Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet

Hej
Försöker komma på bästa sättet att packa min sovsäck och underquilt.
Jag har en Selva 600 och en Lite line 400

Med Selvan så fick man med en 8 liters påse att komprimera ned den i. Det går men det är inte lätt och jag har aldrig riktigt använt den.
Med Lite Line fick man med en 5 liters.
----

Jag funderar på att köpa en 15 liters pumpsäck:

* Borde få ned både sovsäck och underquilt i denna och komprimera ned det en del.
* har en snabel för att pressa ut luft, så borde inte täppas till så lätt vid komprimering... (gissning)
* är troligen i tunt material och går lätt hål på det efter lite vårdslöst användande.

----
Som alternativ två tittar jag på denna

* Borde få ned både sovsäck och underquilt i denna och komprimera ned det en del.
* har ventil en bit upp så borde kunna pressa ur massa luft utan att den täpps till av sakerna i säcken.
* borde vara i lite slitstarkt material och inte gå hål i så enkelt.

---
15 liter borde vara OK för att få ned båda och göra ett platt paket av dem så jag kan trycka ned dem i väskan.
Annars är jag inne på att köpa denna

* 25 liter så allt går ned snabbt och enkelt och sedan kan kompression börja...
* billigast
* borde vara någorlunda slitstark

Vad har ni för metoder för att packa dessa dun-artiklar på ett bra sätt. Är det bättre att köpa två stycken 10 liters påsar tro?
Dessa ser ju intressanta ut men lite dyra: https://www.outdoorexperten.se/p-14...ahc6MKe1heuGSDax11j5RFBObjqVuEqsaArBnEALw_wcB

Helst skulle jag vilja kunna komprimera det hela till ett platt paket och inte alltid en rund fotboll som jag tycker är väldigt jobbig att packa. Bättre med platta packet :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips