kommer att behöva uppgradera. Me visst kan man diskutera prioriteringar, om hen t ex hellre vill satsa på en bra och ny dunjacka.

Mitt eget första "kök" i Sverige var skalet efter ett större värmeljus, fyllt med en bit glasullfilt, och riggat mellan några stenar som grytstöd och vindskydd. "Grytan" var en tunn men rätt stor bleckmugg ur korridorkökets lådor. Det funkade alldeles utmärkt om man inte hade bråttom.
Nästa gång hade jag hittat en sådan värmeljusställning som på fotot och slapp leta stenar, men fick fortfarande fixa vindskydd.

Kan "Alex" plocka ihop ett sådant "kök", så frigör hen ca 480 kr till annat.

1709034827077.png
 
Yep, fattas fortfarande flera viktiga saker som alla måste ha med när man är ute och campar, enligt tidigare comments ! Addera myggmedel oxå, väldigt viktigt !!

På sommaren behövs inte raggsockor, mössa, buff, handskar --> det kan strykas från listan ! :):cool:
 
Kök vs annat om man måste välja
Den både fina och lätta gasbrännaren FM116T är en investering som "Alex" aldrig kommer att behöva uppgradera. Me visst kan man diskutera prioriteringar, om hen t ex hellre vill satsa på en bra och ny dunjacka.

Mitt eget första "kök" i Sverige var skalet efter ett större värmeljus, fyllt med en bit glasullfilt, och riggat mellan några stenar som grytstöd och vindskydd. "Grytan" var en tunn men rätt stor bleckmugg ur korridorkökets lådor. Det funkade alldeles utmärkt om man inte hade bråttom.
Nästa gång hade jag hittat en sådan värmeljusställning som på fotot och slapp leta stenar, men fick fortfarande fixa vindskydd.

Kan "Alex" plocka ihop ett sådant "kök", så frigör hen ca 480 kr till annat.

Visa bilaga 43534
Ett värmeljus kan inte vara en bra lösning om man vill koka upp och laga till en middag. Det ger inte så mycket effekt direkt.
 
Mitt eget första "kök" i Sverige var skalet efter ett större värmeljus, fyllt med en bit glasullfilt, och riggat mellan några stenar som grytstöd och vindskydd. "Grytan" var en tunn men rätt stor bleckmugg ur korridorkökets lådor. Det funkade alldeles utmärkt om man inte hade bråttom.
Nästa gång hade jag hittat en sådan värmeljusställning som på fotot och slapp leta stenar, men fick fortfarande fixa vindskydd.

Ja vem vet, kanke får vi följa upp denna med en typ-gratis och dessutom miljövänligare lista.
 
Yep, fattas fortfarande flera viktiga saker som alla måste ha med när man är ute och campar, enligt tidigare comments ! Addera myggmedel oxå, väldigt viktigt !!

På sommaren behövs inte raggsockor, mössa, buff, handskar --> det kan strykas från listan ! :):cool:
Tack, det här är ju så dramaaaatiskt tunga och dyra poster att de kan avgöra Alex hela karriär som frilufsare. Listan står såklart och faller med just dessa :cool:.

Låtom oss då utreda detta ytterst alvarliga ämne. Jag vill hävda att Alex ska ha med allt ovan, möjligen med undantag för handskar. Jag gick därför och vägde ett oanvänt myggstift samt den buff, mössa och handskar jag brukar ha med. Sockorna är redan bokförda.
  • Myggstift är faktiskt viktigt så inte Alex får sin upplevelse förstörd; det skyddar dessutom även i viss mån mot fästingar. Stiftet väger (fullt) 33 g, varav enligt länken 10 g förpackning, och kostar 39 kr. Det räcker ju för många utflykter, midsommarfester etc, och själva krämen är ju förbrukningsvara, så endast 10 g förpackning ska med. Men säg att vi bokför 10 g + en del av innehållet - kanske i snitt 25 g.
  • Min buff har jag med även på sommaren. Väldigt månganvändbart plagg som bärs på alla vis, från hårband till balaklava. Funkar fint som handduk också. Jag har den alltid på som balaclava i sovsäcken - både för värmens, myggornas (det är den jag stryker myggstift på, inte huden) och sovsäckens skull, som på så vis skyddas från smutsen i mitt hår. Alex har desto större anledning - hens sovsäck är inte den varmaste och detta är ett effektivt sätt att vid behov öka värmeisoleringen.
    Här får vi bokföra ca 40 g och 19:90 kr för denna buff. Min egen är i ull och väger då hela 44 g, men det är ju lite onödigt på sommaren.
  • En lätt skärmmössa är skönt mot sol och mygg om man är ljushyllt resp. tunnhårig. Själv är jag svartmuskig, tjockhårig och har regnskärm på jackan så jag skippar den, men det kan vi inte i detta fall - vi vet inget om Alex hy och hår, och hans rengponcho saknar en ordentlig skärm.
    Då får vi alltså bokföra hela 20 kr och 70 g för t ex denna keps, om nu Alex mot förmodan inte redan har en hemma.
  • Handskar är mer valfritt, beroende på vad Alex vill göra på utflykten. Inte dumt om man plockar björnbär, klättrar på vassa klippor, småfryser eller vill slippa myggmedel på huden när man sitter och njuter av solnedgången.
    Någon sorts fingervantar har Alex säkert hemma, men vi bokför för säkerhets skull antingen skyddande arbetshandskar eller bara vanliga tunna fingervantar. Bägge kostar som mest 30 kr och mina egna, av bägge sorter, väger knappa 30 g.
  • Raggsockor, torra och fräscha, ingår i kvälls-kittet att byta om till och sova i - både för sovsäckens och värmens skull. Alex vill helt säkert inte krypa in i sin nya fina dunsovsäck med de strumpor hen gått i hela dagen, desto mindre med sina nakna svettiga fötter. Alex sovsäck är lite på gränsen, och råkar det bli lite ovanligt kylig är raggsockorna väldigt bra att ha.
    De är redan bokförda till ett ganska högt pris och vikt, så vi lämnar dem där.
Sammanfattning:
Vi envisas på goda skäl med att behålla buff, mössa, vantar och raggsockor, men lägger till myggstift.
Det blir 40+70+30 g = 140 g och 20+40+30 = 90 kr för buff/mössa/vantar.
Alltså exakt samma vikt men 60 kr billigare än vad som nu finns på listan.
Ingen ändring på sockorna.

Myggstiftet har vi nu mycket pengar över till, men får lägga till, beroende på hur man räknar, 10-25 gram extravikt för. Alternativt sprättar Alex bort Byggmax-logot på skärmmössan ;)
Heder åt Hasse, som upptäckt denna helt avgörande viktmiss.
 
Senast ändrad:
Ett värmeljus kan inte vara en bra lösning om man vill koka upp och laga till en middag. Det ger inte så mycket effekt direkt.
Nej, inget värmeljus. Bilden visar den ställning jag råkade hitta, och använda som grytstöd. Som framgår av inlägget, använde jag skalet efter ett värmeljus (och lite glasfiberduk) för att fixa till en enkel spritbrännare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.