Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex?

Finns det någon som vet hur man lätt omvandlar waypoint-listor i EasyGPS till ett format som är läsbart i Kartex?
Jag har provat Geobuddy och GpsBabel men dessa stödjer ännu inte Kartex format.
Det går att läsa in i min GPS från EasyGPS och sedan tillbaks till Kartex men det känns som ett onödigt steg.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
vet inte hur EasyGPS skapar sina filer men oftast är det ju rena textfiler som kan editeras i "Anteckningar".
Så öppna en Kartexfil o titta hur den ser ut o så samma visa med EasyGPS-filen, sedan får du klippa o klistra.
Alternativet är väl att mellanlagra data i GPS:en o flytta med hjälp av den.

Hej,
Jo det stämmer att allt sparas i textfiler, men om jag förstått det rätt verkar EasyGPS spara koordinaterna i "grader.grader" men Kartex vill ha waypoints i "grader-minuter.minuter". Eftersom jag det är många koordinater vill jag inte omvandla en i taget.

Konvertera koordinatformat

Jag har snickrat ihop en excel-fil som konverterar mellan de olika formaten:

deg,deg
deg min,min
deg min sec,sec

Ladda hem filen från http://wb854444.bahnhofbredband.se/formatkonv/formatkonv.xls

Du kan ta bort dokumentskyddet och använda formlerna som du vill.

MS Excel Office XP-versionen (kanske även tidigare versioner, vet ej) kan öppna XML-dokument. Konvertera en EasyGPS-fil *.loc till XML så här:

1) Öppna din waypoint-fil *.loc i EasyGPS.
2) Spara filen som gpx-fil. (File/Save as... Välj filformat GPS Exchange file *.gpx)
3) Öppna den den nya filen *.gpx med MS Excel (högerklicka på filen och välj Öppna med Microsoft Excel)

Du har nu dina wayponits i ett Excel-dokument som du kan bearbeta.

Lycka till!

//Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips