Dubbla enkelrep?

Hej!

Jag och en polare ska till Nissedal om några veckor och tanken att skaffa dubbelrep har självklart gått upp, då det nog verkligen är att föredra.

Är det värt att investera i dubbelrep eller ska man köra hårt på två enkelrep istället? Vad har ni för erfarenhet? Jag velar då jag inte vet hur många fler långturer det blir i år (tyvärr). Vi har vars ett 10mm-ish nu.
 
Senast ändrad:
Funkar bra, särskilt om ni har de nyare lite tunnare enkelrepen (typ 8.9-9.4 mm). Det är ju jobbigare att säkra och repdraget blir rejält mycket värre med tjocka rep, men det var inte särskilt längesedan alla halvrep var 9 mm eller tjockare.

Jag har aldrig vart i Nissedal, så jag vet inte hur det går klättra med enkelrep, men ett alternativ är ju att klättra med ett enkelrep + ett tunnt släprep, eller enkelrep + tunnt halvrep.
 
Hej!

Jag har klättrat rätt mycket i Nissedal, på Haegefjell iallafall. Du behöver bara ett enkelrep. Du går ju ned på sidan när du toppat ut.
 
Har man dubbla rep och härjar borta åt Reven hållet så kan man fira på de bultade stand och hinna med en led till, men för själva klättringen behövs det inte.

Skulle jag bara ha tillgång till två enkelrep i Nissedal skulle jag välja att klättra endast med ett av dem och gå ned, det gör jag på alla leder där som inte har en firningspist precis i närheten.
 
achtminus: Vi har 10mm, men det borde la funka ok antar jag då.

monkeywrench: Okej! Bailing is not a option då :)

Man kanske får sluta vara en skrivbordsklättrare och dra ut och testa lite på klippan...:p
 
Precis! Man blir så mycket mer motiverad att klara leden med bara ett rep, det blir så dyrt att vända.. :*)

Btw - Jag har aidat (fransk-friat) Mot Sola i spöregn från 3e stand pga denna filosofi. Det gick bra även om sva-traversen var lite väl spännande. :)
 
Senast ändrad:
Vad tycker du om Mot Sola då? Vi tänkte bränna av Agent Orange eller Via lara, sen kanske något lite brantare. Jag leder 5/5+ men följer 6- (vilket min polare bör kunna leda utan större problem).
 
Mot Sola motsvarar svensk 6- tycker jag. Man är aldrig särskild utsatt på kruxen så enligt mig är det en safe led att klättra på sin gräns. Jag har klättrat den då det runnit lite vatten på hela leden och det var inga problem. Spöregn är ju en helt annan sak men rinner det lite vatten som det ofta gör så ska det nog gå bra.

Vill man som jag slippa så många hängande standplatser som möjligt så kan man klättra reporna lite annarlunda än topon, men helt fri från hängande stand blir man tyvär inte.
 
Mot Sola är en fantastisk led, jag åkte tillbaka och klättrade den helt fritt efter min aidhistoria i regnet och jag älskar den. Men den är ganska tuff. Minst lika svår eller svårare än Hägar, enligt mig. Så jag tycker att det är lite felgraderat där. Men båda lederna är för den sakens skull fantastiskt fina!
 
På många av de andra klipporna t.ex. Langefjell är det skönt att ha två rep för att kunna fira av. Och då går det ju bra med 2 singelrep
 
Jag har klättrat lite med dubbla enkelrep i Nissedal och det funkar, men repens tyngd/repdrag/friktion mot sva-hällarna blir ett h-e för den som leder! Så lämna extrarepet till tvåan att ta med sig upp.

I övrigt håller jag med Lyckegård ovan :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.