Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =)

Fick min tibloc idag och sprang genast ut i höstsolen för en tvåtimmars tur i sydslänten. Jäklar vad med perfa den var! Ja den löpte hur fint som helst och ingen tvivel om att den funkar som backup. Den tål inte en centimeters backning, tänderna tar direkt. jag förstår vad ni menar när ni säger att den tuggar i sig rep, nu satte jag den i en kort snodd så att jag kan röra benet upp och ner utan att det blir för tight. Den ska ju bara vara passiv tills dess att traxion falerar, visst då blir det ett lite längre fall, kanske en hel meter innan benet stannar och vikten av överkroppen hamnar på tiblocen, men ja, det ska ju troligen aldrig hända och ja, med tanke på hur mycket smidigare det var att klättra med denna än ropeman som backup så minskar nog risken en del för att jag överhuvudtaget kommer falla. Mr ropemans ovilja att mata repet smidigt gör att man ibland får hand-dra repet under klättring och det är ett riskmoment i sig. Nästa del i mitt trimmande av utrustningen blir att fixa en optimal bröstsele för traxion så att den alltid hålls så högt upp på repet som möjligt och med minimalt spel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo, bröstsele jag har nu är bara en slinga med två öglor på, så att man får en lite tightare sele med ett fäste för en karbin som sedan sitter i centralöglan via en quicdraw-slinga. men planen är en sele/slinga som håller den översta karminen på plats mest hela tiden, så att min traxion hela tiden är i maximalt hög position, det gör dels klättrandet mer ostört då man slipper spänna upp den, men även mindre fallhöjd då man klättrar.

Testade tiblocen idag med, nu funkar den suveränt. Den löper lättare än traxion!!! Den sitter i en 30 cm slinga med gummiklädd stropp så att karbinen med tiblock inte rör sig, det gör att jag har 60 cm spelrum i klättrandet innan tibloc slår in sina tänder i repet. Det gör att det vanliga klättrandet med en del omtag med ben och annat inte störs av att man måste kliva ner något steg. Man kan göra detta utan att tibloc river sig in i manteln. Men jäklar vad pålitlig den verkar vara om nu traxion ändå skulle fallera. tibloc slår fasen till som käftarna på en grävling! Visserligen, vid skarpt läge skulle den nog riva repet ordentligt, men ja, klart värt det i så fall.

Risken med tblock är inte bara att skada repet, utan att repet går av. Därför brukar nan inte använda den som klättersäkring (mest akruella användningsområdet som säkring vore väl mellansäkring vid simulklättring) då det kan va svårt att på förhand veta belastning. Dock vet jag en del som använder tblock på det sättet ändå. Själv skulle jag aldrig våga använda den till annat än repklättring, hissar o dylikt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips