Kebnekaise, Drakryggen, mm

Hej!

Har redan postat detta inlägg i Fjällvandrings-forumet, men inser att det nog passar betydligt bättre här.

Jag håller på att planera nästa resa/äventyr. Efter hemkomsten från de Isländska bergen slog det mig att jag aldrig varit i Kebnekaise - så dit bär det av härnäst! :)

Jag skulle stort uppskatta feedback samt om någon har mer information rörande rutten (se nedan).

Preliminärt kommer det att bli en solo-tur med bestigning av Kaskasatjåkka, kamvandring över Drakryggen, bestigning av Kebnes syd- och nordtopp. Hela turen finns utritad på följande karta:
http://bushcraft.se/images/kebne.jpg
(vet ej bästa vägen så den kommer säkerligen att ritas om)

Preliminär tidpunkt är juli/augusti 2007 och skall få ta den tid det tar speciellt eftersom jag kommer att filma och fota hela resan (vill jag ha fin utsikt från topparna).

Jag har haft svårt att finna detaljerad information kring samtliga delar av turen, t.ex om huruvida det är någon riktig klättring vid Nordtoppen eller Drakryggen, mm. Har läst någonstans att det är viss klättring vid nordtoppen??

- Har någon här personlig erfarenhet av någon del av rutten?? (västra eller östra leden till sydtoppen finns ju hur många reseberättelser som helst kring, så där behövs det nog inte läsas fler, men kamvandringen över i stort sett hela Kebnekaise, nordtoppen, halspasset, Drakryggen, vandringen mellan topparna på Kaskasatjåkka, m.m vet jag inte mycket om alls)

- Någon som känner till en sida på nätet, bok, film, m.m som detaljerat beskriver någon eller några delar av rutten på kartan?

Om någon vill tipsa om något så kanske det kan vara bra att veta lite om mina tidigare erfarenheter, mm.:

I somras vandrade jag tvärs över Island, 20 dygn med mycket berg - så jag anser mig ha bra erfarenhet av fjällväder och vandring i branta berg. Jag är nybörjare när det gäller klättring men tycker att jag redan fått ett bra grepp om grunderna och klättrar redan topprep solo (väldigt lätta leder, med kängor ej klätterskor, två rep - ett med "alpine butterflies" som backup-rep, replås på det andra repet, mm). I vinter skall det övas mycket med stegjärn och isyxa (bla självräddning).

Tack på förhand!
/Michel
 
Kortfattat: Kaskasatjåkko kan du gå upp på. Detsamma gäller sydtoppen och drakryggen.

Däremot är Kaskasapakte ett seriöst klätterberg. Detta gäller även nordtoppen och Kebnepakte. Dessa delar av den tilltänkta rutten bör man vara erfaren alpinist för att göra. Och det är inget man gör med packning på ryggen.

Per
 
Är ju en spännande idé, tittade lite på din preliminära färdplan och tänkte att jag kunde dela med mig av lite info om de sträckorna jag gått på den:
-Drakryggen från V upp till toppen och tillbaka: Inga problem att knalla. Mitt intryck är att resten av Drakryggen är likadan.
-Kaskasatjåkka till Lillietoppen är bara att knalla, ev med stegjärn på snöfält om det är hårt.
-Lillietoppen till Kaskasepaktes topp och vidare ner SV-kammen är nog det seriösaste på din tur förutom kammen upp till Kaskasatjåkka från Tarfalastugan som jag inte har gått eller känner någon som har gått men som troligen är lös och seriös. En lättare variant är ju att helt enkelt ta den "ordinarie" turen till Kaskasatjåkka. Kaskasepakte är en jättefin tur men själv skulle jag inte vilja gå den osäkrad, på SV-kammen blir det flera firningar, räkna med att behöva lämna slingor.
-Kammen mellan N- och S-toppen: I slutet av sommaren kommer den förmodligen vara hård och/eller isig och spetsig närmast S-toppen då man går uppe på kammen (närmare N-toppen går man normalt neråt Rabots glaciär hållet).
-Närmast Halspasset från N-toppen är det klätterinslag och ev firning. Går att välja väg så att det blir lättare eller svårare. Upp från Halspasset till Kebnepakte är lättare.
-Kebnepaktes NO-kam har en del hammare som går att kringgå på "insidan" (bort från glaciären) men då blir det löst istället.
Min spontana reaktion är att du har valt en seriös tur där flera delar är krångliga att göra med tung packning (antar att du har tänkt ta med dig tält etc). Det kommer ta tid att soloklättra och bra väder är ju ofta en bristvara i fjällen. Kanske du ska hitta en klätterkompis som vill göra turen och skaffa er mer erfarenhet på kortare alpina klätterturer och ha detta projektet som senare mål?
 
malou; sa:
-Drakryggen från V upp till toppen och tillbaka: Inga problem att knalla. Mitt intryck är att resten av Drakryggen är likadan.

Det kan jag bekräfta. Gick österifrån, från Tarfalla, och det var i princip bara att gå, det fanns någon enstaka meter där man tog något tag med händerna, men det kunde knappast betecknas som klättring.

Tillbaka gick vi över Kebnepaktes västkam (o klippbergen), och det var däremot spännande, någon hammare var totalt rutten.

Per
 
ipg289h; sa:
Tillbaka gick vi över Kebnepaktes västkam (o klippbergen), och det var däremot spännande, någon hammare var totalt rutten.

Per

Jo, har också gått Kebnepaktes V-kam. Fast jag var lite besviken, trodde det skulle vara mer klättring. Håller med om att det var löst men tyckte inte det var något större problem eftersom det var så pass lätt. Vi använde bara repet på en hammare och den var hyfsat fast. Det är väl egentligen mest att konstatera att normalfallet i området är att det är löst och allting annat är bonus.

Iallafall så undrar jag om ni gick över N Klippberget? Har gjort Södra men bara V-kammen på N och det skulle vara intressant att höra hur Ö sidan är?
 
malou; sa:
Vi använde bara repet på en hammare och den var hyfsat fast.

Samma här, när vi var där var den blöt.

Det var så länge sedan att inte minns detaljerna men jag tror att vi gick över södra klippberget. Vi gick ned halspasset, korsade glaciären till en småklättrig bergrygg, som vi sedan följde mot Tarfalla, och kom ned strax söder om Tarfalla. Vi tältade ca 500 m söder om stugan.

Per
 
Tack för bra info!

Skall rita om rutten lite, men några av de svårare rutterna kommer att vara kvar.

Planerar att spendera hela nästa sommar i Kebne-området och reka alla lederna - och samtidigt skaffa en massa klättererfarenhet. Måste se kruxen med egna ögon.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.