Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex?

Finns det någon som vet hur man lätt omvandlar waypoint-listor i EasyGPS till ett format som är läsbart i Kartex?
Jag har provat Geobuddy och GpsBabel men dessa stödjer ännu inte Kartex format.
Det går att läsa in i min GPS från EasyGPS och sedan tillbaks till Kartex men det känns som ett onödigt steg.

vet inte hur EasyGPS skapar sina filer men oftast är det ju rena textfiler som kan editeras i "Anteckningar".
Så öppna en Kartexfil o titta hur den ser ut o så samma visa med EasyGPS-filen, sedan får du klippa o klistra.
Alternativet är väl att mellanlagra data i GPS:en o flytta med hjälp av den.

Hej,
Jo det stämmer att allt sparas i textfiler, men om jag förstått det rätt verkar EasyGPS spara koordinaterna i "grader.grader" men Kartex vill ha waypoints i "grader-minuter.minuter". Eftersom jag det är många koordinater vill jag inte omvandla en i taget.

Konvertera koordinatformat

Jag har snickrat ihop en excel-fil som konverterar mellan de olika formaten:

deg,deg
deg min,min
deg min sec,sec

Ladda hem filen från http://wb854444.bahnhofbredband.se/formatkonv/formatkonv.xls

Du kan ta bort dokumentskyddet och använda formlerna som du vill.

MS Excel Office XP-versionen (kanske även tidigare versioner, vet ej) kan öppna XML-dokument. Konvertera en EasyGPS-fil *.loc till XML så här:

1) Öppna din waypoint-fil *.loc i EasyGPS.
2) Spara filen som gpx-fil. (File/Save as... Välj filformat GPS Exchange file *.gpx)
3) Öppna den den nya filen *.gpx med MS Excel (högerklicka på filen och välj Öppna med Microsoft Excel)

Du har nu dina wayponits i ett Excel-dokument som du kan bearbeta.

Lycka till!

//Per

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips