Köpa enkelrep.

Hej! Vad bör man tänka på då man ska köpa enkelrep? Finns ju en uppskö av märken och modeller. Tänker använda det till tradklättring på medelsvåra leder. Kan tänka mig ett tunnare rep med lägre vikt. 60m blir det nog också.
/Johan
 
en sak som jag tycker är viktig är slitstyrkan. Speciellt då ett rep som börjat bli "luddigt" är mycket jobbigare att hantera på längre turer då det ofta kan bli en del repdrag speciellt om det är sva. Annars så har jag många vänner som har beal rep och jämfört med billigare märken så verkar dom ha rätt bra slitstryka.
 
Alla rep på den svenska marknaden är godkända och det spelar egentligen ingen roll vilket rep man väljer hävdar jag, same shit.
Visst skiljer det lite mellan de olka märkena. Har mest erfarenhet från Bealrep, alltid ett säkert kort, jag har inte vågat chansa och av lathet blir det oftast Beal, man vet vad man får.

Impregneringen finns det många åsikter om, behöver man det eller inte? Tja, dom säger att ett impregnerat rep inte "suger" åt sig smuts lika lätt samt att det är lite "glattare" vilket medför mindre repdrag osv... Det skadar inte iallafall...

När du packar upp repet för första gången, säkerställ att du gör det på rätt sätt annars får du in en massa "tvinn" och det gillar man inte!

Jag har alltid repet i en repsäck, repet mår bäst av att inte "coilas". Byt ände med jämna mellanrum and so fourth....
 
Jag har ett Beal Flyer II 10.2 mm som är impregnerat. Det har lågt fångryck och funkar väl ganska bra för trad, sport och is, men manteln är vävd med dubbeltråd, vilket gör repet mjukt och följsamt men också mindre hållbart. Jag tror man ska sikta på lätta, tunna rep mantelvävda med enkeltråd. Speciellt Mammuts rep har fått bra kritik på sistone, men jag vet dock inte vilka av deras rep som är enkeltrådsvävda.

/P
 
Ska köpa nytt rep jag med, och såg på Addnature's hemsida att de skrivt "passar bäst fär sportklättring" på flera av de lite billigare repen. Innebär det att de på något vis passar sämre för mig som bara kör trad (och lite topprep kanske)? Jag klättrar sällan, och enbart när det är bra väder (utpräglad kanelbulleklättrare).

/Per
 
Jag har ett Beal Stinger III som jag endast använder för tradklättring. Den är smidig och ganska tunn (9,4mm). Särskild slitstark tycker inte jag att den behöver vara, min tanke är att den endast skall belastas vid firning. Varför Addnature har skrivit att den lämpar sig bäst för sportklättring vet jag inte.
För sportklättring föredrar jag ett slitstarkt rep då den får ta betydligt flera fall. Den behöver inte heller vara lätt eller smidig.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Jag tror att om du främst ska klättra på egna säkringar ska du leta efter ett rep med lågt fångryck (t ex Beal) eftersom det kan innebära att en dålig säkring sitter istället för att rippa vid ett fall. Ju mjukare desto bättre gissar jag. Å andra sidan, klättrar du mest bara på bult kan du välja ett rep med högre fångryck, lägre pris och högre slitstyrka (t ex Roca).
Som sagt, mitt råd är att kolla på fångrycket mer än slitstyrkan om du ska tradda.

Björn
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips