Kort vårvandring i fjällen, behöver råd

Hej, jag hade tänkt dra ut på en vårvandring i fjällen med en kompis, typ tre till fyra dagar den sista helgen i Maj eller något sådant. Har inte riktigt någon erfarenhet av fjällvandringar men jag har vandrat och fiskat mycket från när jag var ganska liten.
Problemet är väl var man kan vandra så pass tidigt utan att det är allt för blött eller fullt med snö. Jag vill gärna komma upp så långt som möjligt i fjällen, jag kommer ha med tält att sova i. Tre nätter hade varit det optimala.
Alltså behöver jag förslag på ganska korta vandringsfärder som går att vandra i slutet av Maj/början av Juni, de behöver inte vara särskilt nybörjaranpassade. Tack på förhand!

Hejsan,

Testa Jämtlandstriangeln. Lite väta och kanske nått blött snöfall är att vänta. Men turen är enkel även om vädret inte är optimalt. Dock är fjällstationerna stängda och öppnar inte förrän midsommar. Kommer själv att köra Jämtlandstriangeln i början av juni.

Lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag ska ta en närmare titt på det, tack för tipset. Dock borde jag väl ha nämnt att jag bor i Luleå och har ingen egen bil så jag hade främst tänkt mig vandra i Lappland/Norbottens län.

Kolla om Muddus kan vara någonting för er. Det är skogsland, men jättefint och blir snöfritt tidigt. Parken är ganska lagom stor för ett par dagars vandring. Att ge sig ut i Norrbottensfjällen till fots i slutet av maj är inte att rekommendera. Om man står ut med dåligt väder, stängda stugor, genomslag och sjöar som inte går att passera, så kan det vara värt att tänka på att det inte går några bussturer till vare sig Kvikkjokk, Ritsem eller Nikkaluokta förrän en bit in i juni.

Tja, nu måste jag fundera på saken. Det kanske är bättre att vänta till i slutet av Juni för att få fjällvandra, det är ju trots allt bara en månad.

Kungsleden var 1994 oforcerbar på grund av för mycket snö vid midsommar. Hade satsat på tidigast Juli om du ska upp i fjällområdena.

Jag tror jag skjuter upp vandringen till sommaren istället, typ Juli, det känns mer värt och det är lite väl stressigt att komma iväg innan denna månad är slut.

Och jag som hoppas att Ljungdalen kommer att vara möjlig att gå tidigt i Juni... Får se, får se :)

Jag tar mig friheten att ställa en följdfråga på tipset om jämtlandsfjällen som gavs tidigare i tråden. Jag tänkte ta mig upp till jämtland första helgen i juni och gå Kläppen (Ljungdalen) - Helags - Gåsen - Vålåstugorna - Kläppen med fyra övernattningar på vägen. Jag har inte vandrat i det området förut och undrar därför hur det är med broar/vad på dessa sträckor? Finns det någon bro som kan tänkas vara sönderfallen/borttagen så där innan sommarsäsongen har börjat eller några vad som kan bli svåra att ta sig över för en relativ nybörjare?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips