Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck

Jag har precis lyckats byta ner mig i temperaturgrad från Marmot Helium till Hydrogen, då jag insett att mina besök på höstfjället kommer att vara lätträkneliga. Nu återstår bara att köpa en kompressionspåse till min nya sovsäck. Till Helium hade jag en Sea to Summit eVent ultra sil i storlek medium, men jag funderar på om jag kan klara mig med XS till Hydrogen? Den komprimerade packvolymen på sovsäcken anges till 4,6 liter och kompressionspåsen i storlek XS packar upp till 6 liter. Ni som har Hydrogen, funkar detta tror ni?

Senast ändrad:
Orginal är för liten bättre ha större med remmar haglöf hade bra till sina ett tvärs ett längs
Varning för att ha de föpackade någon vecka i org då tar det timmar innan den återtar sin volym skakningar hjälper ej mkt.
Säcken kan var för kall vid +5 gr och Ligg med R på ca 2.5 i år 3.6 då ok har större betydelse än man tror vid tex nät inner tält.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Orginal är för liten bättre ha större med remmar haglöf hade bra till sina ett tvärs ett längs
Varning för att ha de föpackade någon vecka i org då tar det timmar innan den återtar sin volym skakningar hjälper ej mkt.
Säcken kan var för kall vid +5 gr och Ligg med R på ca 2.5 i år 3.6 då ok har större betydelse än man tror vid tex nät inner tält.

Tack för svar, men det var inte riktigt svar på frågan jag ställde! :)

HasseQ

Temp. avstängd
Köp en lagom "drybag" istället, enkelt att komprimera själv, tryck ur luften & snurra ihop öppningen. Då blir den vattentätt packad oxå.

Jag får in min Helium i en 6 liters drybag så det borde funka. Föredrar dock en 8 liters. Men Hydrogen är ju mindre så det borde bli bra.

Jag har en Sea to Summit eVent small som jag precis lyckas få ner min Marmot Helium med 3 rullvarv för stängning.
Jag har också en Marmot Hydrogen och när jag packar ner den i samma StS small så är det väldigt gott om plats att rulla igen toppen, så du borde klara dig med en XS.

Sedan finns det ju två packskolor avseende sovutrustningen, delat i lämpliga påsar eller allt i en tät rulle, vilket man väljer beror nog på hur många bivacnätter man har i månader med riklig nederbörd. YMMV

go tur

Min Hydrogen har jag i en eVent "S". Det går att få ner den i en "XS" också. Fast man får knö ner den hårdare och det blir lite struligare för att stänga påsen.
Här ar mini en "S" resp "XS"
event.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips