Både pris- och vikt-mässigt låter det nästan för bra för att vara sant, men i komentarerna så har de ju justerat ner till -10, så -18 är väl extremtemp men ändå, det låter lite otroligt.
Prisvärt för en minus10säck om det stämmer, både på extra och ordinarie pris.
Och påsen anses för liten för återpackning enligt kommentarerna..

/Patrik
 
Både pris- och vikt-mässigt låter det nästan för bra för att vara sant, men i komentarerna så har de ju justerat ner till -10, så -18 är väl extremtemp men ändå, det låter lite otroligt.
Prisvärt för en minus10säck om det stämmer, både på extra och ordinarie pris.
Och påsen anses för liten för återpackning enligt kommentarerna..

/Patrik

Jag har en från Rusta som kostade 300kr och väger ca 1600g. Troligtvis väldigt lik den @Totteman länkar till.


Den är tung och tar väldigt stor plats. Men jag har ofta lånat ut den, ner till -5C och ännu har ingen frusit.

Jag har lånat ut den i säkert 30 nätter totalt och tvättat den i maskin ca 10 gånger.

Kvaliteten är inte så bra så klart men isolering värmer ju om det finns tillräckligt mycket av den.

Så det är vikten som jag är lite tveksam till, funktionen är nog bra.

Misstaget jag sett många göra med billiga säckar är att köp en för tunn säck, då blir det kallt.

(Det har blivit mycket att svara på från flera olika nu så jag får svara allt senare. Är på jobbet och kan bara skriva medans kollegan hämtar grejer annars måste jag ju jobba. Men kul att ni är här allihop. Jag tror verkligen att utsidan har massa expertis angående detta!)
 
Inte EN-testad, och beaktar man specen och prisläget skulle jag mer gissa att den funkar ner mot nollan, speciellt då fiberfyllning relativt snabbt förlorar loft jämfört med dun efter en kortare tids användning. Och då Alex i vårt resonemang i denna tråd är kvinna behöver man lägga komforttemp lite högre än för motsvarande man.
 
Bara för referens, och hur man kan tänka när man snabbsållar:

den här säcken väger lika mycket och deklarerar också -5 grader som komfortgräns; men då är den avancerat konstruerad med flera lager och diverse finesser. Andelen fyllning är hela 1134 g, vilket tyder på supertunt (och dyrt) tyg; Julas fyllningsandel av totalvikten är helt säkert lägre.
-5 som komfortgräns kanske då inte är helt uppåt väggarna för Julas säck, men ner till -10 verkar ju inte realistiskt.

Men allt detta är egentligen OT - bägge är helt overkill utifrån Alex behov, och ingen skulle få plats i hans 30 l-ryggsäck :). Bäst han lägger de 500 kronorna på annat.
 
Senast ändrad:
Inte heller jag har någon stor erfarenhet av att sova under tarp utan föredrar tält. Jag kunde däremot inte motstå att köpa på mig några till mig själv och familjen när XXL sålde Helsport Bitihorn Pro tarp för 199kr (notera Pro versionen i silnylon!), så nu åker den med i dagstursäcken som väderskydd på raster vid behov. Nästa steg är att test sova ute under den vid något tillfälle.
Denna tarp har måtten 3,5x2,9m, även Hilebergs Tarp 10 har samma mått, och jag tror dessa mått behövs om man skall kunna rigga upp den som ett tak och sova liggandes under den. Man måste ju alltid räkna med att regn inte alltid kommer rakt uppifrån och dessutom stänker när det träffar marken, så marginal mellan "takkant" och sovsäck behövs.
Tarp
Jag har själv minimal erfarenhet av att rigga tarp som mer eller mindre frisvävande tak; jag sover ytterst sällan "i skogen". Jag tänker att allt detta med linor, knutar, rigga/spänna rätt mellan träd etc kan kännas väldigt avancerat för en nybörjare. Det gör det faktiskt även för mig, trots alla klätterknep och -knutar i ryggmärgen.

Men att pinna ner en tarp i marken och resa ett "stavtält" kräver inte något av den kunskapen, ger mer skydd och fungerar dessutom även där det inte finns trädstammar.
Så "Alex" lista bör innehålla en tarp med mått som tillåter just detta. Vi får se vad Kimkim
kommer fram till, men jag har snabbkollat i en 3D-modell och det bör fungera, i flera varianter och viss marginal, med listans 3,5x2,4 m.
 
FÖRSTÄRKNINGSKLÄDER

Efter gårdagens uppdatering ser klädavdelningen ut så här:

EF9C19AC-E645-4B29-939A-86B793FACFC8.jpeg


Buff
Väldigt mångsidigt och effektivt plagg. Många användningsområden har redan nämnts.

Jag har en runt halsen hela dagen. På kvällen får den vara mössa (skyddar även håret mot de syntetiska material som tovar ihop det nåt förbannat). Då tar jag på mig en tjockare buff runt halsen. Men en buff får räcka här :)

Vikteffektiv värme, helt klart.

Keps
Att regnponchon saknar skärm var en bra kommentar @joanna
Mina personliga vanor spelar egentligen ingen roll här men nämner ändå att jag själv inte är en ”kepsperson” men jag har alltid keps just på vandring.

Utöver fördelarna som redan nämnts så funkar kepsen mkt bra tillsammans med ett huvud-myggnät.

Mer användbart än mössa och de flesta nöjer sig med en keps på sommaren.

Handskar
Jag använder inte handskar i plusgrader, hatar handskar, de är i vägen och blir alltid blöta. Men väldigt många tycker att handskar är väldigt bra för att hålla värmen och skydda händer osv så de får stå med.

Själv har jag kniv med parerskydd + handskar på turer där jag ska elda annars inte.

Dunjacka/puffy
Vi tycks ha bestämt oss för en sovsäck som är väldigt prisvärd och specen stämmer med våra kriterier för turen ca +7C

Decathlon brukar leva upp till sina specar lika bra som andra kända tillverkare, vad jag vet.

Jag hade hellre sett mer marginal när det gäller sovsäcken. Men vi kommer knappast hitta en mer prisvärd säck så det lär bli denna.

Därför ökade jag vikten på Dunjacka/puffy till hela 450g. Det borde inte vara några problem att hitta ett billigt mellanlager som är varmt nog i den vikten.

Jag höjde även vikten på understället till 300g.

Det gör det också lättare att hålla sig varm på kvällen innan man lagt sig.

De flesta kommer nog välja tunnare jacka och underställ på sommaren. Men nu har jag dedikerat lite mer vikt till de som vill vara helt säkra på att inte frysa, så har vi lite säkerhetsmarginal för sovsäcken.

Kanske får jag tid att ta ett par foton på några loppisar i min stad för att visa den brutala mängd som finns av denna typ av jacka. Och väga några olika så jag inte missbedömt vikten.

Just nu känner jag mig rätt nöjd med förstärkningskläderna. Alltså kom gärna med input ändå så klart. Tycker någon att detta är för lite, berätta viket plagg som är för tunt eller saknas. Men jag är själv väldigt frusen av mig och detta skulle räcka fint för mig.
 
Sover 50/50 tält tarp och har aldrig fördjupat mig i några tarp specifika knutar eller riggnings metoder. Jag sätter upp en lina mellan två träd och brukar pegga ut hörnen med avbrutna grenar.. Inte mer komplicerat än att slå upp ett tält för en novis tänker jag..

Intressant tråd och bra input..
 
Tarp
Jag har själv minimal erfarenhet av att rigga tarp som mer eller mindre frisvävande tak; jag sover ytterst sällan "i skogen". Jag tänker att allt detta med linor, knutar, rigga/spänna rätt mellan träd etc kan kännas väldigt avancerat för en nybörjare. Det gör det faktiskt även för mig, trots alla klätterknep och -knutar i ryggmärgen.

Men att pinna ner en tarp i marken och resa ett "stavtält" kräver inte något av den kunskapen, ger mer skydd och fungerar dessutom även där det inte finns trädstammar.
Så "Alex" lista bör innehålla en tarp med mått som tillåter just detta. Vi får se vad Kimkim
kommer fram till, men jag har snabbkollat i en 3D-modell och det bör fungera, i flera varianter och viss marginal, med listans 3,5x2,4 m.

Det är ju bra om man kan göra olika.

Jag använder ingen annan knop än dubbelt halvslag till mina tarpar. En lina mellan två träd och så lägger jag tarpen över och fäster den i marken.

Men det är ju bra om det blir så mångsidigt och allround som möjligt. Då kan man ju testa olika, vilket ju är ett av huvudsyftena.

Oavsett så kommer det blir som du vill för jag har inte sett något annat fabrikat än Tecca av lättviktspresenning 60g så jag kan inte hitta någon som har mått som verkar bättre ändå. Och jag tycker absolut att vi borde föreslå en tarp som funkar i original.

Jag ska testa den ordentligt i originalstorlek och även plåga original-öljetterna ordentligt och se att det funkar. Sen kanske jag gör om den så den passar mig bättre.
 
Kläder beror nog mkt på hur frusen man är, och det kan man bara prova & veta själv, hur mkt som behövs. För mig så räcker det egentligen med ganska tunna & vindtäta kläder typ löpar / cykel - kläder på sommaren. Sen underställ och någon extra tröja som förstärkning. Regnkläder (jacka/byxor) såklart måste med, men kan även användas som förstärkning för att inte frysa ---> Edit Och som myggskydd såklart, är det en myggkatastrof så ta på regnkläderna !! Mössa & handskar odyl behöver jag bara om det börjar bli minusgrader, buff vet jag knappt vad det är. Keps är skönt, speciellt om det regnar, mkt bekvämare än att dra upp huvan på jackan om det bara skvätter lite.
 
Senast ändrad:
(...) Jag höjde även vikten på understället till 300g.
Det gör det också lättare att hålla sig varm på kvällen innan man lagt sig.
Ha, det är precis vad mitt gamla klassiska ullfrottéunderställ från (numera) Woolpower väger sammanlagt. Billiga men lika tjocka varianter av dessa görs av bl a Björnkläder och har även funnits på Engelssons. Med så varma nattkläder och den tjockare puffyn borde vi inte oroa oss för att Alex ska frysa :)
 
Den här butiken har rätt prisvärda och lätta grejer. Har handlat stavar och quiltar där förut. Men det var innan Brexit, så nu kommer det väl till tull och skit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.