Kungsleden på 7-8 dagar.

Om jag går på en bra stig utan packning med "klipp i steget" så brukar jag hamna på cirka 6 km/h.

Med packning så ligger jag ofta rätt nära Smuxs 4 km/h. Tar jag med mig frun och därmed rastar ofta och njuter av vandringen brukar vi landa närmare 2 km/h.

Camluns tips om att ha en exit-strategi låter lämpligt. Se hur långt du behöver gå -- och fungerar det inte så ta t.ex. Abisko - Nikkaloukta. Det är definitivt inga problem att klara av på en vecka.

Om jag går på en bra stig utan packning med "klipp i steget" så brukar jag hamna på cirka 6 km/h.

Med packning så ligger jag ofta rätt nära Smuxs 4 km/h. Tar jag med mig frun och därmed rastar ofta och njuter av vandringen brukar vi landa närmare 2 km/h.

Camluns tips om att ha en exit-strategi låter lämpligt. Se hur långt du behöver gå -- och fungerar det inte så ta t.ex. Abisko - Nikkaloukta. Det är definitivt inga problem att klara av på en vecka.
Har du tips hur man kunde vandra(kungsleden) ifall man skulle korta ner till c. 300 km?

Tidigari under mina vandringar så har ganska lätt hållit än fart 5-6 km i timmen. Som sagt för mig är det tjusningen att kolla ifall kroppen håller för det.
För att få något att jämföra med: Var har du gått när du hållit 5-6km/h och med hur tung packning? 6km/h låter väldigt fort med packning i fjällen.

Som andra sagt så behöver man också tänka på att det finns 6 ställen med båtar som går enligt tidtabell som man behöver passa och en buss om man inte vill gå/springa mellan Vakkotavare och Kebnats.

En stor fördel skulle ju vara om man är bra på att simma (och har bra koll på när man tömmer vattenmagasin)så behöver man ju inte vänta på båtar.
Jag gick 2021 en kort bit på Kungsleden ner till tåget men är ju lerigt och upptrampat med div "besök" ute i busken som man kan trampa i när man går runt surhålen.
Förr hade den öknamnet "kola pappersleden" kan ev vara mindre skräp nu,är man social och vill umgås med medvandrare som en del av turen passar ju leden utmärkt.
2021 hörde jag rykten att Nils Svensson fd skrinnaren N.F.P. gick delar och hade chokladkex från Kungälv som huvudproviant när han tränade med T.A. då gick det säkert undan.

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
För att få något att jämföra med: Var har du gått när du hållit 5-6km/h och med hur tung packning? 6km/h låter väldigt fort med packning i fjällen.

Som andra sagt så behöver man också tänka på att det finns 6 ställen med båtar som går enligt tidtabell som man behöver passa och en buss om man inte vill gå/springa mellan Vakkotavare och Kebnats.
Äh vad då? Swimrun är ju populärt. Bara att crawla över.

Ser att rekordet är under 4 dagar så det går. Tvivlar dock på att de hade 15 kg ryggsäck.

Man ska nog vara i en väldigt bra form och räkna med långa dagar för att göra det på 7-8 dagar.
Finns en kort beskrivning av den turen här för den som är intresserad: https://fastestknowntime.com/fkt/dennis-kallerteg-kungsleden-sweden-2020-09-03 . Så väldigt lätt packning.
Som jämförelse så har Jonas Buud genomfört det på 4dagar och 7timmar: https://fastestknowntime.com/fkt/jonas-buud-kungsleden-sweden-2021-08-01

Planering är nyckeln i kombination med minimera vikten du bär med dig.
Fundera på att minska vikten genom att planera matiköp på STF stugorna. Bär enbart vad du behöver till nästa inköp/stuga. Och eftersom du mer utför ett ultramaraton och nog räknar med att vara igång betydande del av dygnets timmar, behöver du planera dina inköp i förväg så att STF stugorna är öppna när du passerar.

Och en sista fundering, Hur mentalt påverkad blir du om du får ett bakslag? Missar en båt, inte klarar planerad dagsetapp osv? Känns som du behöver ha en detaljerad plan som kanske inte kan hållas i detalj och då gäller det att vara mentalt stark för att fortsätta.

Jag snabbvandrade Kungsleden för 3 år sedan på 10 dagar. Skulle säga att det helt klart fanns luft till att göra det snabbare. Snittade ca 5-6km i timmen beroende på terräng. Jag valde att bo i stugor och liknande längs vägen vilket gjorde att jag var ganska låst till platserna där jag kunde sova. Den stora fördelen med det upplägget var dock att jag inte behövde tält etc. Min packning vägde ca 4-5 kilo, vilket gjorde att jag kunde röra mig snabbt. Sannolikt hade det varit betydligt tuffare, iaf för mig, om ryggan vägt så mycket som 15kg.

Jag snabbvandrade Kungsleden för 3 år sedan på 10 dagar. Skulle säga att det helt klart fanns luft till att göra det snabbare. Snittade ca 5-6km i timmen beroende på terräng. Jag valde att bo i stugor och liknande längs vägen vilket gjorde att jag var ganska låst till platserna där jag kunde sova. Den stora fördelen med det upplägget var dock att jag inte behövde tält etc. Min packning vägde ca 4-5 kilo, vilket gjorde att jag kunde röra mig snabbt. Sannolikt hade det varit betydligt tuffare, iaf för mig, om ryggan vägt så mycket som 15kg.
Tack för svar. Har nog tänkt tanken att bo i stugor också,men nackdel är att man blir ganska låst angående dagsetapper som du skrev. Plus att det kan bli problem ifall man kommer sent på kvällen eller till och med på natten vid stugor. Tror det blir att försöka banta ner packning till 10 kg och fylla på matförrådet oftare istället. Så du tror att det kan gå på 8 dagar?

Planering är nyckeln i kombination med minimera vikten du bär med dig.
Fundera på att minska vikten genom att planera matiköp på STF stugorna. Bär enbart vad du behöver till nästa inköp/stuga. Och eftersom du mer utför ett ultramaraton och nog räknar med att vara igång betydande del av dygnets timmar, behöver du planera dina inköp i förväg så att STF stugorna är öppna när du passerar.

Och en sista fundering, Hur mentalt påverkad blir du om du får ett bakslag? Missar en båt, inte klarar planerad dagsetapp osv? Känns som du behöver ha en detaljerad plan som kanske inte kan hållas i detalj och då gäller det att vara mentalt stark för att fortsätta.
Tack för tipsen. Tror nog att jag skulle klara några bakslag mentalt. Är som sagt ingen tävling för min del. Har tävlat tillräckligt i mitt liv. Tänker det mer som en kul grej och utmaning både fysikt och mentalt. Och kommer nog troligen att ha minst ett par dagars buffert. Å skulle det gå helt skog får man väl tänka om helt. Som sagt väder och vind spelar stor roll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips