Köpa enkelrep.

Hej! Vad bör man tänka på då man ska köpa enkelrep? Finns ju en uppskö av märken och modeller. Tänker använda det till tradklättring på medelsvåra leder. Kan tänka mig ett tunnare rep med lägre vikt. 60m blir det nog också.
/Johan
 
en sak som jag tycker är viktig är slitstyrkan. Speciellt då ett rep som börjat bli "luddigt" är mycket jobbigare att hantera på längre turer då det ofta kan bli en del repdrag speciellt om det är sva. Annars så har jag många vänner som har beal rep och jämfört med billigare märken så verkar dom ha rätt bra slitstryka.
 
Alla rep på den svenska marknaden är godkända och det spelar egentligen ingen roll vilket rep man väljer hävdar jag, same shit.
Visst skiljer det lite mellan de olka märkena. Har mest erfarenhet från Bealrep, alltid ett säkert kort, jag har inte vågat chansa och av lathet blir det oftast Beal, man vet vad man får.

Impregneringen finns det många åsikter om, behöver man det eller inte? Tja, dom säger att ett impregnerat rep inte "suger" åt sig smuts lika lätt samt att det är lite "glattare" vilket medför mindre repdrag osv... Det skadar inte iallafall...

När du packar upp repet för första gången, säkerställ att du gör det på rätt sätt annars får du in en massa "tvinn" och det gillar man inte!

Jag har alltid repet i en repsäck, repet mår bäst av att inte "coilas". Byt ände med jämna mellanrum and so fourth....
 
Jag har ett Beal Flyer II 10.2 mm som är impregnerat. Det har lågt fångryck och funkar väl ganska bra för trad, sport och is, men manteln är vävd med dubbeltråd, vilket gör repet mjukt och följsamt men också mindre hållbart. Jag tror man ska sikta på lätta, tunna rep mantelvävda med enkeltråd. Speciellt Mammuts rep har fått bra kritik på sistone, men jag vet dock inte vilka av deras rep som är enkeltrådsvävda.

/P
 
Ska köpa nytt rep jag med, och såg på Addnature's hemsida att de skrivt "passar bäst fär sportklättring" på flera av de lite billigare repen. Innebär det att de på något vis passar sämre för mig som bara kör trad (och lite topprep kanske)? Jag klättrar sällan, och enbart när det är bra väder (utpräglad kanelbulleklättrare).

/Per
 
Jag har ett Beal Stinger III som jag endast använder för tradklättring. Den är smidig och ganska tunn (9,4mm). Särskild slitstark tycker inte jag att den behöver vara, min tanke är att den endast skall belastas vid firning. Varför Addnature har skrivit att den lämpar sig bäst för sportklättring vet jag inte.
För sportklättring föredrar jag ett slitstarkt rep då den får ta betydligt flera fall. Den behöver inte heller vara lätt eller smidig.
 
Jag tror att om du främst ska klättra på egna säkringar ska du leta efter ett rep med lågt fångryck (t ex Beal) eftersom det kan innebära att en dålig säkring sitter istället för att rippa vid ett fall. Ju mjukare desto bättre gissar jag. Å andra sidan, klättrar du mest bara på bult kan du välja ett rep med högre fångryck, lägre pris och högre slitstyrka (t ex Roca).
Som sagt, mitt råd är att kolla på fångrycket mer än slitstyrkan om du ska tradda.

Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
niiiicke Köpa isskruv! Klättring allmänt 1
Brahmall Köpa klättergrepp Klättring allmänt 4
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Climba Köpa klättersele Klättring allmänt 19
Climba Köpa klätterrep Klättring allmänt 13
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
Karkkan Köpa av hangboard Klättring allmänt 26
Iggle När köpa en grigri? Klättring allmänt 26
Bloggomann Köpa gamla grejer? Klättring allmänt 23
apfaktor Köpa Aliens från spanien/Croatien??? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
steinar Köpa Alpinist og sula sko? Klättring allmänt 1
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
viktor_maiden Köpa från England Klättring allmänt 5
Gab83 Köpa klätterutrustning i Thailand Klättring allmänt 3
sportkillen7 Köpa frinds i USA Klättring allmänt 18
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
svenakela Nynäs kommun vill köpa Fituna, bilder eftersöks! Klättring allmänt 2
emmis_n Köpa grejer utomlands Klättring allmänt 1
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
avslutat medlemskap 1003 Skulle du våga köpa begagnad klätterutrustning? Klättring allmänt 21
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
acis köpa klätterskor runt örebro, Karlstad? Klättring allmänt 11
Massse köpa klätterskor från utlandet online Klättring allmänt 3
Heidenstam Köpa rep? Klättring allmänt 11
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
Same Köpa nytt rep. Klättring allmänt 12
ViVi köpa klättergrejjer Klättring allmänt 2
joelpap Köpa billigt i N.Y ? Klättring allmänt 3
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
Vandrare Köpa halvrep, vilket? Klättring allmänt 4
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
mikee Köpa grejer från sportextreme Klättring allmänt 2
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
Vad Köpa?? Klättring allmänt 1
Ocean Dubbla enkelrep? Klättring allmänt 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.