Mot lättare packning.. inspirationstråd!

Hej.

Jag har också inne i processen att lättat min packning genom systematisk ersättning till lättare prylar. Jag är dock ingen lättpackarfanatiker. Ryggsäcken är Osprey Aether 88 liter. Jag har fortfarande Nallo 2 GT på mina längre turer. Har dock kolfiberbågar i stället för orginal sådana, 2 hg besparing.

Bensinköket vill jag inte heller överge. Jag vandrar oftast ensam får ingen bärhjälp för 'gemensam utrustning'. För 2 veckors tur i Sarek/Padjelanta utan möjlighet att komplettera i någon stuga är vikten 13 kilo utan mat.

Senaste lättningen är utbyte av Optimus Nova+ till Edelrid Hexon Multifuel, en besparing på 3 hg! Lättar väl mer i samvetet än känslan i säcken. Med mat för 2 veckor är startvikten ca 20 kg, inte alls betungande tycker jag.

PS. Har också Grym på fötterna, grym känsla!

13 kilo utan mat. Här finns nog potential att banta mycket med bibehållen komfort. Däremot är jag mycket imponerad av den låga vikten på mat och bränsle. Det skulle jag nog aldrig klara utan att svälta och det är det sista jag vill göra.

Om jag räknar baklänges från min basvikt (alltså utan förbrukingsvaror) och lägger på komfortgrejor på min UL-höstpackning för skogsbruk (basvikt ca 6kg) i fjällen så får vi se vad man kan hamna på

+900g för rejälare ryggsäck ( t ex Golite quest istället för gossamer gear murmur)
+500g för dubbelväggigt fjälltält (t ex terra Nova laser comp)
+300g för gas istället för vedkök (en gasbehållare. Gasköket pocketrocket väger 100g mindre än vedköket. Kanske behövs mer gas.)
+100g vadarsandaler/lägerskor

Det ger en baspackning på ca 8kg med komfort. Alltså kanske 5kg kan bantas, men jag har säkert glömt en massa saker som kanske inte jag tycker jag behöver, men väl andra.

Det kan tilläggas att det regnade konstant i 2,5 dagar när jag använde denna packning och varmt ute var det inte heller.
 
Jag instämmer att det nog går att spara en hel del på köket och bränslet om man byter till gas och toppmonterat. Det trevliga med den besparingen är att den inte kostar många hundralappar (kanske 300kr med lite tur) samt att jag har svårt att se vad man mister i komfort. Jag tycker snarare att det skulle vara bekvämare än både t-röd och bensin.
 
UL eller komfort

13 kilo utan mat. Här finns nog potential att banta mycket med bibehållen komfort. Däremot är jag mycket imponerad av den låga vikten på mat och bränsle. Det skulle jag nog aldrig klara utan att svälta och det är det sista jag vill göra.

Om jag räknar baklänges från min basvikt (alltså utan förbrukingsvaror) och lägger på komfortgrejor på min UL-höstpackning för skogsbruk (basvikt ca 6kg) i fjällen så får vi se vad man kan hamna på

+900g för rejälare ryggsäck ( t ex Golite quest istället för gossamer gear murmur)
+500g för dubbelväggigt fjälltält (t ex terra Nova laser comp)
+300g för gas istället för vedkök (en gasbehållare. Gasköket pocketrocket väger 100g mindre än vedköket. Kanske behövs mer gas.)
+100g vadarsandaler/lägerskor

Det ger en baspackning på ca 8kg med komfort. Alltså kanske 5kg kan bantas, men jag har säkert glömt en massa saker som kanske inte jag tycker jag behöver, men väl andra.

Det kan tilläggas att det regnade konstant i 2,5 dagar när jag använde denna packning och varmt ute var det inte heller.

Har du räknad med: Kikare, Sarek/Padjelanta av Claes Grundsten, Single Malt, Fjällfloran i pocketformat, UL fiskeutrustning. Handpressostat för riktigt kaffe, GPS, systemkamera, m.m.?

När jag var ute flera turer på 4-5 veckor för ca 5 år sedan startade jag med 37 kg. Jag känner mig väldigt bekväm med 20 kg. Komfort kostar. Jag är ingen UL-packare.

Att njuta av sin tur med bra komfort, är också ett sätt att leva.
 
Har du räknad med: Kikare, Sarek/Padjelanta av Claes Grundsten, Single Malt, Fjällfloran i pocketformat, UL fiskeutrustning. Handpressostat för riktigt kaffe, GPS, systemkamera, m.m.?

När jag var ute flera turer på 4-5 veckor för ca 5 år sedan startade jag med 37 kg. Jag känner mig väldigt bekväm med 20 kg. Komfort kostar. Jag är ingen UL-packare.

Att njuta av sin tur med bra komfort, är också ett sätt att leva.

Många intressanta och trevliga njutningsprylar där. Lättpackarens motto är att en lätt ryggsäck ÄR komfort. Speciellt om man går mestadels av tiden, men jag vill inte pracka på någon min syn på vad komfort är. Det är olika för alla. Det finns också alltid trevliga saker att lägga till i vikt som tillför glädje, systemkamera t ex, böcker etc.

Ibland vill jag fota och då kan ju packningen gå upp några kilo. Faktum är dock att jag är en såpass amatörmässig fotograf att jag ibland undrar om det är värt att kånka på systemkameran, men det är ju ändå roligare att fota med systemkamera. När jag tittar på mina bilder från de senaste turerna då kompaktkameran varit med (Canon Powershot S90) så har bilderna blivit ganska hyfsade också.

Det bästa sättet att spara vikt är väl att komma underfund med den vikt man inte tycker ger så mycket. Det ger plats för annat kul. Jag inspireras gärna av kaliforniska UL-vandrare, men många av deras råd är definitivt inte applicerbara här hemma och många går väl spartanskt för min smak.

För att svara på din fråga så hade jag nog inte med Gundsten, men den skulle jag nog inte heller skippa om jag var i Sarek., kanske kopiera endast relevanta sidor dock. Fjällfloran vore också kul att ha när du säger det. Kikare inhandlades förra året, en liten begagnad Zeiss 8x20 a ca 120g , ynka 130€ på ebay.de. God optik är en njutning varje gång man använder den. Denna kikare är inget för skymning, men bra skarp i hyfsat ljus. Här packar jag faktiskt dubbelt så tungt som Grundsten, han kör bara på monokulär om jag minns rätt. Lite starka droppar glömmer jag sällan. Föredrar också single malt, Bowmore, för att vara exakt. Vid Handpresso säger jag dock stopp. Kokkaffe har också sin charm och omväxling förnöjer. Här kommer en utförlig artikel på ämnet: UL-kaffe
 
Sub UL

Jag har också strippat packningen då vikten har varit prio, 2008 sprang jag Änomjalme-Kvikkjokk, gjorde en liten avstickare till Sarek också, Pårajaure, Lulep Rissajaure. Det tog 5 dagar.

Med mat för 6 dagar vägde hela packningen 6,3 kilo. Maten 3 kg ( 2 frystorkat/dag och snabbkaffe) inklusive sportdryck och russin.

Komforten var usel men tempot högt.. Bifogar packlista.
 

Bilagor

  • 2008.doc
    50.5 KB · Visningar: 406
Respekt. Jag vet inte om jag törs skriva mer längre, men jag blir för nyfiken då jag också funderat på att springa någon gång.

Vad hade du för tält och ryggsäck? Vad är viktigt för en ryggsäck man skall springa med?
 
Men det är ganska gött att klafsa omkring i ett par lägerskor på kvällen. Som sagt, en del bekvämlighet är jag inte alls beredd att ge upp.

Dagturssäcken Sea to Summit Ultra Sil Daypack väger bara 68 gram, används mest i undantagsfall men vill gärna ha med den ändå. Är mer lik en påse än en ryggsäck..

Ja, man får ju göra som man vill. Jag är ingen UL-packare annat än om jag springer med ryggsäck, då är det befogat med nedsättningen av komfort och avsaknad av kamerautrustnibg, fiskegrejor och sånt som böcker för regniga dagar tycker jag :).

Men en sak som jag håller på är att skippa sånt som jag redan har så att säga. Och både ryggsäck och kläder räcker ju för att bära det jag ev vill ha med på en dagstur. Lägerskor behöver jag normalt inte heller, antingen duger kängorna eller fötterna som dom är. I viss terräng har jag dock haft flip flops med mig. Lätta och luftiga.

//J
 
Respekt. Jag vet inte om jag törs skriva mer längre, men jag blir för nyfiken då jag också funderat på att springa någon gång.

Vad hade du för tält och ryggsäck? Vad är viktigt för en ryggsäck man skall springa med?


Hej.

Tältet jag har är Sup Air 2 mans i enkelväv. Tältet är recenserat här på utsidan. Helt ok tält för träning/tävling. Jag är nästan säker på att det inte längre tillverkas, kan kanske köpas begagnat, var ganska populär för 10-15 år sedan. Såldes av Litepac.com. Ryggsäcken togs fram av Litepac också för 10-15 år sedan kan inte köpas idag vad jag vet.

Bra tält som jag skulle köpa idag är Laser Nova:s Ultra/Photon, Ultra 1 väger drygt 5 hg, och Photon 2 under kilot. Bra ryggsäckar för löpning är Kimmlite:s OMM säckar. De är tillverkade för löpning. Det är lite andra krav på bra löpsäckar än vandrings dito. Säcken ska sitta tight mot ryggen och ha ett bra höftbälte. Bra vaddering är nödvändigt för höft och axelremmar. Det viktigaste är att prova säcken med aktuell vikt, gärna mer än en timme så allt har satt sig.

En bra tur för fjällöpning är Abisko-Nikka. Jag sprang där några år innan Fjällräven gjorde ett Kommersiellt jippo av det hela. Ganska enkelt, kan skippa karta och kompass. Använd vanliga terrängskor. Orienterings do ger för dålig dämpning, man blir lätt trött i fötterna av alla stenar på den vältrampade stigen. Jag brukade springa sträcken på mindre än ett dygn. Jag väntade alltid i Kebne fjällstation så jag timade bussen tillbaka till Kiruna. Eller också kan man ta en tur till Tarfala om man har pigga ben.

En annan enkel och kort tur är Låkkta hållplats - Låktastugan - Björkliden. Där räcker det med en vattenflaska och några påsar sportdryck. Det är stig hela vägen.
 
Imorgon startar jag att vandra en vandringsled som heter Jotunheimstien. Det är ca 320 km, startar i Oslo och slutar i Gjendesheim. Jag har med mig grundpackning inkl komfortprylar som väger ca 6,5 kg.

Mat för 7 dagar bär jag med mig och det väger ca 4,1 kg. Sen får jag köpa ny mat.

Total vikt ca 10,5 kg! Jag är ingen lättviktsfanatiker eller gramjägare, men hellre intresserad i volymbesparingar, dubbelfunktioner och själva utmaningen i att inte ha med mig mer än "the bare minimum"!

Ryggsäcken är en Osprey Exos 46, 65L och max last 14 kg!

Jag kör med en enkel spritbrännare som jag använder bara när jag inte har en kokeld!

Jag började byta ut min gamla slitna utrustning för 3 år sedan och under det första året så halverade jag vikten på baspackning från ca 18 kg till ca 9 kg. Sen har jag gjort lite ändringar i packningen efter det och ligger nu på ca 6 kg - utan att tappa på komforten.

/Andreas
 
De grejer du nämner behöver inte väga jättetungt.
Kikare, 77g http://gofoto.se/produkt.asp?produkt=64347
Grundstens (beror på årsmodell, ca 200g eller 435g) Lösblad som förslagits tidigare, några få gram.
SM's vikt, har man för att njutningen och då behöver man inte så mycket, säg nån deciliter.
Fiske är förbjudet i hela Sarek så ett spö skulle se märkligt ut och onödigt. GPS när det är så lättnavigerat i Fjällen? Systemkamera, skaffa en Fuiufilm X100, 450 g, samma kvalitet med en bra brännvidd. Så den utrustning som nämns borde stanna under kilot!

Men vissa vill bära, så är det och visst får man det! I höstas var vi tre st som vandrade och mötte en kille som hade lika stor rygga som oss tre tillsammans :p

Har du räknad med: Kikare, Sarek/Padjelanta av Claes Grundsten, Single Malt, Fjällfloran i pocketformat, UL fiskeutrustning. Handpressostat för riktigt kaffe, GPS, systemkamera, m.m.?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Gas mot bensin i sträng kyla Lättpackning 42
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.