Kungsleden på 7-8 dagar.

Nog tror jag det är görbart om du är en van vandrare i god form.

Vi pratar dock, som sagt, om 14h/dag vid 4km/h snitthastighet (om du har 8 dagar på dig), båttider som ska passas, m.m., så du har kanske inte så jättemycket utrymme för trassel. Får du någon skada/överansträngning så faller tidsplanen ganska omgående skulle jag tro.

Även om det är många höjdmeter så är det någon form av "stig" längs hela sträckan, så det går ju att hålla bra fart.

Du bör nog sikta på att hålla dig på max 10kg ryggsäcksvikt. 15kg känns väldigt tungt för den ansträngningsnivå du tänkt dig.

Hur har du tänkt planera maten och energiinnehållet?
Du kommer ha ganska högt energibehov så vi pratar nog om 1,5kg/mat per dag.
Säg att du kan komma ner i en basvikt på 5-6kg. Då kan du ha 3 dagars proviant åt gången och ändå hålla dig under 10kg.

Vad menar ni nu? Jag får väl ha en rimlig åsikt som jag delar med andra inlägg utan att bli anklagad för att vara ett nättroll?
Jag håller med dig. Inget fel att vara ny här och yttra sig och det du skrev borde inte vara provocerande. Men - jag tror inte att någon hade kallat dig fula saker om du registrerat dig med namn.

Jag håller med dig. Inget fel att vara ny här och yttra sig och det du skrev borde inte vara provocerande. Men - jag tror inte att någon hade kallat dig fula saker om du registrerat dig med namn.

Det har ingen betydelse om jag hade registrerat mig med namn, för vissa människor är bara helt enkelt lättkränkta och känner sig provocerade för minsta lilla.

Vad som är provocerande och inte kan man väl tycka olika om.

Jag personligen är rätt trött på kommentarer om att en typ aktivitet är bättre än någon annan. Har hört denna rätt många gånger faktiskt och den går alltid åt samma håll. Folk som tar det lugnt på turer kritiserar de som tex löper. Det är fel prioritet, fel friluftsliv etc.

Når det folk gör inte påverkar någon annan så förstår jag inte varför andra bryr sig.

Tycker du det är konstruktivt eller intressant om du får svar i en tråd om vandring i Sarek varför du reser så långt för att gå där när du kunde gått i din lokala skog i stället? Du gör det säkert bara för att det är coooolt.

Vad som är provocerande och inte kan man väl tycka olika om.

Jag personligen är rätt trött på kommentarer om att en typ aktivitet är bättre än någon annan. Har hört denna rätt många gånger faktiskt och den går alltid åt samma håll. Folk som tar det lugnt på turer kritiserar de som tex löper. Det är fel prioritet, fel friluftsliv etc.

Når det folk gör inte påverkar någon annan så förstår jag inte varför andra bryr sig.

Tycker du det är konstruktivt eller intressant om du får svar i en tråd om vandring i Sarek varför du reser så långt för att gå där när du kunde gått i din lokala skog i stället? Du gör det säkert bara för att det är coooolt.
Ytterligare en som är lättkränkt och känner sig provocerad.
Jag kan förtydliga med att vandra i en lokal skog gör man för att njuta av naturupplevelsen, och inte för att det är cooooolt.

Du får förtydliga hur du fick in "att det är cooooolt" i den kontexten?

Nja, visst är det viktigt att respektera trådstartaren. Jag avstod att engagera mig här därför att det är mig främmande - och fysiskt ogörligt - att hålla det höga tempot som TS vill ha hjälp att planera för. Då är det fel svar att tala om att hen borde gå långsammare.

Aktuellt

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.
Speciellt fort är det inte heller. Det går mycket snabbare att åka på semester med cykel eller bil, men det är det många som njuter av ändå trots de svindlande hastigheterna.

Ytterligare en som är lättkränkt och känner sig provocerad.
Jag kan förtydliga med att vandra i en lokal skog gör man för att njuta av naturupplevelsen, och inte för att det är cooooolt.

Du får förtydliga hur du fick in "att det är cooooolt" i den kontexten?
Ytterligare en som är lättkränkt alltså eftersom du påstår att det jag skrev är fel.

Lämnar det som en övning till dig att försöka klura ut varför jag skrev coooolt i inlägget.

Nja, visst är det viktigt att respektera trådstartaren. Jag avstod att engagera mig här därför att det är mig främmande - och fysiskt ogörligt - att hålla det höga tempot som TS vill ha hjälp att planera för. Då är det fel svar att tala om att hen borde gå långsammare.
Inlägget du svarade på var alltså vad som kan anses provocerande och inte om du har svarat trådstartaren eller inte.

Eftersom rekord tiden är under 4 dygn så är det självklart fysiskt görligt att gå på 8 dagar.

Med tanke på hur lite tid du kommer ha till förfogande för raster så hade jag nog, i just detta fall, rekommenderat ett litet viktstraff i form av en mattermos.
Det innebär 0,75kg+ extra vikt (inkl. maten), men då kan du få i dig varm mat till lunch utan att behöva laga mat.

Sen hade jag rekommenderat dig att ha två reservdagar i din planering.
Lite surt att behöva avbryta på en oplanerad plats bara för att det drog ut på tiden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips