Mot lättare packning.. inspirationstråd!

Jag har minskat min sommarpackning med 5 kg jämfört med 2010 enbart genom att byta ut ett par saker i utrustningen. Härifrån verkar det dock svårt att skära ner ytterligare utan att minska på komforten (då jag inte är typen som bryter tandborstar och bestick..). Ideér och liknande erfarenheter hade varit kul att ta del av. Jag blev själv lite överraskad över hur mycket det gjorde.

Det jag bytt ut är:
Sovsäck: Marmot Wave III regular mot Mountain Hardwear Phantom 32 (besparing 1145gr)
Liggunderlag: Thermarest Trail Pro Regular mot Klymit Inertia X-frame (besparing 621gr)
Ryggsäck: Något moddad Karrimor Condor 60-100 mot Mammut Heron Pro 70+ (besparing 1490gr)
Dagturssäck: Haglöfs 35l mot Sea to Summit Ultra Sil Daypack (besparing 950gr)
Förstärkningsplagg: Loop Outdoor fleece mot Guideline Kisu Jacket (primaloft) (besparing 300gr)
Lägerskor: Merrelsandaler mot Crocs Baya (besparing 520gr)

Dagturssäcken används enbart i undantagsfall. Jag sover i HB Akto och värmer mat med ett Trangia mini. Överväger dock att byta ut trangiat innan nästa tur som kommer att vara ett par veckor.

Detta kanske inte faller under kategorin lättpackning här egentligen, beklagar isf.. :)
 
Sovsacken tycker jag definitivt ar lattpackning, 600g ar ju inte mycket alls.
Sjalv kor jag med en liknande, Mountain Hardwear Lamina 35 men den vager 1kg for ungefar samma varme.
Ryggsacken verkar vaga ganska mycket, 2.5kg ar ju fortfarande en hel del, har du tittat pa annu lattare alternativ? tex:
http://www.golite.com/ Jam eller liknande
http://www.sixmoondesigns.com/packs.html
http://gossamergear.com/packs.html
alla under 1kg, men lite mindre an den du har dvs <60liter

Akto och Trangia ar ju latta, har du med dig mycket T-rod sa kanske det skall bytas mot gas? Jag gillar T-rod men kor ibland med bensinkok.

Jag har sjalv lite problem att fa sko-donen latta, om du kor med Crocs eller sandaler sa ar de ju iaf mkt lattare an kangor - jag kor bade kangor och gympaskor vid vaden..

Vad kommer du upp i i totalvikt utan mat/bransle/vatten?
 
Ryggsäcken Heron Pro 70+ är på 85 liter vilket jag behöver. Är det något jag inte kompromissar med så är det maten. Jag brukar vara mycket aktiv när jag är ute och behöver minst 5500 kcal dagligen (annars blir jag gnällig och tunn), på 14 dagar upptar det en stor del av packningen. Det är egentligen också därför jag började leta efter viktbesparing på övrig utrustning. Väl tilltagen kamerautrustning och en del klätterprylar ska också få plats.

Skodonen som följer med oftast för tillfället är Haglöfs Grym. Vill ha en oöm känga för skrambling och toppturer och använder av den anledningen numer nästan uteslutande syntetkängor.

Crocsen väger ju verkligen ingenting, 1/3 av sandalerna jag släpat med förut. Är dessutom skönare och mer praktiska... (dock betydligt fulare)

Ja det lutar nog åt gaskök, i synnerhet då turerna tenderar att bli allt längre. Trangiat har fungerat ypperligt för mig i 15 år men det är nog främst för att jag mest värmt kaffevatten med det :)

Har inte koll på totalvikten utan mat och bränsle, har alltid vägt med. Ska kolla det vid nästa tillfälle då ryggsäcken är packad (och se hur bra det stämmer med excelarket..)
 
Hej.

Jag har också inne i processen att lättat min packning genom systematisk ersättning till lättare prylar. Jag är dock ingen lättpackarfanatiker. Ryggsäcken är Osprey Aether 88 liter. Jag har fortfarande Nallo 2 GT på mina längre turer. Har dock kolfiberbågar i stället för orginal sådana, 2 hg besparing.

Bensinköket vill jag inte heller överge. Jag vandrar oftast ensam får ingen bärhjälp för 'gemensam utrustning'. För 2 veckors tur i Sarek/Padjelanta utan möjlighet att komplettera i någon stuga är vikten 13 kilo utan mat.

Senaste lättningen är utbyte av Optimus Nova+ till Edelrid Hexon Multifuel, en besparing på 3 hg! Lättar väl mer i samvetet än känslan i säcken. Med mat för 2 veckor är startvikten ca 20 kg, inte alls betungande tycker jag.

PS. Har också Grym på fötterna, grym känsla!
 
Sovsacken tycker jag definitivt ar lattpackning, 600g ar ju inte mycket alls.
Sjalv kor jag med en liknande, Mountain Hardwear Lamina 35 men den vager 1kg for ungefar samma varme.
Ryggsacken verkar vaga ganska mycket, 2.5kg ar ju fortfarande en hel del, har du tittat pa annu lattare alternativ? tex:
http://www.golite.com/ Jam eller liknande
http://www.sixmoondesigns.com/packs.html
http://gossamergear.com/packs.html
alla under 1kg, men lite mindre an den du har dvs <60liter

Akto och Trangia ar ju latta, har du med dig mycket T-rod sa kanske det skall bytas mot gas? Jag gillar T-rod men kor ibland med bensinkok.

Jag har sjalv lite problem att fa sko-donen latta, om du kor med Crocs eller sandaler sa ar de ju iaf mkt lattare an kangor - jag kor bade kangor och gympaskor vid vaden..

Vad kommer du upp i i totalvikt utan mat/bransle/vatten?

Du bor i London? Kollat ett brittiskt skodon-märke - Inov8?

Ang ryggsäck - det finns relativt lätta:

Granite Gear
Crux

Några här på Utsidan har köpt Crux A70 och verkar vara nöjda i överlag. Finns bilder och recensioner och trådar om A70-säcken.
 
Skippa lägerskor och dagsturssäck. De lättaste grejorna är de man inte bär på ;).

...trangia mini lätt men drar mycket bränsle. Gas brukar vara populärt...

//J
 
Skippa lägerskor och dagsturssäck. De lättaste grejorna är de man inte bär på ;).

...trangia mini lätt men drar mycket bränsle. Gas brukar vara populärt...

//J

Men det är ganska gött att klafsa omkring i ett par lägerskor på kvällen. Som sagt, en del bekvämlighet är jag inte alls beredd att ge upp.

Dagturssäcken Sea to Summit Ultra Sil Daypack väger bara 68 gram, används mest i undantagsfall men vill gärna ha med den ändå. Är mer lik en påse än en ryggsäck..
 
Senaste lättningen är utbyte av Optimus Nova+ till Edelrid Hexon Multifuel, en besparing på 3 hg! Lättar väl mer i samvetet än känslan i säcken. Med mat för 2 veckor är startvikten ca 20 kg, inte alls betungande tycker jag.

PS. Har också Grym på fötterna, grym känsla!

Är väldigt nöjd med Grym... :)

Edelrid Hexon verkar intressant även om jag inte känner något vidare behov av ett multifuelkök.
 
Du bor i London? Kollat ett brittiskt skodon-märke - Inov8?

Yep jobbar i London, bor utanfor, skall kolla upp Inov-8 men tycker att mina Meindl far hanga med i sommar, dumt att byta om jag inte hinner ga in dem. Skulle vara kul om GTX 288 racker for de vager ju inte mkt.
Tankte aven testa mina Merell Waterpro som har mesh med goretex strumpa ocksa, om det funkar kan man ju skippa kangorna..
 
Jag sover i HB Akto och värmer mat med ett Trangia mini. Överväger dock att byta ut trangiat innan nästa tur som kommer att vara ett par veckor.

Detta kanske inte faller under kategorin lättpackning här egentligen, beklagar isf.. :)

Visst gör det. Det handlar ju om att minska sin packning, och göra den lättare.

Vill bara passa påoch upprepa vad som redan sagts. Om du inte vill gå över till att elda med pinnar men ändå hålla ner vikten så bör du fundera allvarligt på att byta till ett topp-monterat gaskök. Själv använde jag MSR Pocket Rocket. Hittar du ett sådant eller något som är minnst lika bra lär du spara ytterligare gram. Nog mycket för att det ska vara värt det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Gas mot bensin i sträng kyla Lättpackning 42
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...