Rappellera med 7mm repsnöre?

Enklaste nödselen av 120-slinga kanske är:

Håll slingan bakom ryggen med en hand på var sida om kroppen.
Dra fram en bukt per sida till stället där firningsloopen brukar sitta.
Håll ihop dessa med en hand.
Stick den andra handen ner mellan benen, och greppa den del av slingan som hänger nedanför rumpan, dra fram den mellan benen.
Fäst ihop de tre "öglorna" med en karbin, gärna så att den inte kommer att belastas i flera riktningar.


Finns väl varianter på detta också.
 
Skrev samma fråga till Goclimb och fick detta , i mina ögon, mycket bra och sakliga svar:

"Det är direkt olämpligt att fira med en firningsåtta på 7-8mm rep oavsett modell pga alldeles för låg friktion. Rek. är att använda en broms med mer friktion. Tex slotbroms exempel Reverso, Reverso III, reversino...
Sen är repsnöre inte riktigt samma sak som ett twinrep eller ett halvrep i samma tjocklek. Kvalitén är inte alls densamma och mantelglidningen är mycket större på ett repsnöre. De är även testade efter helt olika EN normer".

Så nu känner jag att jag inte kommer fira med ett 7mm repsnöre utan gå på lite grövre dimension.

Vill med detta tacka för alla svar och avsluta tråden.

Mvh Gustav
 
Dyneema

finns i många varianter. Det finns t ex ren Dyneema utan polyesterstrumpa utanpå. En sån tamp har optimal styrka och friktionen mot bromsen är sannolikt bättre än om man har polyesterstrumpa utanpå.

Men ett problem kan vara att Dyneema tål friktionsvärme dåligt.

Thure

PS starta nya trådar är helt OK men att avsluta är tveksamt ,
det kan alltid komma fram nya fakta och inlägg som är värda att posta IMHO.
 
Jag tycker det är skönt att ha med någonting med som ev backup på flerdagars soloturer, uppåt kan kännas bättre än neråt ibland :) Så här ser mitt kit ut och väger totalt 600g, 25m rep.

Tycker Niklas Hallström har intressana ideér om utrustning.

Vad kör ni andra med?
 

Bilagor

  • 600.jpg
    600.jpg
    91.5 KB · Visningar: 467
Ja, ett sådant kit hade jag tänkt mig. Vad är det för rep? Och använder du slingan till sele? Hur knyter du i så fall den?

Mvh Gustav
 
Går fint att fira på 7mm repsnöre, kanske inget jag skulle rekommendera om man inte måste. Manteln kanar ganska mycket.
Köp tvillingrep om du vill ha det så lätt som möjligt. Har för mig att dom finns från 7,2mm och funkar mycket bättre.
Vill man ha ett rep med lite mer funktion än att fira på så ta ett randorep eller halvrep, 7,9 mm har millet ett på. Då kan man ju ha det att säkra sig med och vid räddningsscenario också.
Köp en broms för twilling/halvrep om du planerar att fira en del tex, Dmm Buget eller Petzl reversino.
Och när det kommer till sele finns det billiga sjukt lätta alpinselar från camp och millet.

Lycka till
 
Det funkar bra

Jag har ett semi static 60m 7mm som tag line/firningsrep. Den typen av "set up" har jag haft lange. Pa 90 talet klattra jag pa enkelt 90m 7mm... Kanske lite riskabelt.

I vinter (borjar o nagon veck enligt UIAA) ska jag klattra med 8.2mm Is rep och 6mm semi statiskt escape rope. Jag anavder reversino.
 
"Pa 90 talet klattra jag pa enkelt 90m 7mm... Kanske lite riskabelt."...

Skönt att höra att det finns fler galningar än jag. Ja, ett halvrep på ca 8 mm/30m får det bli. Nu gäller det bara att hitta den lättaste selen på marknaden.

Tack för bra svar,

/Gustav
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.