Köpa enkelrep.

Hej! Vad bör man tänka på då man ska köpa enkelrep? Finns ju en uppskö av märken och modeller. Tänker använda det till tradklättring på medelsvåra leder. Kan tänka mig ett tunnare rep med lägre vikt. 60m blir det nog också.
/Johan
 
en sak som jag tycker är viktig är slitstyrkan. Speciellt då ett rep som börjat bli "luddigt" är mycket jobbigare att hantera på längre turer då det ofta kan bli en del repdrag speciellt om det är sva. Annars så har jag många vänner som har beal rep och jämfört med billigare märken så verkar dom ha rätt bra slitstryka.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Alla rep på den svenska marknaden är godkända och det spelar egentligen ingen roll vilket rep man väljer hävdar jag, same shit.
Visst skiljer det lite mellan de olka märkena. Har mest erfarenhet från Bealrep, alltid ett säkert kort, jag har inte vågat chansa och av lathet blir det oftast Beal, man vet vad man får.

Impregneringen finns det många åsikter om, behöver man det eller inte? Tja, dom säger att ett impregnerat rep inte "suger" åt sig smuts lika lätt samt att det är lite "glattare" vilket medför mindre repdrag osv... Det skadar inte iallafall...

När du packar upp repet för första gången, säkerställ att du gör det på rätt sätt annars får du in en massa "tvinn" och det gillar man inte!

Jag har alltid repet i en repsäck, repet mår bäst av att inte "coilas". Byt ände med jämna mellanrum and so fourth....
 
Jag har ett Beal Flyer II 10.2 mm som är impregnerat. Det har lågt fångryck och funkar väl ganska bra för trad, sport och is, men manteln är vävd med dubbeltråd, vilket gör repet mjukt och följsamt men också mindre hållbart. Jag tror man ska sikta på lätta, tunna rep mantelvävda med enkeltråd. Speciellt Mammuts rep har fått bra kritik på sistone, men jag vet dock inte vilka av deras rep som är enkeltrådsvävda.

/P
 
Ska köpa nytt rep jag med, och såg på Addnature's hemsida att de skrivt "passar bäst fär sportklättring" på flera av de lite billigare repen. Innebär det att de på något vis passar sämre för mig som bara kör trad (och lite topprep kanske)? Jag klättrar sällan, och enbart när det är bra väder (utpräglad kanelbulleklättrare).

/Per
 
Jag har ett Beal Stinger III som jag endast använder för tradklättring. Den är smidig och ganska tunn (9,4mm). Särskild slitstark tycker inte jag att den behöver vara, min tanke är att den endast skall belastas vid firning. Varför Addnature har skrivit att den lämpar sig bäst för sportklättring vet jag inte.
För sportklättring föredrar jag ett slitstarkt rep då den får ta betydligt flera fall. Den behöver inte heller vara lätt eller smidig.
 
Jag tror att om du främst ska klättra på egna säkringar ska du leta efter ett rep med lågt fångryck (t ex Beal) eftersom det kan innebära att en dålig säkring sitter istället för att rippa vid ett fall. Ju mjukare desto bättre gissar jag. Å andra sidan, klättrar du mest bara på bult kan du välja ett rep med högre fångryck, lägre pris och högre slitstyrka (t ex Roca).
Som sagt, mitt råd är att kolla på fångrycket mer än slitstyrkan om du ska tradda.

Björn
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips