Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

lägerteknik för vintertur

Vid tillräckligt långa vinterövningar

behövs emellanåt pulkan för att få med sovsäcken, den kan bli helt opackbar och enda lösningen är att skapa plusgrader och torr luft för torkning. Så lagom lätt om bara snökor och oeldade tält står till buds. Raststugor med kaminer samt bränse kan behövas oxså.
Erfarenheterna att syntetsäckar förblir packbara och gamla dusäckar kan bli som isplank har jag nog av. Men tvätt och siliconbehandlig kan fräscha upp gamla dunsäckar medan brutna gamla syntetsäckar även efter återupplivningsförsök saknar loft från fordom.
//J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om man ska använda (speciellt dagens moderna skidor och speciellt de med stålkanter!) som tältpluggar med linorna runt skidorna, så är det ett smart drag att vända skidorna med bindningen bort från tältet... Annars är det snabbt gjort att linorna gnags av! :)

Så sant. Vinterklimat befordrar snabb inlärning. Här en annan bild från samma tur (Storsteinsfjell, 1975) som visar att vi lärt oss läxan. :)

3111841336_f474f38fd5.jpg

(större bild) http://farm4.static.flickr.com/3055/3111841336_f474f38fd5_b.jpg

Efter att sett på dina bilder så måste jag passa på å fråga vad du tycker om tältturen med soulo och modernare prylar vs prylarna på dessa bilder i 1975? Var det bättre förr? :)

... måste passa på å fråga vad du tycker om tältturen med soulo och modernare prylar vs prylarna på dessa bilder i 1975? Var det bättre förr? :)

Det är inte nämnvärt bättre nu än 1975, om du frågar mig. :) För som jag upplevde det kom det stora lyftet i fjällutrustning under åren 1965-1970, i form av isolerande liggunderlägg i cellplast ("Karrimat") och lättviktstält med syntetväv i stället för bomull.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips