Kungsleden på 7-8 dagar.

Om jag går på en bra stig utan packning med "klipp i steget" så brukar jag hamna på cirka 6 km/h.

Med packning så ligger jag ofta rätt nära Smuxs 4 km/h. Tar jag med mig frun och därmed rastar ofta och njuter av vandringen brukar vi landa närmare 2 km/h.

Camluns tips om att ha en exit-strategi låter lämpligt. Se hur långt du behöver gå -- och fungerar det inte så ta t.ex. Abisko - Nikkaloukta. Det är definitivt inga problem att klara av på en vecka.

Om jag går på en bra stig utan packning med "klipp i steget" så brukar jag hamna på cirka 6 km/h.

Med packning så ligger jag ofta rätt nära Smuxs 4 km/h. Tar jag med mig frun och därmed rastar ofta och njuter av vandringen brukar vi landa närmare 2 km/h.

Camluns tips om att ha en exit-strategi låter lämpligt. Se hur långt du behöver gå -- och fungerar det inte så ta t.ex. Abisko - Nikkaloukta. Det är definitivt inga problem att klara av på en vecka.
Har du tips hur man kunde vandra(kungsleden) ifall man skulle korta ner till c. 300 km?

Tidigari under mina vandringar så har ganska lätt hållit än fart 5-6 km i timmen. Som sagt för mig är det tjusningen att kolla ifall kroppen håller för det.
För att få något att jämföra med: Var har du gått när du hållit 5-6km/h och med hur tung packning? 6km/h låter väldigt fort med packning i fjällen.

Som andra sagt så behöver man också tänka på att det finns 6 ställen med båtar som går enligt tidtabell som man behöver passa och en buss om man inte vill gå/springa mellan Vakkotavare och Kebnats.

En stor fördel skulle ju vara om man är bra på att simma (och har bra koll på när man tömmer vattenmagasin)så behöver man ju inte vänta på båtar.
Jag gick 2021 en kort bit på Kungsleden ner till tåget men är ju lerigt och upptrampat med div "besök" ute i busken som man kan trampa i när man går runt surhålen.
Förr hade den öknamnet "kola pappersleden" kan ev vara mindre skräp nu,är man social och vill umgås med medvandrare som en del av turen passar ju leden utmärkt.
2021 hörde jag rykten att Nils Svensson fd skrinnaren N.F.P. gick delar och hade chokladkex från Kungälv som huvudproviant när han tränade med T.A. då gick det säkert undan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips