Är detta en brant promenad eller klättring?

Ja, en klätterkurs kan ju till och med ha det onda med sig att man börjar gilla det lodräta med, om inte annat...
Det finns inga klättrare i min omgivning så därav kan kanske en kurs vara bra.

Gräsklättring? Det där lär jag kolla lite mer på. Dalarnas klätterklubb har något de kallar gräsklättring, vet ni mer om detta och vad det innebär?

ACT i slinga, ja, det kanske kan vara nått, jag har några sånna som suttit på quickdraws, jag anväder ju inte sådanna själv uta har köpt dom för att de är smidiga och billiga karbiner för att fästa saker och då har själva tyg-slingan blivit över, har en på dryga decimetern som kanske kan funka, eller tänker jag fel där? Alltså ACT typ 2 dm över centralöglan på detta vis:
ACT fäst i skruvkarbin, fäst i slinga, fäst i karbin fäst i centralöglan. Sedan prussik fäst i benslingan, så man får lite avstånd mellan de båda, så att det inte trasslar ihop sig.

Ditt användarnamn antyder kanske att du hör hemma strax norr om Borlänge, vilket faktiskt är nationellt centrum för gräsklättringen, men då pratar vi vinterklättring. Med gräs avses frusen mossa och grästuvor som man kan hugga yxorna i. På den här bloggen hittar du en del information:
http://frozenturf.blogspot.se/
Enjoy!
/Olle

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förresten så har Dalarnas klätterklubb en klippklätterkurs om några veckor, kolla in deras blog:
http://www.dalarnasklatterklubb.se/2015/04/grundkurs-klippklattring-13-146.html
/Olle

Jo, jag bor vid Djurmo klack 15 km norr om Borlänge. Kanske är dom jag träffat på vid Oxberg förra vintern då, det var ett gäng som hackade sig uppför branten, men ja, det var nog mest ren isklättring i och för sig.

Klippkursen =) Jag ska kolla upp det där, kan vara så att det fungerar med min almanacka =)

Jo, jag bor vid Djurmo klack 15 km norr om Borlänge. Kanske är dom jag träffat på vid Oxberg förra vintern då, det var ett gäng som hackade sig uppför branten, men ja, det var nog mest ren isklättring i och för sig.

Klippkursen =) Jag ska kolla upp det där, kan vara så att det fungerar med min almanacka =)

För att anknyta till din ursprungliga fråga:
Om du är på hemmaplan så gör du bäst i att hävda att det är brant promenad och inte klättring...

access.bergsport.se/djurmo-klack-djurmo/

Jo, jag har sett deras rekommendationer, nu talar nog denna sida om den riktiga branten/väggen. Där går det inte att klättra, det finns inget att bygga ankare i helt enkelt. Lite tunna tallar och småbjörkar kanske, men det är utsiktslöst att få till något som fungerar. Längre ner på berget finns dock ställen som passar min smak fullt ut. Jag brukar hävda att det är just branta promenader och många skulle nog hålla med om det, dock säkrar jag mig med lina. Som kjpil skrev Scrambling verkar det vara som jag pysslar med, och inte i den mest vittrade delen av berget. Och så här års håller jag mig helt från Djurmoklack, Pilgrimsfalkarna häckar där och jag vill verkligen inte störa dom.
Men det är en fantastisk känsla att som i höstas, sitta i en solbelyst brant och ha en pilgrimsfalk kretsande på termiken ett tiotal meter framför ögonen, då sitter man sill och håller käft och bara njuter av synen!

Dessutom finns det lite ironi i detta med rådet att inte klättra i klacken, det finns en ordentlig skylt anslagen nedanför det stora stupet med instruktioner för hur klättrare ska bete sig i området, signerad Dalarnas klätterklubb =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips