Sovsäck
Jag tittade lite på ex AegisMax M3 säcken och den verkar vettig rent temperaturmässigt för svenska sommarförhållanden, fjällen sommar och 3-säsong i södra delarna av landet. Fillpower är däremot 700CUIN vad jag kan läsa på Nomalis hemsida, och sett med den dunkvaliteten är kanske inte priset drygt 2000kr någon direkt kioskvältare. Högsta FP på någon av de AegisMax säckar som visas verkar vara 800CUIN?

Sedan finns det ingen information hur säckarna är sydda, dvs fackkonstruktion eller hur dunet är producerat (etiskt eller inte). Själv skulle jag inte köpa en dunsovsäck från en tillverkare som inte har en tydlig etisk kod för hur deras dun produceras. Även var sovsäckarna är sydda och under vilka föhållanden bör framgå.
Hmm, kollade igen - inte förtroendeingivande att Nomali anger både 700 och 800 cuin lite huller om buller för samma säck (mina 900 var nedslagsfel, såg 800 och tyckte det var "bra nog").

Att det är riktiga dunkammare och att temp-gränserna stämmer med de upplevda tror jag däremot vi kan lita på efter ett större antal rapporter i FB:s UL-grupp.

Hikingstore (där den f. ö. säljs billigare) anger bara 700 cuin, så det är nog det korrekta värdet.
Har du några alternativa tips?


Kim har nu uppdaterat packlistan, och allt tyder på att det är lättare att hålla vikt- än kostnadsgränserna. Så en lite tyngre men billigare sovsäck hade rymts bättre, men det betyder ju troligen sämre dunkvalitet - dvs motsatsen till vad vi bägge tycker är värt att investera i.
 
Senast ändrad:
Sovsäck är svårare, men jag håller med om att det inte är värt att slänga pengar på dålig dunkvalitet (missade det).
Själv skulle jag hellre maxa cuin-talet och vid behov välja mindre dunmängd (inom vissa gränser, INTE så det sjunker ner till genomsydda säckar), än tvärtom. Då kan Alex tills vidare välja vänliga väderfönster och/eller komplettera med extra kläder, men senare köpa till en passande yttersäck, som tillsammans blir ett månganvändbart combo (jag tycker själv att det bl a är enklare att hantera ev. kondensproblem med det systemet). Då har hen i varje fall inte felinvesterat sina pengar.

Jag håller med om detta. Så hade jag tänkt själv. Men det finns då en liten risk att Alex missar att få med sig nog med förstärkningskläder.

Men ett annat problem är att många erfarna och i övrigt kloka personer kommer dra slutsatsen att listan inte räcker för att hålla en person varm på natten då det blir för svårt att överblicka. Det är ju inget reellt problem men ändå..

Vi får vända och vrida på detta lite till helt enkelt..
 
Sovsäck
Hikingstore (där den f. ö. säljs billigare) anger bara 700 cuin, så det är nog det korrekta värdet.
Har du några alternativa tips?
Hmmm, den du länkar till på Hikingstore är Nano 2 dvs utan huva, den jag ref till var M3 (vanlig mumiemodell med huva) som i varje fall jag tycker är mer allsidig.

Ett förslag på sovsäck kan vara Haglöfs Taurius -5 för drygt 1200kr. Lite tyngre men samtidigt fiber som gör den lite mer okänslig för fukt om Alex skall sova under tarp. Orsaken att jag nämner denna är att en av våra femiljemedlemmar hade en sådan på vandring genom Sarek i auguti 2022, och den funkade bra trots lite svalare nätter. För att vara en fiberfylld säck packade den även hyfsat kompakt (givetvis inte lika kompakt som en bra dunsovsäck).

När vikten på sovsäck anges, notera att sovsäcksfodralet inte normalt är inräknat, så för att inte ange glädjesiffror på sovsäcken behöver man lägga på vikten av lämpligt fodral.
 
Och angående etiskt dun. Jag tycker att det är viktigt. Samtidigt så vänder det sig i magen på mig att kalla dun för etiskt. Även de anläggningar som följer de ”etiska” reglerna är vidriga.

Och tyvärr kommer ständigt rapporter om att även de certifierade inte följer reglerna.

Så ja det är viktigt. Samtidigt är frågan om man kan lösa problemet genom att köpa dyrare/kändare märken.

T.ex. mountain equipment verkar ju vara okej med s.k. Oetiska förhållanden.

https://svenska.yle.fi/a/7-10043184

Detta är väl egentligen OT här. Kunde man köp sig fri från att gässen troligtvis utsatt för mer eller mindre tortyr hela livet så hade jag gärna föreslagit det. Men så ska man nog föreslå syntetisk sovsäck..
 
Tittar man ex på specen på AegisMax G1 och till priset av under 1700kr) reagerar i varje jag, då priset känns orimligt lågt jämfört med andra lite mer kända fabrikat med liknande specifikationer. Fyllnadsvikt 380g (storlek M) och 400g (storlek L) i 800CUIN vitt gåsdun. Undrar under vilka förhållanden dessa säckar är producerade?
 
Hmmm, den du länkar till på Hikingstore är Nano 2 dvs utan huva, den jag ref till var M3 (vanlig mumiemodell med huva) som i varje fall jag tycker är mer allsidig. (...)
Stämmer, men jag gjorde det för att det är den säcken Kim länkar till på Nomali. Det etiska dilemmat och tveksamheten inför 700 cuin dun återstår oavsett.

Försökt reda ut etiken i inlägg #131, men vet inte vad det är värt.
 
Blev tvungen att googla runt lite i utbudet av klipp på sovsäckar.

Bjuder på mina anteckningar.

Samtliga är från vanliga friluftsbutiker. Alla utom den dyraste har lite marginal till +7C i damkomfort. Alla är rabatterade så detta är ju något man får anpassa till stunden. Dessa är bara för att ha nått att jämföra med.

Trailhead
Syntetisk
T-comfort -1C
1370g 183cm 1200kr

Treeline
Dun 600cuin
T-comfort +2C
183cm 970g 1350kr

Sydvang
Syntetisk +2c
1200g 190cm 1400kr


Mammut +6c
Dunsovsäck 650fp (20% fjäder)
950g 1800kr

Marmot +3c
Syntetsovsäck
918g 200cm 1250kr

Mountain equipment +3C
185cm 1050kr 1110g
Syntetisk
 
Hmm, alla spräcker viktgränsen, somliga budgeten, och det blir ändå kompromissartat. Och för syntetsäckarna kommer Alex troligen att behöva en större ryggsäck.

Rygsäck
Kan man frigöra lite utrymme för en riktigt bra sovsäck? Jag har faktiskt länge tyckt att ryggsäcken är oproportionerligt tung för kortturer utan att kunna användas till så mycket annat.
Den här känns mer som något jag själv skulle kunna tänka mig - 30 l, 285 kr, 400 g, höftrem (man kan alltid trä på lösa extrafickor om man vill), sidfickor, utanpåfästen.

Polskt märke, bra recensioner på polska sidor; skulle bli ca 15 kr billigare att köpa den direkt därifrån, men det Trekinn blir nog enklare för Alex. På polska står det lite mer info, bl a att det är extrastark UV-beständig ripstop-polyester, snabbtorkande stoppning i bärsystemet och 30 l volym.

Med denna säck skulle Alex "vinna" 530 gram och 65 kr för annat, förhoppningsvis en hyfsad sovsäck.
 
Sovsäck
Sydvang verkar ju vara dun? Fast märkligt liten dun-andel av totalvikten, bara 350g av de 1200 - och det är också någon som klagar på "tungt tyg och lite loft" bland recensionerna. Något här som inte stämmer. Tummen ner.

..men den här då?
800 cuin RDS-certifierat dun, 300g dun och 700 g totalt i storlek L (vilket man nog ska välja, folk skriver att de är små i storleken). En mer renodlad sommarsäck klassad till 10 grader komforttemp, men hellre betala för denna än något med typ 650 cuin dun. Alex får väl dra på sig dunjackan vid behov och skaffa en yttersäck så småningom, men hen kommer att ha fortsatt användning av den här på sommaren och på resor.

Möjligen ingen nybörjardesign på huvan och åt det tajta hållet om benen, men det är ju effektivt ur "värmeekonomisk" synvinkel. Som medvändare och magsovare skulle i a f jag trivas med den.

Här en recension, enligt den är temp.-klassningen "conservative"; flera andra skriver också att den håller för några grader lägre.
 
Sovsäck
Sydvang verkar ju vara dun? Fast märkligt liten dun-andel av totalvikten, bara 350g av de 1200 - och det är också någon som klagar på "tungt tyg och lite loft" bland recensionerna. Något här som inte stämmer. Tummen ner.

..men den här då?
800 cuin RDS-certifierat dun, 300g dun och 700 g totalt i storlek L (vilket man nog ska välja, folk skriver att de är små i storleken). En mer renodlad sommarsäck klassad till 10 grader komforttemp, men hellre betala för denna än något med typ 650 cuin dun. Alex får väl dra på sig dunjackan vid behov och skaffa en yttersäck så småningom, men hen kommer att ha fortsatt användning av den här på sommaren och på resor.

Möjligen ingen nybörjardesign på huvan och åt det tajta hållet om benen, men det är ju effektivt ur "värmeekonomisk" synvinkel. Som medvändare och magsovare skulle i a f jag trivas med den.

Här en recension, enligt den är temp.-klassningen "conservative"; flera andra skriver också att den håller för några grader lägre.

Oj kanske slarvade lite med anteckningarna. Men jo de har alla en känsla av ”varken hackat eller malet”.

Forclaz är riktigt prisvärd! Och för att lägga till några fördelar med Forclaz sovsäck utöver de du nämnt:

Den finns i olika storlekar, vilket gör att den passar som allmän rekommendation. Och om Alex är lika kort som mig finns mycket vikt att spara och bekvämlighet att vinna på att välja en liten.

Decathlon är stort företag som sköter returer osv lika bra som andra stora företag.

Det jag sett av forclaz har varit klanderfritt vad gäller synlig kvalitet som sömmar och hur materialet känns. Finns många recensioner av diverse Florclaz-prylar där folk är rimligt nöjda mtp priset.

Priset 1800kr är inte ett rabatterat pris.
Man kan alltså ha tur med rabatter. Men framförallt så blir det en stabilare lista om man inte måste jaga rea.

Cumulus Lite Line för +10C är väl deras motsvarande säck. Den kostar ca 3000kr och väger lite mindre. De är troligtvis bättre i detaljerna. Och är allmänt erkänd som ledigt prisvärd och god kvalitet. Den är dock utesluten när man har en så låg totalbudget.

Men Forclaz kostar ju 1800kr dvs 1200kr mindre.

Jag tycker detta är bästa förslaget hittills. Kanske det första förslaget som känns rätt bra faktiskt.
 
Håller med om Decathlon allmänt, fransmän och spanjorer jag mötte i Pyrenéerna hade massivt med grejer därifrån, var nöjda, och allt jag fick klämma på verkade välgjort. Plus att de tydligen testar mycket och redovisar alla egenskaper på ett föredömligt sätt.

Den polska ryggsäcken är nog lite i samma prisvärda segment.
 
Som sagt, för att vara relevant tycker jag packlistan ska innehålla allt man behöver och tar med, förutom mat och kläderna på kroppen.

Det är väl inte så mkt mening med en lista som utelämnar en massa viktiga saker.

Skriv i så fall upp resten av grejjorna utan att speca detaljer som märke & vikt & pris.

Om man vill så kan man ju lägga till olika villkor... Behövs myggskydd mot mkt myggor, är det på hösten och kallt och minus, ska man campa i skogen eller på ett blåsigt kalfjäll, är det svinvarmt på sommaren ?
Olika prylar behövs för olika omständigheter.
Vad har du i garderoben som passar ute på en tvådagars sommarpromernix?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.