Skulle du våga köpa begagnad klätterutrustning?

Vågar du köpa begagnat när det gäller klätterutrustning?

  • Ja visst varför inte vad skulle kunna hända!?

    Röster: 7 11.3%
  • Ja All hårdvara som kilar och karbiner med mera, om de verkar hela och rena. men inte repet.

    Röster: 30 48.4%
  • Ja men bara repet om det se bra ut

    Röster: 1 1.6%
  • Kanske det, men då bara till att förtöja båten.

    Röster: 17 27.4%
  • Nej aldrig.

    Röster: 7 11.3%

  • Totala väljare
    62
Tittade på alla annonser här på utsidan, såg till min förvåning att det fanns relativt mycket klätter- utrustning. Och de var mer eller mindre nya annonser.

så min fråga blir : Vågar du köpa begagnat när det gäller klätterutrustning?

1 Ja visst varför inte vad skulle kunna hända!?
2 Ja All hårdvara som kilar och karbiner med mera, om de verkar hela och rena. men inte repet.
3 Ja men bara repet om det se bra ut
4 Kanske det, men då bara till att förtöja båten.
5 Nej aldrig.
 
personligen så har jag alltid fört logg på min utrsutning, inget märkvärdigt förutom ålder, antal fall och synliga skador.. svaret är enkelt..
 
Troligen bara bouldermatta. Om man inspekterar den och den är i bra skick är det svårt att tro att det skulle kunna innebära en stor risk. Absolut inte rep, sele, hjälm eller "hårdvara". Klätterskor skulle väl vara ok i princip men inte i praktik för de är ju rätt äckliga redan efter enstaka användningar..
 
Min syn är nog lite mer nyanserad, eller vad man ska kalla det.

Jag har t ex köpt oanvända kilar i andra hand. Det är enkelt att avgöra om en kil är oanvänd om den helt saknar repor samt har "tags" hängande kvar. Om jag handlar av en kompis eller en okänd har ju också stor betydelse.

Textilier avstår jag från att köpa beg för att de kan vara oanvända men gamla samt att det ändå är rätt billiga grejor. Rep köper jag inte beg ens i originalemballage, men det kan ju möjligen vara onödigt försiktigt, nån gång kanske jag ändrar mig om nån kompis råkat köpa ett rep för mycket och jag behöver det.

En relevant jämförelse är ju faktiskt om man klättrar med kompisar, och om man då vågar låta sig säkras med deras rep, från deras sele, broms eller kanske t o m karbiner och kilar.

Jag är noga med grejorna, och jag ogillar en kamrats slingor i 80-talsfärger, men de brukar jag kunna akta mig för, och i övrigt får man ju försöka nöja sig med att det är ett bra rep... Att ställa krav på kamratens sele är dock rätt motiverat oavsett om man leder eller följer.
 
En relevant jämförelse är ju faktiskt om man klättrar med kompisar, och om man då vågar låta sig säkras med deras rep, från deras sele, broms eller kanske t o m karbiner och kilar.

Tack för att du tog upp detta, hade faktiskt själv tänkt att skriva någon kommentar angående detta?

Om man absolut inte kan tänka sig köpa klätterutrustning i andra hand, hur gör man då när man klättrar? Använder man enbart sin egen utrustning, etc? Det kan ju bli riktigt roliga moment 22 situationer vid klippan om man träffas en första gång för klättring...

Annars rätt trevliga kommentarerna man brukar kunna läsa är att utrustningen aldrig tagit fall, dvs har man överhuvudtaget klättrat något då ;)
 
Tack för att du tog upp detta, hade faktiskt själv tänkt att skriva någon kommentar angående detta?

Om man absolut inte kan tänka sig köpa klätterutrustning i andra hand, hur gör man då när man klättrar? Använder man enbart sin egen utrustning, etc? Det kan ju bli riktigt roliga moment 22 situationer vid klippan om man träffas en första gång för klättring...

Annars rätt trevliga kommentarerna man brukar kunna läsa är att utrustningen aldrig tagit fall, dvs har man överhuvudtaget klättrat något då ;)

Du tar upp en väl tänkvärd poäng!

Jag svarade - 2 Ja All hårdvara som kilar och karbiner med mera, om de verkar hela och rena. men inte repet.

Därför jag själv just köpt detta av en god vän - jag litar på! Skall tilläggas!
 
Klättergrejer är ju inte rocket science, oftast. Vad kan vara fel med en kil? Ser den bra ut är den väl bra? Sluta fjanta.

Jag har köpt kilar, hexor, kamkilar, pitonger, karbiner och slingor beggat. Rep skulle jag kunna köpa begagnat om det var av någon jag kände och litade på. Repet är ju ryggraden i det hela, och kan man inte lita på repet (oavsett hur bra det egentligen är) så kommer man ju inte kunna klättra bra eller ha särskilt kul. Slingor är ju också en gränspuck (dessa jädrans textilier!). Där kanske min blick är mer nogrann. Tubband utan tecken på användning är okej. Men den knutna, begagnade, väl använda 60-slingan – av samma regnbågsfärgade mönster som Todd Skinner rackade på i början av 80-talet – använder jag bara när jag vill vara extra fin.

Booty då? Jag har sett folk strunta i "fixade" kilar på leder, på krux, för att de har fått för sig att alla säkringar de inte själva känt sedan födseln är av ondo. Det är ju rakt av korkat. En kil som sitter så bra att ingen har fått ut den är antagligen ganska bra. Jag har rensat (avfirnings-)karbiner, kilar och pitonger från väggarna, som jag använder.

Dock bör jag säga att jag på alla viktiga punkter har grejer jag känner från födseln. Säkringsdon, karbin till densamma, rep, sele, o.s.v.

bla, bla...

99,99% av klättrare är ju inte dumma i huvudet. De säljer inte begagnade grejer som de vet eller ens misstänker är i dålig kvalité. Jag skulle aldrig sälja vidare något som jag misstänkte var dåligt. Jag litar på att schyssta människor är schyssta.

Mac
 
Måste fråga?

Trådstartaren, klättrar du bara solo?
Logg och sunt förnuft är väldigt bra när man klättar med andra och deras mer eller mindre begagnade utrustning... Sprillans ny utrustning kan ju tyda på mer frächt...
KISS är alltid en klok princip...
//J
 
Ja hårdvara känns ok att köpa begagnat, så länge skicket verkar bra (och säljaren verkar seriös. Stöldgods vill jag inte köpa)
Visst skulle det kunna finnas dolda svagheter i en kil, karbin eller kamsäkring. Men ärligt talat: hur vet jag att det inte finns dolda skador på produkterna i butiken?

Sedan är det (som andra skrivit) en annan sak med kedjan: rep-broms-karbin-sele. Dom prylarna måste man ju lita 100% på.
 
För att fortsätta på Gustavs tanke: jag pajade en sprillans ny ballnut under kroppsvikt härom sistens. En klämma som håller ihop vajrarna sprack itu. Enligt tillverkaren brukade den biten inte gå sönder i tester på under ett ton och den hade gått igenom alla säkerhetstester (på något magiskt sätt).
 
Trådstartaren, klättrar du bara solo?
Logg och sunt förnuft är väldigt bra när man klättar med andra och deras mer eller mindre begagnade utrustning... Sprillans ny utrustning kan ju tyda på mer frächt...
KISS är alltid en klok princip...
//J

Vet inte vad du menar, jag har inte antytt nåt om mig själv i mitt inlägg. Så sluta läs mellan raderna det blir så lätt fel?
Men som svar på din fråga eftersom jag klättrat runt 10år har jag en del som jag klättrar regelbundet med och jag vet mer eller mindre hur de behandlar sin utrustning. Visst är det bra att föra logg på sina prylar men det säger inte mycket om du inte känner personen. Min logg är för mig själv. Förklar vad du menar med KISS?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
niiiicke Köpa isskruv! Klättring allmänt 1
Brahmall Köpa klättergrepp Klättring allmänt 4
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Climba Köpa klättersele Klättring allmänt 19
Climba Köpa klätterrep Klättring allmänt 13
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
Karkkan Köpa av hangboard Klättring allmänt 26
Iggle När köpa en grigri? Klättring allmänt 26
Bloggomann Köpa gamla grejer? Klättring allmänt 23
apfaktor Köpa Aliens från spanien/Croatien??? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
steinar Köpa Alpinist og sula sko? Klättring allmänt 1
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
viktor_maiden Köpa från England Klättring allmänt 5
Gab83 Köpa klätterutrustning i Thailand Klättring allmänt 3
sportkillen7 Köpa frinds i USA Klättring allmänt 18
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
svenakela Nynäs kommun vill köpa Fituna, bilder eftersöks! Klättring allmänt 2
emmis_n Köpa grejer utomlands Klättring allmänt 1
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
acis köpa klätterskor runt örebro, Karlstad? Klättring allmänt 11
Massse köpa klätterskor från utlandet online Klättring allmänt 3
mo9jan Köpa enkelrep. Klättring allmänt 6
Heidenstam Köpa rep? Klättring allmänt 11
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
Same Köpa nytt rep. Klättring allmänt 12
ViVi köpa klättergrejjer Klättring allmänt 2
joelpap Köpa billigt i N.Y ? Klättring allmänt 3
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
Vandrare Köpa halvrep, vilket? Klättring allmänt 4
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
mikee Köpa grejer från sportextreme Klättring allmänt 2
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
Vad Köpa?? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.