Kök för nybörjare

T-sprits olyckor med trangia-kök och liknande spritkök är tidningsstoff minst någon gång per år (och säker hundratals incidenter som aldrig noteras) och det är ett jäkla liv var gång och man begär fritidsledare, förskoleledare etc. huvud på ett fat helst och all ansvar utkrävas på denne.

ser man något motsvarande för campingasoltuber - nej, aldrig läst om det hittills

Försvarmakten har också gått över till campingasoltuber i deras nya kök - för där hände det ganska ofta incidenter och olyckor med spritkök, sällan allvarliga men ändock - dom allvarligaste olyckorna har skett när man förväxlat T-spitdunken och fotogendunken när man skall fylla på fotogenlampan ovanför den tända tältspisen och det small i dunken och spriten sprutade ut över alla sovande och sedan eldhav...


Problemet med sprit är att det dels kan brinna och tom. poffa (explodera) _i_ dunk, dels att det är en vätska som kan skvättas ut och det brinner vidare på de flytande delarna som stänks ut (och det är detta som ger dom allvarliga skadorna - inte den snabba uppflamningen om den är borta strax efter) och slutligen i dagsljus så brinner det osynligt och upptäcks inte förrän det börja brännas och brännskadorna kan redan blivit ganska långt gångna när man hittar det eftersom man först inte förstår var det gör ont eller hittar var det är någonstans och att det handlar om brand, eller att det börja ryka eller lukta.

Om man hantera spriten på ett bra sätt med säkerhetsflaska, låter eventuell spill dunsta bort ordentligt (kan ta tid om det är typ +10 grader) innan tändning - överhällning mellan förrådsflaska och säkerhetsflaska görs långt ifrån eld och tändkälla - så behöver inte T-sprit vara farligare än andra bränslen - problemet är att alla är inte lika noga utan kommer med flaskan som man köpte i affären istället för säkerhetsflaskan, gluggar i brännare en skvätt (och lite hamnade på marken under) och därefter tändstickan utan att ens korkat flaskan och hela toppen är fortfarande blöt av spilld T-sprit etc.

Bensin är ganska otäck också med mycket lätt gasande spill där gaserna kryper efter marken och det kan flamma till över flera kvadratmeter om det har gått lite tid mellan spill och tändning vid lungt väder, bensin brukar i regel ha mer synliga lågor när det brinner och uppmärksammas snabbare, bensinångor brinner inte i dunk och flaska om det finns flytande bensin kvar i botten och det fått lite tid på att gasa.

bensin har folk mer respekt för då alla till mans vet att det brinner häftigt och man måste vara försiktig - problemet är att man inte respekterar T-sprit på samma och tom. höjd nivå som bensin - dvs. att T-sprit skall betraktas som farligare än bensin och hanteras därefter!


Gasoltuber har egenskaper att det inte finns någon flytande bränsle kvar efter en läcka mer än väldigt kort tid och det är kallt just där- ingen chans att få in elden i burken och lågorna är synliga även i dagsljus när det brinner

Nackdelen är att lågan kan bli stor om det sprutar ut flytande gas ur en läckande tub och har tänds på, men å andra sidan har den hög uppmärksamhetsgrad då det inte brinner diskret och folk tar reflexmässigt skydd - det blir heller ingen brinnade vätska kvar på marken eller kläder och processen till tom tub går fort. Den andra nackdelen är at tuben är alltid under tryck och man får inte misshandla den med värme.

Trots detta så är det väldigt få olyckor med campinggasoltuber noterade och i det flesta fallen utan skador för de inblandade.

Tack för ett bra inlägg, inte bara baserat på "jag tycker" eller "jag tror".
Det visar ändå också till stor del vad jag vill ha fram.. alla bränslen som behandlas respektlöst eller som "ofarliga" ökar skaderisken, bra hanterade bränslen minimerar risker, oavsett bränsletyp.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag trodde i mitt stilla sinne att i 3e världen var det fotogen/diesel-liknande bränslen som var lättast att hitta och i nordamerika bensin-liknande bränslen? Om vi talar flytande bränslen alltså - och i de nordiska länderna finns T-dojaliknande bränslen på varenda bemannad mack...

Bensin/diesel eller fotogen/paraffin är ännu lättare att finna på de flesta ställen i världen. Jämförelsen gällde mellan gas och spritbränslen, beklagar om det var oklart.
I norden finns ju också gasbehållare på varenda bemannad mack.

Det allra lättaste alternativet att bära är ju bränsletabletter, typ Esbit, men att finna dem är svårt överallt i världen.
 
Hejsan.
Några orsaker till att jag gått över till gasol istället för T-dojja :
Mer effekt
Mindre kladd
Säkrare

Jag anser att viktskillnaden är överkomlig.
Jag anser att prisskillnaden är överkomlig.
Själv har jag inga problem att få tag på gasoltuber

Mvh

Ja, gas är ett väldigt bra bränsle och jag använder det själv ibland, jag har inget emot att använda det, och förstår väldigt gott att det är favoritbränslet för många, delvis av just de orsakerna du anger, men du har glömt en av de viktigaste, steglöst reglerbar låga. :)

För att svara på argumenten du har:
Mer effekt - jag kan göra något annat i de extra 3-5 minuterna medan jag väntar på uppkok, sätta upp tält, rulla upp eller ihop liggunderlag etc. Eller bara slappna av, jag tävlar inte i skog och mark.
Mindre kladd - jag ska ändå diska.
Säkrare - jag har byggt mitt kök med stabilitet som viktigaste parameter och vikt på andra plats. Det är inte heller ett högtryckssystem för den förgasade alkoholen som en del spritbrännare har.

Viktskillnaden: Beror på turen om den har relevans eller icke.
Prisskillnaden: lägre kostnad betyder några kronor extra att lägga på annat.
Tillgång: I nordiska länder får du tag på sprit där du får tag på gas, internationellt är spritbränslen generellt lättare att finna.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips