Lämpligt firningsdon för firning på en enda repända

Om man skall fira på en enda repända av ett 9 eller 10-mm rep (med lika långt tunnt repsnöre fäst i andra änden för att dra ner repet och därigenom spara vikt), är det lämpligt att använda en vanlig reverso 3 eller behöver man något som ger mer friktion? Behöver man tänka på något när det gäller prusiken? Den kommer ju att nypa om ett rep och inte två, så man kanske bör gå ner lite i diameter?

Per
 
Jag tror jag förstår hur ni kommer att "fästa" repet i ankaret men tänk på att det inte är lika lätt att dra ner repet som det brukar vara. Det lämpar sig inte för alla väggar och ankare och man brukar inte ha samma möjlighet att snärta repet ur skåror etc..

En reversaro 3 ska fungera på enkelrep>8,9 men jag har aldrig provat. Annars finns det säkert andra hinkbromsar som är mer lämpade, alla är ju olika bra på olika tjocklekar.

Lycka till och tänk på att det lättare sker misstag när man inte gör som vanligt.
 
Hur då?

Hej Per, hej Zion!

Det vore intressant att höra hur ni tänker er detta, jag har en gång från en bergförare i Schweiz hört om en klättrare som brukade fira på ett enkelrep. Han snodde repet och lade det över kanten så att det klämdes fast av kroppstyngden när han firade. Sen var det ju bara att dra ner repet! Det gick kanonbra tills en dag när det inte funkade... men det kanske inte var så ni tänkt det?

Annars går det bra att använda lilländan på en firningsåtta, det bromsar bra.

Ciao!

Uffe
 
Nu förstår jag ingenting. Vad satt repet fast i?

Det var väl just det som det inte gjorde med tanke på kommentaren...

Det finns en variant på det där man knyter en typ av knut längst upp och sedan skär av en slinga i knuten. Så länge som det är belastning på knuten så håller den ihop men släpper man repet så ramlar det ned. Inget man ska prova själv misstänker jag.
 
Om man skall fira på en enda repända av ett 9 eller 10-mm rep (med lika långt tunnt repsnöre fäst i andra änden för att dra ner repet och därigenom spara vikt), är det lämpligt att använda en vanlig reverso 3 eller behöver man något som ger mer friktion? Behöver man tänka på något när det gäller prusiken? Den kommer ju att nypa om ett rep och inte två, så man kanske bör gå ner lite i diameter?

Per
Självklart funkar det! Du kan ju ta fall på enkelrep med en reverso och det är betydligt större kraft(om än under en väldigt kort tid). Prusiken däremot kan vara lite krångligare, använder själv franskprusik på 7mm som backup vid firning, de få gånger jag har firat på enkelrep har jag helt enkelt virat den några varv extra runt repet. 6 eller 5mm snöra kanske är att föredra
 
Nu förstår jag ingenting. Vad satt repet fast i?

Har du någonsin försökt dra ner ett rep där repändarna är ihoptvinnade en massa varv? Det går ju inget vidare utan man måste se till att repen inte är tvinnade innan man drar ned repet. Det finns de som litar på denna friktionskraft vid firning. Fördelen är att man inte behöver släpa med sig ett extra 'dra-ner-snöre'. Nackdelen är att man måste fira snabbt annars 'urtvinnar' sig repet av din vikt med mindre trevliga konsekvenser. Inte nåt jag ämnar försöka eller förespråkar...
 
Ska försöka förtydliga...

Nu förstår jag ingenting. Vad satt repet fast i?

Han trädde repändan som vanligt genom ankaret, slingan, runt trädet eller vad han nu firade från. Men bara så mycket rep så att han kunde sno det runt repet så långt ner som det gick över en kant. Genom att han belastade den del han firade på med sin kroppstyngd klämdes/låstes repet tills dess att han avlastade det när han kom ner. På det sättet kunde han fira nästan fulla replängden på ett enkelrep. Fungerade som sagt alla gånger utom en...

Så, hur menade du att göra?

Ciao!

Uffe
 
Självklart funkar det! Du kan ju ta fall på enkelrep med en reverso och det är betydligt större kraft(om än under en väldigt kort tid).

Jag tvivlar inte på att reverson håller, men är orolig för att den inte skall skapa tillräckligt med friktion med bara en repände genom den (särskilt om man närmar sig slutet av repet och har en tung ryggsäck på ryggen)
 
Han trädde repändan som vanligt genom ankaret, slingan, runt trädet eller vad han nu firade från. Men bara så mycket rep så att han kunde sno det runt repet så långt ner som det gick över en kant. Genom att han belastade den del han firade på med sin kroppstyngd klämdes/låstes repet tills dess att han avlastade det när han kom ner. På det sättet kunde han fira nästan fulla replängden på ett enkelrep. Fungerade som sagt alla gånger utom en...

Så, hur menade du att göra?

Ciao!

Uffe

Ah, nu hänger jag med! Att jag inte kommit på denna metod själv......Hade inga planer på något liknande (tror att det blir svårt att få folk att klättra med mig om jag börjar med sånt finlir). Själv tänkte jag göra något i stil med bilden i detta inlägg:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=56981
 
Jag tvivlar inte på att reverson håller, men är orolig för att den inte skall skapa tillräckligt med friktion med bara en repände genom den (särskilt om man närmar sig slutet av repet och har en tung ryggsäck på ryggen)

Sorry, uttryckte mig kanske inte tillräckligt tydligt, menade att reverson skapar tillräckligt med friktion så att du kan ta fall
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...