Ryggsäck, sovsäck, liggunderlag

Jag håller ju egentligen med smux vad gäller sovsäck; i mindre grad liggunderlag (jag sover själv oftast på 8 mm Evazote), men där finns både hans och mitt, på var sitt sätt vettiga, uppgraderingsförslag som ryms inom vikt- och budgetramen. Jag skulle i så fall ändå helst satsa på Robens "äggkartong", den är lättare men totalt tjockare med ett R-värde som kommer att bredda Alex möjligheter.

Sovsäck är svårare, men jag håller med om att det inte är värt att slänga pengar på dålig dunkvalitet (missade det).
Själv skulle jag hellre maxa cuin-talet och vid behov välja mindre dunmängd (inom vissa gränser, INTE så det sjunker ner till genomsydda säckar), än tvärtom. Då kan Alex tills vidare välja vänliga väderfönster och/eller komplettera med extra kläder, men senare köpa till en passande yttersäck, som tillsammans blir ett månganvändbart combo (jag tycker själv att det bl a är enklare att hantera ev. kondensproblem med det systemet). Då har hen i varje fall inte felinvesterat sina pengar.

Ryggsäcken är jag tveksam till av andra skäl än storlek. Jag packar i en 30 l-säck utan ytterfickor, när jag ska till Tatra. Skillnaden mot fjällen är att mitt lilla tält får fästas utanpå (min fjällrygga har sidfickor den får plats i) och att jag inte har mer mat än för kanske 4-5 dagar (vi passerar fjällstugor). Å andra sidan får jag plats med både stegjärn, bulkiga gaiters, och lite annat extra som inte brukar följa med på fjällturer.
 
Senast ändrad:
Vikten hamnar runt 1,5 kg för hammok och liggunderlag och under 1000-lappen (min var på rea och kostade 299, men det är nog inget man kan räkna med). Inget förstapris i lättpackning kanske men även ganska kraftigt regn klarar man sig ifrån. Kan hända att man kommer ner i vikt om man plockar ihop ett kit själv.

Hm, ändå en bra bit tyngre än motsvarigheten på marken enligt listan. Men det vore roligt om man hittade ett fungerande hammockkit som var närmare ett kilo totalt, det är ungefär där motsvarande lösning på marken tycks hamna. Det hade varit fint på alternativlistan och den som har tur som du kan kanske göra sig ett :)
 
@smux @Totteman mfl har ni sett de här kinesiska grejerna som säljs i sverige nu? AegisMax.

Typ denna?

Är det skräp? Är det nått helt ansvarslöst företag? Kan det vara nån slags life hack vad gäller sovsäckar?

Jag vet inget om dem men känner mig försiktigt skeptisk.
 
Okej @Totteman och alla andra som blivit förvirrade av alla vändningar.
Onödig upprepning av det vi redan vet, det du skrev ovan.

Nu lämnar jag denna tråd.

Mitt sista tips är att inte köpa saker som kanske är bra att ha. Det blir ofta onödiga köp. Man ska köpa sådant man kommer att använda flera gånger...annars kan man troligen låna saker eller köpa begagnat. Fast det vet vi ju redan. Det är inte rocket science.
 
Sovsäck
@smux @Totteman mfl har ni sett de här kinesiska grejerna som säljs i sverige nu? AegisMax.
Typ denna?
Är det skräp? Är det nått helt ansvarslöst företag? Kan det vara nån slags life hack vad gäller sovsäckar?
Jag vet inget om dem men känner mig försiktigt skeptisk.
Hydrofoberat 900 cuin dun och YKK-blixtlås låter ju nästan för bra för att vara sant för det priset. Men Nomali/aegismax valsar ju runt mycket i UL-gruppen på FB, med positiva recensioner.
Temperaturangivelserna är ganska korrekta och kvaliteten är god. Har inte upplevt något dunsläpp eller ihopklumpning.
Och Nomali finns i Malmö så inget skumt och det finns någonstans att vända sig till med ev. reklamationer. Jag skulle nog våga. Och bara hoppas att det inte ligger levandeplockat dun och/eller barnarbete bakom.
 
Senast ändrad:
Tarp

Efter min besvikelse med tarpen som sprack åkte jag till Hornbach och köpte en presenning efter tips från @joanna

Den kostade bara 50kr. 3,6x2,5m. 500g.

Det är riktigt bra vikt faktiskt.

Jag har inte campat under såna här tarpar mer än nån enstaka gång men min allmäna erfarenhet är att de är ganska hållbara och absolut borde fungera till att börja med. Kommer tyvärr inte ha tid att testa på några dar.

Jag tycker att den verkar lite väl lång. 3m borde räcka fint eller kanske 2.9.

(Just detta är väl inte relevant för listan men jag kunde ju inte lämna Rusta utan att köpa något alls. Särskilt inte efter att jag vägt flera saker i butiken på en våg jag hade i ryggsäcken. Så jag köpte öljetter med tillhörande verktyg så jag kan testa att korta tarpen. )

Kom gärna med tips om fler ställen som har lättviktspresenning som denna, 60g/m2.

Vi får se hur det går med denna tarpen. Men jag lägger den som förslag tills vidare. Liknande presenningar finns ju överallt.

Jag kontrollvägde Julas Kayobatarp också
3x3m 552g endast tarpen. Den såg helt okej ut i sömmarna.

De hade även ett myggnät, 2p, 166g, 150kr

Julas kniv för 20kr vägde hela 100g inkl slida (fastsatt med buntband) men kniv behövs inte om man inte ska elda kanske..
 
Senast ändrad:
Sovsäck

Hydroboberat 900 cuin dun och YKK-blixtlås låter ju nästan för bra för att vara sant för det priset. Men Nomali/aegismax valsar ju runt mycket i UL-gruppen på FB, med positiva recensioner.

Och Nomali finns i Malmö så inget skumt och någonstans att vända sig till med ev. reklamationer. Jag skulle nog våga. Och bara hoppas att det inte ligger levandeplockat dun och/eller barnarbete bakom.
Jag har handlat där det gick snabbt och smidigt och verkade legit. Men hade inga problem så vet inte hur de hanterar sånt.

Men utan att ha kollat upp det gissar jag att detta är sånt man kan köpa på typ ali express. Men de importerar det till sverige så man slipper.

Jag har hört lite positivt om dem iaf.
 
Tarp

Efter min besvikelse med tarpen som sprack åkte jag till Hornbach och köpte en presenning efter tips från @joanna

Den kostade bara 50kr. 3,6x2,5m. 500g.

Det är riktigt bra vikt faktiskt.

Jag har inte campat under såna här tarpar mer än nån enstaka gång men min allmäna erfarenhet är att de är ganska hållbara och absolut borde fungera till att börja med. Kommer tyvärr inte ha tid att testa på några dar.

Jag tycker att den verkar lite väl lång. 3m borde räcka fint eller kanske 2.9.

(Just detta är väl inte relevant för listan men jag kunde ju inte lämna Rusta utan att köpa något alls. Särskilt inte efter att jag vägt flera saker i butiken på en våg jag hade i ryggsäcken. Så jag köpte öljetter med tillhörande verktyg så jag kan testa att korta tarpen. )

Kom gärna med tips om fler ställen som har lättviktspresenning som denna, 60g/m2.

Vi får se hur det går med denna tarpen. Men jag lägger den som förslag tills vidare. Liknande presenningar finns ju överallt.

Jag kontrollvägde Julas Kayobatarp också
3x3m 552g endast tarpen. Den såg helt okej ut i sömmarna.

De hade även ett myggnät, 2p, 166g, 150kr

Julas kniv för 20kr vägde hela 100g inkl slida (fastsatt med buntband) men kniv behövs inte om man inte ska elda kanske..
Wow, uppskattat med IRL-test! Nu talar vi verklig kunskapsuppbyggnad. Särskilt som jag själv sitter lite pyrt till för sådant just nu.
 
Hm, ändå en bra bit tyngre än motsvarigheten på marken enligt listan. Men det vore roligt om man hittade ett fungerande hammockkit som var närmare ett kilo totalt, det är ungefär där motsvarande lösning på marken tycks hamna. Det hade varit fint på alternativlistan och den som har tur som du kan kanske göra sig ett :)
Hammock kommer alltid vara tyngre än motsvarande markbaserad lösning, då materialet ska klara av att hålla dig i luften. Det är alltid lättast att ligga på marken.

Men det valet tycker jag är mer beroende utav aktivitet än vikt.
På samma sätt som att du behöver ett tyngre boende på vinterfjället än i sommarskogen.

Hammocken har tre stora fördelar.
*Oslagbar ventilation (det blir aldrig för varmt, men kan bli dragit och kallt om det blåser mycket)
*Markförhållanden är irrelevanta, finns det två träd kan du slå läger (undvik vassa föremål under bara)
*Oslagbar komfort och återhämtning.

Färdiga hammocklösningar av det lättare slaget ligger på knappt 1200g, men spräcker din budget då de kostar knappt 2000 kr.
 
Sovsäck

Och bara hoppas att det inte ligger levandeplockat dun och/eller barnarbete bakom.
Att ha produkter som producerats på ett sätt som är bra för såväl djur och människa är ett säljargument, och det vill producenterna framhäva. Jag påstår att billiga produkter inte uppfyller krav eller önskemål som vi i Sverige anser vara acceptabla ut ett djurperspektiv. Barnarbete...jag kan för lite om det, men folk låses ju in för att producera produkter...

Det är nog för bra att vara en etiskt bra produkt tror jag. Vi är väldigt godtrogna i Sverige...

Kollar man på https://www.nomali.se/blogg/att-valja-sovsack så står det inte så mycket om att sovsäckarna är producerade på "ett bra sätt".
 
Sovsäck (etik)
Att ha produkter som producerats på ett sätt som är bra för såväl djur och människa är ett säljargument, och det vill producenterna framhäva. Jag påstår att billiga produkter inte uppfyller krav eller önskemål som vi i Sverige anser vara acceptabla ut ett djurperspektiv. Barnarbete...jag kan för lite om det, men folk låses ju in för att producera produkter...

Det är nog för bra att vara en etiskt bra produkt tror jag. Vi är väldigt godtrogna i Sverige...

Kollar man på https://www.nomali.se/blogg/att-valja-sovsack så står det inte så mycket om att sovsäckarna är producerade på "ett bra sätt".
Det svåra är ju att man (förhoppningsvis) kan vara hyfsat säker på RDS-certifierade säckar, men det betyder inte omvänt att de icke-certifierade automatiskt är oetiska. Cerifiering är dyrt. Polska tillverkare var länge varken certifierade eller temperaturklassade enligt EN-standard, just för att de inte hade råd att testa och certifiera.
Känns igen från min egen bransch - för vårt lilla arkitektkontor var det orimligt dyrt att ISO-certifiera sitt kvalitetssystem eller mig som kontrollansvarig, trots att vi uppfyllde alla krav (jag var lokalt godkänd i min hemkommun så länge den möjligheten fanns).

Försökte rota lite i frågan, och då dök det i varje fall upp ett par RDS-certifierade dunplagg; men även denna beskrivning (länk):
Ultralight Unknown sa:
they are made using the down from one of the biggest RDS Certified manufacturers in the industry, so although this company hasn't paid for the official RDS Certification themselves, you can sleep well at night knowing the down is coming from a humane place.
Denna "västerländska" Aegismax-guide påstår att det är direktförsäljning via Aliexpress, som gör att de kan hålla så pass låga priser.
Vad av allt detta som verkligen är sant får vi aldrig veta, men det gäller ju alla andra också.

OT
Ultralight Unknown känns f.ö. kul med sin ambition att lyfta fram små UL-tillverkare som inte har råd med egen reklam- och försäljningsapparat. Fina tält, ryggsäckar m m till bra priser, men inte alls i det skamlöst/misstänkt billiga segmentet.
 
Sovsäck

Hydrofoberat 900 cuin dun och YKK-blixtlås låter ju nästan för bra för att vara sant för det priset. Men Nomali/aegismax valsar ju runt mycket i UL-gruppen på FB, med positiva recensioner.

Och Nomali finns i Malmö så inget skumt och det finns någonstans att vända sig till med ev. reklamationer. Jag skulle nog våga. Och bara hoppas att det inte ligger levandeplockat dun och/eller barnarbete bakom.
Jag tittade lite på ex AegisMax M3 säcken och den verkar vettig rent temperaturmässigt för svenska sommarförhållanden, fjällen sommar och 3-säsong i södra delarna av landet. Fillpower är däremot 700CUIN vad jag kan läsa på Nomalis hemsida, och sett med den dunkvaliteten är kanske inte priset drygt 2000kr någon direkt kioskvältare. Högsta FP på någon av de AegisMax säckar som visas verkar vara 800CUIN?

Sedan finns det ingen information hur säckarna är sydda, dvs fackkonstruktion eller hur dunet är producerat (etiskt eller inte). Själv skulle jag inte köpa en dunsovsäck från en tillverkare som inte har en tydlig etisk kod för hur deras dun produceras. Även var sovsäckarna är sydda och under vilka föhållanden bör framgå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.