Längre klätterkurs?

Jag undrar om jag kan få några tips på längre klätterkurser (ca 1 vecka). De klätterkurser jag har hittat är bara 2 dagar, och jag skulle vilja jämföra dessa med några längre kurser... några tips?

Jag är inte intresserad av klätterresor (t.ex till Grekland/Spanien) i första hand, utan hellre en längre kurs på hemmaplan så att resa m.m. blir så dyrt.

Det ska finnas bra kurser i Norge har jag hört, men jag kan inte hitta nån info om dem...

Man tackar för svar!

Linda

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du bara har kurskamrater med dig, så snickrar säkert flera av de som brukar anordna kurser, ihop en specialkurs åt dig.

I viss mån kan det dock vara problem om man ska klumpa ihop grundkurs, fortsättningskurs osv under en vecka eftersom det är vettigt att klättra en säsong mellan kursavsnitten, så att man hinner tillämpa och smälta det man lärt sig i varje kursdel. En vecka med kurser varje dag med nya moment känns som korvstoppning som kan bli svårt att tillgodogöra sig, men det går ju antaligen att köra lite kurs/guidning och få en trevlig vecka också...

Hoppas det inte går utanför tråden för mycket?

Kanske något man kan ta till sig bland klätterskolorna/gymmen i Sverige?

Genom klätterskolorna här i Italien så kan man följa olika klätterprogram under ett års tid (Klippa, Sport, Isklättring, Alpinism).

Första blocket under hösten handlar om att klättra som andreman vid längre turer. Programmet är varvat med teoretiska lektioner tillsammans med praktiska utflykter.

En övergripande skiss:

Första delen: Två praktiska dagar och två teoretisk kvällar där som nybörjare får lära sig alla grunder. Knutar, utrustning, firning, klätterteknik, etc....

Andra delen: Sex heldagar ute på klippa tillsammans med teoretiska lektioner dagarna innan utflykt, där man som nybörjare får följa med som andreman på långturer.

Allt detta genomförs under hösten över en längre period och man får som nybörjare väldigt mycket klättring med sig under trevliga förhållanden, istället för att ta en två dagars kurs och sedan stå kvar helt handfallen?

Några korvören idag från min sida, Christian

Jag tänkte bara förtydliga en sak som jag inte nämnde när jag ställde frågan... sorry!
Det är inte en grundkurs jag är ute efter utan jag har klättrat en del ute, har börjat leda på bult (i somras).
Jag bouldar även inomhus ca 3 ggr i veckan (sedan slutet av januari).

Tack för alla tips förresten, har kikat mycket på den i Norge, den verkar riktigt rolig!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips