Materialval till sovsäck?

Jag är på jakt efter en nyare, lättare sovsäck och har fastnat för Cumulus Xlite 400. Tänkt användningsområde är fjällvandring i Jämtlandsfjällen/Sarek/Abisko under sommar eller tidig höst (augusti).

Man kan göra en mängd materialval och här blir jag villrådig - vad behövs?

Tyg: val mellan Toray airtastic (default), Pertex Quantum eller Pertex Quantum Pro i olika tjocklekar. Är det praktiskt med det vattentäta skyddet Quantum Pro erbjuder eller är det bara säljsnack? Vad rekommenderar ni?

Dun: Hydrofobiskt eller inte? Vad rekommenderar ni?

Övriga modifikationer jag överväger är längd (L) för att passa min längd och dragkedja 5mm 1/1 isf 3mm 2/3. Har sett en recension som hävdar att 3mm-kedjan mycket lättare 'fastnar' i tyget.

Det beror lite på hur du tänkt använda sovsäcken, men skall du använda den i tält den årstiden tycker jag vare sig Hydrofobiskt dun eller Quantum Pro är nödvändigt. För tyget hade jag valt Pertex Quantum som trots att det är supertunnt troligen ger lite mer livslängd och slitstyrka till en dyr sovsäck.
Däremot anser jag hellång dragkedja är absolut nödvändig för bästa ventilationen varma dagar, personligen skulle jag aldrig köpa en sovsäck med 2/3 eller 1/2 lång dragkedja. Att öppna upp dragkedjan i fotändan 30-50cm varma dagar skapar en skortstenseffekt vilket ger en effektiv och behaglig möjlighet att reglera värmen i sovsäcken. Jag är även i-vändare och sover på sidan, så undviker för snävt skurna sovsäckar som hindrar mig från att kunna dra upp knäna lite inuti sovsäcken.

Tempmässigt verkar denna sovsäck ganska lik den Marmot Hydrogen (2012 års modell, 900FP) jag själv använder för fjällvandring sommar och tidig höst. Däremot senare halvan av augusti börjar min Hydrogen nå min egen personliga komfortgräns och valet blir en varmare sovsäck om jag skall ut i norra Sveriges fjällvärld i slutet på Augusti.

Börjar du specialanpassa Cumlussäcken och med dagens Eurokurs blir det en ganska dyr sovsäck, så jag hade inkluderat även andra erkända märken i ditt urval från ex Marmot, Western Mountaineering, Roberts mfl speciellt nu när reorna börjar dyka upp.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det beror lite på hur du tänkt använda sovsäcken, men skall du använda den i tält den årstiden tycker jag vare sig Hydrofobiskt dun eller Quantum Pro är nödvändigt. För tyget hade jag valt Pertex Quantum som trots att det är supertunnt troligen ger lite mer livslängd och slitstyrka till en dyr sovsäck.
Däremot anser jag hellång dragkedja är absolut nödvändig för bästa ventilationen varma dagar, personligen skulle jag aldrig köpa en sovsäck med 2/3 eller 1/2 lång dragkedja. Att öppna upp dragkedjan i fotändan 30-50cm varma dagar skapar en skortstenseffekt vilket ger en effektiv och behaglig möjlighet att reglera värmen i sovsäcken. Jag är även i-vändare och sover på sidan, så undviker för snävt skurna sovsäckar som hindrar mig från att kunna dra upp knäna lite inuti sovsäcken.

Tempmässigt verkar denna sovsäck ganska lik den Marmot Hydrogen (2012 års modell, 900FP) jag själv använder för fjällvandring sommar och tidig höst. Däremot senare halvan av augusti börjar min Hydrogen nå min egen personliga komfortgräns och valet blir en varmare sovsäck om jag skall ut i norra Sveriges fjällvärld i slutet på Augusti.

Börjar du specialanpassa Cumlussäcken och med dagens Eurokurs blir det en ganska dyr sovsäck, så jag hade inkluderat även andra erkända märken i ditt urval från ex Marmot, Western Mountaineering, Roberts mfl speciellt nu när reorna börjar dyka upp.

Tack för svar. Du har rätt i att när man börjar ändra i Cumulussäcken så springer priset iväg. Skall börja kolla på de andra märkena också. Såg att Roberts har nästan 3 månaders leveranstid men det gör egentligen inte så mycket för säcken behövs inte förrän till nästa sommar.

Om du inte behöver sovsäcken förrän till nästa sommar hade jag gjort en kortlista på de modeller som du kan tänka dig och avvakta erbjudanden och reor inte minst efter säsongen och under höst/vinter.
Själv fyndade jag på rea en Marmot Helium Long för 2500kr för ett drygt år sedan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips