Lämpligt firningsdon för firning på en enda repända

Det kan ju vara värt att prova innan man firar "skarpt" och på långtur.

Har fått lite problem vid liknande firning. Hade mycket packning (och är ju själv tung) och firade på enkelrep. Minns inte men hade troligen en BD ATC. Repet var nog ändå minst 10 mm, men det ledde till ett desperat bromsande från min sida, och jag fick låsning på prussiken med jämna mellanrum. Det hela gick rätt bra eftersom det var vertikal vägg. Vid frihängande firning hade det varit jobbigare.
 
Använd handskar.
Dubbla (likadana!) karbiner till repbromsen ökar friktionen.
Sedan går det att rigga olika former av "Z" för repet vid bromshanden, men be mig inte förklara i text hur det går till :)

Annars går det väl att fira på båda repen, även om de är olika tjocka eller statiska?

Vad gäller prussiken så borde det funka att vira ett varv extra eller två för att den ska bita, bara det är lagom mjukt material i den.
Jag skulle dock inte använda prussiken som ett sätt att kontinuerligt justera bromskraften under en firning! Bl a pga värmeutvecklingen, och svårigheten att ha en exakt, konstant anliggning.
För mig är prussiken ett "stopp-eller-gå"-system.
 
Min prussik låste ju för att jag råkade fira för fort ibland och inte hann hålla den "passiv".

Att fira på två olika rep kan ha sina sidor, men borde inte ställa till några problem i exemplet ovan. Men rent generellt kan det vara ett problem om det är olika friktion, och om repen kan glida i ankaret, då kan det bli så att repen kommer "ur fas".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.