Mot lättare packning.. inspirationstråd!

Har idag inhandlat gaskök som ersättare till mitt Trangia mini (vilket alla nästan samstämmigt rekommenderat, tack!). Blev Eta Express efter lite känn och kläm, tror det räcker gott och väl åt mig..

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Låter som ett bra val. Speciellt om du är ute på längre turer då det drar lite bränsle. Var det stora eller lilla köket? Det finns ett toppmonterat och ett fristående om jag kommer ihåg rätt.

Och jag har tränat och kört lite Björn Ferry-style på maten, lite kolhydrater och mycket protein, och är nu sju kg lättare än i våras. Så skönt att slippa bära på det fläsket både på fjällandring och kommande ripjakt.

Har idag inhandlat gaskök som ersättare till mitt Trangia mini (vilket alla nästan samstämmigt rekommenderat, tack!). Blev Eta Express efter lite känn och kläm, tror det räcker gott och väl åt mig..

Att köpa ett tyngre kök känns ju inte så lättpackning men men....

Om den extra vikten av ETA är värd det hela beror på hur länge man är ute. Jag har för mig att jag sett en utredning på detta. Det var iallafall längre än en vecka om jag kommer ihåg rätt. Det stora köket känns lite tungt för en person, men för två så.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Om den extra vikten av ETA är värd det hela beror på hur länge man är ute. Jag har för mig att jag sett en utredning på detta. Det var iallafall längre än en vecka om jag kommer ihåg rätt. Det stora köket känns lite tungt för en person, men för två så.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Det jag köpte är på 1 l och väger 420gr, toppmonterat.. Finns det två storlekar av EtaExpress?

Jag är rädd att jag haft fel i viktdiskussionen. Mitt minne svek mig. Jag konsulterade den synnerligen utförliga studien som gjordes av BPLs expert , Roger caffin, (det framgår av texten att det är en synnerligen erfaren person med ett vetenskapligt angreppssätt som gjort studien.). Tyvärr är slutsatsen att man måste koka minst 38L vatten med en ETA express innan man sparar in den extra vikten. 2l vatten per dag är väl ungefär vad man kan förvänta sig. Artikeln nämner också att köket är olämpligt att använda i ett tält då CO-nivåerna är mycket höga, annars var det inga större klagomål på ETA express.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips