Längre klätterkurs?

Jag undrar om jag kan få några tips på längre klätterkurser (ca 1 vecka). De klätterkurser jag har hittat är bara 2 dagar, och jag skulle vilja jämföra dessa med några längre kurser... några tips?

Jag är inte intresserad av klätterresor (t.ex till Grekland/Spanien) i första hand, utan hellre en längre kurs på hemmaplan så att resa m.m. blir så dyrt.

Det ska finnas bra kurser i Norge har jag hört, men jag kan inte hitta nån info om dem...

Man tackar för svar!

Linda
 
Om du bara har kurskamrater med dig, så snickrar säkert flera av de som brukar anordna kurser, ihop en specialkurs åt dig.

I viss mån kan det dock vara problem om man ska klumpa ihop grundkurs, fortsättningskurs osv under en vecka eftersom det är vettigt att klättra en säsong mellan kursavsnitten, så att man hinner tillämpa och smälta det man lärt sig i varje kursdel. En vecka med kurser varje dag med nya moment känns som korvstoppning som kan bli svårt att tillgodogöra sig, men det går ju antaligen att köra lite kurs/guidning och få en trevlig vecka också...
 
Hoppas det inte går utanför tråden för mycket?

Kanske något man kan ta till sig bland klätterskolorna/gymmen i Sverige?

Genom klätterskolorna här i Italien så kan man följa olika klätterprogram under ett års tid (Klippa, Sport, Isklättring, Alpinism).

Första blocket under hösten handlar om att klättra som andreman vid längre turer. Programmet är varvat med teoretiska lektioner tillsammans med praktiska utflykter.

En övergripande skiss:

Första delen: Två praktiska dagar och två teoretisk kvällar där som nybörjare får lära sig alla grunder. Knutar, utrustning, firning, klätterteknik, etc....

Andra delen: Sex heldagar ute på klippa tillsammans med teoretiska lektioner dagarna innan utflykt, där man som nybörjare får följa med som andreman på långturer.

Allt detta genomförs under hösten över en längre period och man får som nybörjare väldigt mycket klättring med sig under trevliga förhållanden, istället för att ta en två dagars kurs och sedan stå kvar helt handfallen?

Några korvören idag från min sida, Christian
 
Jag tänkte bara förtydliga en sak som jag inte nämnde när jag ställde frågan... sorry!
Det är inte en grundkurs jag är ute efter utan jag har klättrat en del ute, har börjat leda på bult (i somras).
Jag bouldar även inomhus ca 3 ggr i veckan (sedan slutet av januari).

Tack för alla tips förresten, har kikat mycket på den i Norge, den verkar riktigt rolig!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morgan_R Klätterskor för dom med längre andra tå Klättring allmänt 7
midas66 Göra längre klätterturer tillsammans Klättring allmänt 37
anod Längre turer i närheten av Jotunheimen Klättring allmänt 8
LouiseE Klätterkurs i Göteborg Klättring allmänt 5
Höga berg Klätterkurs Frankrike? Klättring allmänt 1
logik vill gå klätterkurs Klättring allmänt 1
Ensåncesar klätterkurs i tradd Klättring allmänt 22
md7dani Klätterkurs i Göteborg Klättring allmänt 1
saraholvid Klätterkurs med UCPA i Sormiou Klättring allmänt 2
Vättlefjäll Klätterkurs? Klättring allmänt 4
kessie Söker klätterkurs! Klättring allmänt 11
Milosz Hur mycket ska en klätterkurs kosta? Klättring allmänt 9
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
hnylander Klätterkurs i Stockholm Klättring allmänt 6
Hanna_J Angående klätterkurs Klättring allmänt 7
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
krabba74 Klätterkurs Klättring allmänt 2
larslindblad klätterkurs Skåne Klättring allmänt 3
fredholm_mikael Klätterkurs med UCPA Klättring allmänt 12
v96andjo Jag vill gå klätterkurs... Klättring allmänt 2
catrin Klätterkurs i sydeuropa?? Klättring allmänt 0
cjonsson Klätterkurs i maj?? Klättring allmänt 2
thelleberg innomhus klätterkurs avklarad! Klättring allmänt 7
lindis13 klätterkurs Klättring allmänt 0
Klätterkurs i juli? Klättring allmänt 1
Klätterkurs Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.