• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Firning i enkelrep och tunnt repsnöre (igen..)

Man får väl nästan be om ursäkt för att ta upp detta ämnen ännu en gång, men...

När långa firningar förväntas har jag hittils klättrat med dubbelrep, funkar bra, men jag kan se fördelar med att klättra multipitch med enkelrep istället. Har surfat runt på ämnet "retrievelline" och metoder där tunnare repsnöre tas med för firningen, men enkelrep används för klättringen.

Vad jag kan se tycks det förekomma två huvudprinciper för fullängdsfirning från enkelrep
1. Firning från enbart enkelrepet, det tunnare används då enbart för att dra ner enkelrepet
2. Firning med både enkelrepet och det tunnare repsnöret genom repbromsen på samma sätt som vid firning från två dubbelrep.

Det första exemplet har stötts o blötts regelbundet på forumet, och verkar hänga till viss del ihop med bruket av grigri eller liknande för avfirning.

Exempel 2 har jag bara hittat som en fråga vid en tråd tidigare (falst jag kanske har missat nån tråd..?), tyvärr fick frågeställaren inget riktigt svar på hur väl det funkar, om det är förknippat med problem och hur tunnt repsnöra som kan brukas. Däremot tipsades om en länk där Steve House beskriver metoden och uppenbart använt den med framgång vid bl a en alpinbestigning av Nanga Parbat:
http://www.youtube.com/watch?v=oIkmYiwbZWg

En aspekt som lyfts fram är att det tunna statiska repsnöret skall vara lite längre än enkelrepet pga dynamiken.

Efter denna långa inledning ;-) kommer vi till frågan:
-Finns det någon som har erfarenhet av den sistnämnda metoden (alltså att fira med enkelrep o tunnt repsnöre genom ATC på samma sätt som med dubbelt enkelt rep eller två dubbelrep?

-Finns det något som är påtagligt sämre med denna kombination jmfrt med två dubbelrep? (Finns det t e x tendens att repen vill glida i ankarpunkten pga repens olika friktion i bromsen? Kanske vill repen tvinna sig mer olika diameter?)
 
Hej!

Ingen fara, detta är intressant.

Jag höll på och forskade mycket i det förut

(eftersom jag ägnade mig så mycket åt multipitch friklättring)

men sen blev det aldrig av att jag köpte nån "pull cord" eller "retrieval line"

(eftersom min klättring mer och mer gick åt "bigwall" och träning inför det och andra större projekt där man ändå har med sig flera rep)

Men jag är fortfarande intresserad av det här och vill gärna hitta den perfekta lösningen för framtiden!

Detta är ungefär vad jag kommit fram till sist:

Ska det vara nån nytta med det så ska det vara ett tunnt och lätt repsnöre. (Annars kan jag lika gärna ta med mig min 9mm semistatiska hisssäckslina..)

Ska det vara nån nytta med att det är tunnt och lätt så utgår jag från att det ska användas vid multipla firningar alt. som backup i ryggsäcken vid väderomslag/olycka dylikt.

Då finns det flera saker som kan hända:

Ett tunt och lätt repsnöre ÄR jobbigt att dra hand över hand (ett minus) om repen fastnar.

Om klätterrepet fastnar är det dessutom lite läskigt att knyta in repsnöret i ett repsoloankare, koppla bromsen (en reverso3 eller grigri? då är ju repsnöret för tunt! ännu mer läskigt) i repsnöret och börja sololeda upp till problemet för att lösa det.

Det kan man göra på ett enkelrep/klätterlina.

Alternativet att lägga knuten på den andra sidan om ankaret så att man drar i klätterrepet finns ju givetvis. Men då hänger allt i det tunna och lätta repsnöret (som dessutom har en tendens att glida lite fortare genom bromsen). Lite läskigt!

Och på en firningspist med dubbla bultar som ankare är det ju så mycket smidigare att man trär ett av repen direkt igenom ringen på nästa ankare när man kommer ner och börjar dra ner repen från ankaret ovanför, så att repen direkt hamnar i läge och kan firas av från igen.

Om man gör så (och det vill man) så kommer ju repsnöret att vara det man drar i varannan gång. Allstå har du pest eller kolera varannat ankare, grattis! =)

Vidare så tenderar ett tunnare repsnöre att flyga mer med vinden när de ska dras ner och risken att det fastnar någonstans är därmed större.


Ursäkta min "nego-spell". Det kan ändå vara värt det!

Men lite så här resonerade jag och därför blev det ingen tunn retrieval line för mig, även om jag gillar tanken och väckte en tråd förra gången för att diskutera det mera.

Ska man ändå använda tunn retrieval line så rekommenderar jag att använda en extra karbin klippt i repsnöret endast men annars på samma sett som den vanliga karbinen mellan sele och atc/reverso och repen. För att få mer friktion på det tunnare repet! (nåt jag hörde när jag frågade runt om detta, har ej provat själv)

Hör av dig om du testar nåt som funkar.


Jag firar ofta med grigri som i ditt första exempel med denna typ av ankare:
 

Bilagor

Däremot tipsades om en länk där Steve House beskriver metoden och uppenbart använt den med framgång vid bl a en alpinbestigning av Nanga Parbat:
http://www.youtube.com/watch?v=oIkmYiwbZWg
I klippet på youtube säger Steve House ju egentligen ingenting om firningsmetoden de använde, bara att de hade med sig ett klätterrep och ett "5mm static rope" som de använde vid "the descent".

5mm känns ju lite väl tunnt för att fira av på. De kan ju mycket väl ha använt det, enbart som "pull cord" med ett ankare som liknar det i bilden i mitt inlägg ovan.

Har ingen aning, bara en tanke..
 
Bra synpunkter!
Aspekten med att bara ha statiskt repsnöre att tillgå om klätterrepet fastnar är ju synnerligen relevant.

Ytterligare bakgrund till min fråga: Jag måste skaffa nytt rep och överväger alltså ett tunnt 9-9,5mm enkelrep i kombo med tunnt repsnöre. Den kombination med 6 mm repsnöre är lättare de flesta dubbelreplösningar (naturligtvis kan man inte dra nytta av repdragsfördelarna och "reservaspekten" med dubbelrep, men enkelrepet är snabbare o smidigare å andra sidan).

Dessutom retar jqag mig på svårigheten att värdera fångryck på dubbelrep! De anges för en fallande vikt på 55kg (80kg för enkelrep), dvs man utgår ifrån att det andra repet kommer delta i upptaget av fallet, men så klipper nog väldigt få sina säkringar i praktiken! Det skulle nog innebära många fler mellansäkringar jämfört med klättring med enkelrep...! Jag syr mig visserligen ofta upp... men nån måtta får det vara.. ;-) . Rep klassade som enkelrep kan jag åtminståne jämföra sinsemellan på ett för min klättrinig relevant sätt.

Funderar även på att gå upp till 70 meters längd. På isturer kommer det innebära färre replängder, dvs snabbare, på vissa turer. På kortare klippturer kommer enkelrepet ensamt räcka till lite fler firningaroch därmed vara en avsevärt snabbare och lättare lösning. För turer där dubbelt rep krävs blir alltså totalvikten alltså ngt lägre än jämförbar dubbelrepskombo.
....men sedan kommer verkligheten in.... Inte självklart..

Metoden med firning från ett rep förutsätter att repet löper genom en firningsring eller liten "maillon", så att knuten och karbinen håller fast repet, men rätt som det är hamnar man i ett läge där man behöver fira direkt från en stenpelare eller direkt runt ett träd (även om slinga rekomenderas för att spara träden). Jag känner forfarande att jag inte är säker på hur mycket knuten kommer vilja kana runt ett sådant föremål vid användande av atc/åtta pga av olika friktion i rep av olika diameter? Steve House verkar ju onekligen inte ha haft några större problem med detta, men andra kanske har andra erfarenheter?
 
I klippet på youtube säger Steve House ju egentligen ingenting om firningsmetoden de använde, bara att de hade med sig ett klätterrep och ett "5mm static rope" som de använde vid "the descent".

5mm känns ju lite väl tunnt för att fira av på. De kan ju mycket väl ha använt det, enbart som "pull cord" med ett ankare som liknar det i bilden i mitt inlägg ovan.

Har ingen aning, bara en tanke..
Hm, nej sjutton du har ju rätt, jag tolkade det som så eftersom pga att de påpekade att det dynamiska repet töjer sig mera, men det problemet blir ju samma-lika vid firning från ena repet (kanske ännu mer påtagligt egentligen). Ganska pinsamt om man står vid nästa firningsstand o ser andra änden fladdra några meter högr upp.. ;-D Jag hade nog otur när jag tänkte där. ..men som sagt, det framgår inte, det kan å andra sidan va just så de gjorde.

Då kanske jag ställa frågan om det alls funkar att fira från både ett dynamiskt, säg 9 m rep, och ett tunnare 6mm repsnöre med bägge genom en ATC?
 
Min gissning är att det går bra, om det sitter fast med knut, ring eller karbin i ankare så att det inte kan "glida över". Men bromseffekten från repsnöret kan man nog bortse ifrån, och hur mycket din repbroms bromsar med ett tunt rep beror ju på vad du har för broms. Att ha rejält med packning, och fira på normalt* enkelrep med vanlig ATC innebär att man får vara rätt hård i bromshanden.


*10-10,5
 
Jag tror också att det går bra, men ser ingen fördel med det framför att knyta samman repen med en karbin som i min bild och sedan endast fira på det tjockare repet..

Då kan man ju även lägga repet runt ett träd, horn eller dylikt.

Obs. Säger inte att detta är problemfritt!
 
En lite crazy tanke kanske, men visst skulle man kunna konstruera en ATC med ett stort och ett litet hål? Då löser man ju en del av problemen (en extra karbin är ju också en variant).

En annan fundering är - får man tillräckligt grepp om ett 6mm repsnöre? Är det inte risk att det glider i handen?

Det här var spännande, måste ut och prova!

John
 
Du skulle kunna ha två repbromsar? Ett för varje rep... Reversino är väl för mindre rep?
 

Liknande trådar

Logga in

Tips!