Kungsleden på 7-8 dagar.

Tror man kan klara det genom snabb gång. Att löpa med säck större delar av 55 km per dag i 8 dagar tror jag är bra mycket värre än att gå i snabbt tempo lite längre i tid.

Jag har inget intresse av att testa men att gå tror jag mest handlar om psyke för en person som är rätt bra tränad.

Snabb gång, få pauser eller välplanerade längre pauser, och det borde gå på en 10-12 timmar plus några pauser. (med reservation för att båtar och buss förstör planen och att stigen är rätt bra som jag tror den är).
Tack för tipsen. Har nog tänkt lite i de banor själv också. Eftersom jag från tidigari vandring veta 5-6 km/h har inte varit något större problem. Dessutom med packning upp till 20 kg.Blir nog anragligen nog form kombination. Både snabb gång och löpning på lättare partier.

Tack för tipsen. Har nog tänkt lite i de banor själv också. Eftersom jag från tidigari vandring veta 5-6 km/h har inte varit något större problem. Dessutom med packning upp till 20 kg.Blir nog anragligen nog form kombination. Både snabb gång och löpning på lättare partier.
Har du snittat 5-6 km/h med upp till 20 kg?
Imponerande i så fall.

Senast ändrad:
Det är tydligen inte mitt sätt a vara ute i fjällen, men gudlov är vi alla olika.
Idag gick jag in på STFs sida för tidskriften turist och kom över en inlägg jag såg redan vid många besök där utan att läsa den, men så kom denna tråd in i minnet...
Kannske kan du dra nytta av den information som finns där.
Lycka till och njut av tiden ute
Henning

Som andra redan varit inne på är det absolut görbart och det kommer bli en fysisk utmaning. Vilket verkar vara precis vad du är ute efter.
Själv gick jag hela leden på 12 dagar förra sommaren. Det inkluderade ett par korta dagar när det var skitväder. Tempot var mer njutning än ansträngande och gav tid för återhämtning, men då hade jag redan drygt 3 veckors vandring i benen från Grövelsjön till Hemavan. Packningen inklusive tält och allt med mat vägde inte heller mer än cirka 10 kg. Utan de förutsättningarna hade det varit mycket slitsamt att hålla det tempot.
Han som har rekordet på Gröna bandet gick det på 22 dagar. Minns att han började med att gå tills han blev trött och först då sov ett fåtal timmar. Det höll bara några dagar innan han började hallucinera. Efter det tog han sig mer tid för sömn och återhämtning. Rejält slitsamt blev det ändå så klart och knappast mycket till njutning. Med starkt pannben kämpade han sig ändå hela vägen. Sträckan motsvarar ungefär 3 Kungsleder, så det är som sagt fullt görbart.

Lycka till!

Glömde ta med ett tips. Såg att någon nämnde en möjlighet att spara tid genom att använda termos för lunchen. Ett bättre alternativ är att våga testa kall lunch. Med det menar jag inte att blötlägga vanlig mat och äta den kall, utan istället äta nötter, frön, choklad och annat med högt kalorivärde. Då behöver man inte starta något kök och det spelar ingen roll vad det är för väder. Bara att sätta sig ner och äta när som helst.
Det är visserligen psykologiskt trevligt att äta en varm måltid när det är kyligt ute, men det är ju kalorierna som ger kroppen möjlighet att alstra värme, inte att maten är varm.

Aktuellt

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 8 kommentarer

Svenskt Friluftsliv mobiliserar inför valet – och poddar hos Utsidan!

Friluftslivet är Sveriges tredje största folkrörelse men glöms bort i den politiska debatten. Det vill organisationen Svenskt Friluftsliv ändra på.
äta nötter, frön, choklad och annat med högt kalorivärde.
När jag kört fastpacking ett antal dagar med enbart löpning som transport och ca 4,5 kg packning (inkl tält eller tarp) så är det enbart med energi som inte behöver tillagas. På så sätt sparas vikten av köket mm in. Men tidsbesparingen vet jag inte om man gör. Pauser lär ju behövas hur som helst. Annars skulle jag göra allt för att hitta den lättaste utrustningen. Men såklart utan att tulla på säkerheten! Vandring med lätt packning är såååå mycket mer njutbar. Sedan så är det ett uppenbart sätt att undvika att slita ut sig. Man ska ju hålla alla milen.

Även jag tycker det finns stora fördelar med "tillagningsfri mat", främst lunch (oavsett syftet med vandring/löpning). För min del består den i en redig påse med blandade nötter, mandel och rostade kikärter (går att köpa färdiga), som jag äter medan jag går (och hoppas att ingen ser mig, för jag lägger stora "prillor" av blandningen under överläppen som tuggas på långsamt).

Skönt att slippa stanna i skitväder, eventuella vilopauser tar jag vid behov hellre med en stunds snigeltempo; man blir bara kall och stel av att stanna. Man spar tid och bränsle, och jag som har svårt att få i mig tillräckligt med mat, särskilt på mer ansträngande/alpina turer, får i mig mycket mer med denna metod.

Sen kan man frossa i "lagad mat" på kvällen om man vill, men även jag har gjort "köksfria" turer och det går hur bra som helst. För en så pass kort tur, dessutom längs en markerad led där säkerhetsaspekten av en egen värmekälla är mindre relevant, skulle jag absolut överväga det alternativet. Hummuskoncentrat, torkade flagor av färdigköpt kycklingkebab, många torkade grönsaker och i princip allt annat utom den lilla kolhydratkomponenten (bulgur/bönpasta) på min gamla standardlista går att äta direkt och/eller med "kall" återvattning. Fler "kokfria" tips finns i denna tråd.

Oavsett, kan man enkelt hålla matvikten nere genom att skippa de färdigköpta påsarna, torka eget (men mycket går att köpa färdigt), och trissa fettandelen på bekostnad av kolhydrater. Jag landar på ca 600 kcal/100 g i genomsnitt, trots inslaget av grönsaker som jag har svårt att avstå ifrån, men det är ju personligt.

Som ren överlevnad kan man väl stoppa i sig nötter och frön, men att första snabbspringa fram som en ekorre i terrängen, och sen även äta som ekorre, låter för extremt i min värld. Finns ju sån där pemmikan också man kan koka ihop innan, som låter ännu otrevligare, men om det bara är näring man är ute efter så funkar det väl.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips