Kort vårvandring i fjällen, behöver råd

Hej, jag hade tänkt dra ut på en vårvandring i fjällen med en kompis, typ tre till fyra dagar den sista helgen i Maj eller något sådant. Har inte riktigt någon erfarenhet av fjällvandringar men jag har vandrat och fiskat mycket från när jag var ganska liten.
Problemet är väl var man kan vandra så pass tidigt utan att det är allt för blött eller fullt med snö. Jag vill gärna komma upp så långt som möjligt i fjällen, jag kommer ha med tält att sova i. Tre nätter hade varit det optimala.
Alltså behöver jag förslag på ganska korta vandringsfärder som går att vandra i slutet av Maj/början av Juni, de behöver inte vara särskilt nybörjaranpassade. Tack på förhand!
 
Hejsan,

Testa Jämtlandstriangeln. Lite väta och kanske nått blött snöfall är att vänta. Men turen är enkel även om vädret inte är optimalt. Dock är fjällstationerna stängda och öppnar inte förrän midsommar. Kommer själv att köra Jämtlandstriangeln i början av juni.

Lycka till!
 
Jag ska ta en närmare titt på det, tack för tipset. Dock borde jag väl ha nämnt att jag bor i Luleå och har ingen egen bil så jag hade främst tänkt mig vandra i Lappland/Norbottens län.
 
Kolla om Muddus kan vara någonting för er. Det är skogsland, men jättefint och blir snöfritt tidigt. Parken är ganska lagom stor för ett par dagars vandring. Att ge sig ut i Norrbottensfjällen till fots i slutet av maj är inte att rekommendera. Om man står ut med dåligt väder, stängda stugor, genomslag och sjöar som inte går att passera, så kan det vara värt att tänka på att det inte går några bussturer till vare sig Kvikkjokk, Ritsem eller Nikkaluokta förrän en bit in i juni.
 
Tja, nu måste jag fundera på saken. Det kanske är bättre att vänta till i slutet av Juni för att få fjällvandra, det är ju trots allt bara en månad.
 
Kungsleden var 1994 oforcerbar på grund av för mycket snö vid midsommar. Hade satsat på tidigast Juli om du ska upp i fjällområdena.
 
Jag tror jag skjuter upp vandringen till sommaren istället, typ Juli, det känns mer värt och det är lite väl stressigt att komma iväg innan denna månad är slut.
 
Och jag som hoppas att Ljungdalen kommer att vara möjlig att gå tidigt i Juni... Får se, får se :)
 
Jag tar mig friheten att ställa en följdfråga på tipset om jämtlandsfjällen som gavs tidigare i tråden. Jag tänkte ta mig upp till jämtland första helgen i juni och gå Kläppen (Ljungdalen) - Helags - Gåsen - Vålåstugorna - Kläppen med fyra övernattningar på vägen. Jag har inte vandrat i det området förut och undrar därför hur det är med broar/vad på dessa sträckor? Finns det någon bro som kan tänkas vara sönderfallen/borttagen så där innan sommarsäsongen har börjat eller några vad som kan bli svåra att ta sig över för en relativ nybörjare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Kort topptur Tjåggnårisoalgge Fjällvandring 0
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Snuggles88 Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan Fjällvandring 6
Agnetaw Ryggsäck för kort tjej? Fjällvandring 5
AndersWWW Utmanande kort vandring Fjällvandring 1
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
jonas72 Kort jämtlandstur Fjällvandring 2
Moh Kort stugtur med barn i Jämtland Fjällvandring 4
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
veni Kort berättelse om vandringen till Rago NP och Hellmobotn till Sörfjorden Fjällvandring 13
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
Elin75 Tips på kort vandring med fjällkänsla? Fjällvandring 5
BeatriceK Tips på kort tur i Arjeplogsfjällen? Fjällvandring 4
elin.m.johansson Vandringssällskap Jämtlandstriangeln (och runt de krokarna) med kort varsel! Fjällvandring 1
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
pauld Tips på kort oledad vandring Fjällvandring 4
nollett Kort men fin tripp Fjällvandring 3
Ostmjuk Hamster Kort rapport Sarek Fjällvandring 1
Ny kort vandringsled invigd Fjällvandring 1
Sofi123 Tips på kort vandringsled Fjällvandring 6
Libelle Tips på kort nybörjartur som passar en 12-åring? Fjällvandring 6
johnny76 Kort tur Fjällvandring 1
Nyttförsök Kort tripp i Abisko och Kebområdet. Fjällvandring 5
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
Tryggvas Kort tur i Helagsområdet. Fjällvandring 8
Kort tur i Sarek Fjällvandring 1
JanneoAnn Myggfri vårvandring i Funäsdalen? Fjällvandring 1
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.