Ladda petzl core via powerbank

Hej,
Petzl Core är ett laddbart batteripaket till pannlampa.
Det laddas via USB kontakt, men jag har problem att ladda
den via powerbank och funderar på varför och vad göra etc.
Det är stendött men mobiltelefonen går ju bra etc. Hade vart smidigt
i vilket fall om det funkade.

/Sten

Det kan ju vara fel på batteriet.

Jag hade testat att ladda det från vägguttaget.

Sen hade jag testat med en annan kabel. Ibland kan en usbkontakt funka i en produkt, medans den inte funkar i en annan.
Det kan bero på olika toleranser eller sliten kontakt. Ibland misstänker jag även att vissa produkter bara funkar med tillverkarens egen kabel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kortare kabel

Bra tips, hittade en riktigt kort kabel verkar som det funka med. Om det är längden eller något annat vet jag inte. Men den slår av laddningen efter en stund.

Om kabeln är lång och/eller klen och det som laddas drar mycket ström blir det ofta spänningsfall som gör att laddningen stänger av.

Ladda

Ja det ska nog funka, powerbanken stänger av något tidigare. Svårt att veta status då men den är nog bra laddad, blir att prova mera.

Vissa powerbank kräver en visst nivå av laddström för att komma igång. Drar lampans laddelektronik för lite ström initialt, så går inte PB igång. Om din PB har flera USB uttag, koppla in någon annan pryl först och sen lampan i andra uttaget. Kolla vad som händer. När lampan väl laddar, kan du plocka bort den andra prylen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips