• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

metod för tillfälliga stopp under firning som tillåter fria händer ?

Har inte gått den här kursen, men med mycket climbing i bagaget kan jagkomma på flera sätt att lösa uppgiften.

Enklas är kanske att linda repet ett antal varv runt benet, vidare kan man knyta av bromsrepet med en knop som kan tas upp även under belastning.

T. Ex. "Mule knot". Vad heter den på svenska förresten?
 
Beror på vad man har för firningsbroms men det är väl inga problem att stoppa en nedfirning eller börja åka uppåt? Allt beroende på vad man har för godis med sig...
 
det fiffiga med mulan är att det är en löpknut som man kan lossa under belastning utan att byta grepp om den passiva änden av repet.

fast är just därför det behövs en stoppknut som komplement.

på räddningskursen fick vi lära oss att göra ett vanligt halvslag som stoppknut, men jag tilltalas mer av den överhandsknut som visas i animated knots - den är självlåsande, till skillnad mot ett halvslag.

halvslaget är förmodligen tillräckligt, annars skulle man väl inte lära ut det, men om den hänger och slänger ett tag kan den lösas upp, såvida man inte gör ett dubbelt halvslag, men då börjar det bli litet mer omständligt än att slå en överhand.
 
Den heter Åsnestek tydigen, vid googling - som gav träff på en utsidantråd från 2004.
Såklart den gör det! Kul, tack Reiny!

Fick, för inte så länge sen, lära mig att to "dress" a knot heter att "samsa" en knop på svenska. Vackert!

Så går det när all bra litteratur för vår smala "obsession" är på engelska..
 
Själv belastar jag bara prusiken, som man ju alltid ska ha när man firar.
Gör det ofta när jag rensar leder t.ex.

Smidigt å snabbt å idiotsäkert. Vill man ha det sjukt idiotsäkert kan man ju slå en åtta under, om man ska hänga länge.
 
namn på knutar är ingen exakt vetenskap ens om man håller sig till ett språk - man måste nästan se den för att kunna avgöra.

referens till the ashley book of knots är obligatorisk, för att vara entydig.

för min del känns det bra att lägga repet en bukt kring benet och sen slå mulan om repet ovanför repbromsen.

inte lika pillrigt som att slå mula och stoppknut runt ryggen på karbinen, om man inte har en gigantisk hms-variant.

fast inte om man måste frigöra sig från systemet, förstås.
och med ökande praktisk erfarenhet utesluter jag inte möjligheten att jag kan komma att omvärdera den lösningen.
 
fast inte om man måste frigöra sig från systemet, förstås..
Nepp. Fast det var ju tillfälliga stopp det gällde, och inte om man behöver hoppa av för å pinka. (eller rädda nån, jag vet..)

Har jag missuppfattat den här frågeställningen, eller varför använder ni inte prusiken, som ju låser repet? Känns ju sju ggr smidigare och säkrare och snabbare än att hålla på och sno rep runt bena och slå knutar med namn som skulle platsa i Systema Naturae.

Känner att jag tjatar lite, men det kan ju inte bara va jag på hela jorden som kommit på det. Slutsatsen är således att jag missförstått nåt.

N-lajten me.
 
Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
climbrob Tillfälligt klätterförbud på Grönbrinksberget Klättring allmänt 33
lyckegard Stoppa pressarna! Klättring allmänt 26
Magnuse74 Stoppa nätmobbingen! Klättring allmänt 21

Liknande trådar

Logga in