Kök eller inte?

Kul att folk svarar. :)

Om man ska vara ute kortare tid än 2 veckor så handlar mat mer om komfort än överlevnad. Om man antar att det är vanlig lugn vandring, och inte arbetsamma bestigningar. Då räcker, för de flesta, den fettreserv man har på kroppen. Vid bestigningar blir energiåtgången lätt för hög för att fettmetabolismen ska hinna med just under själva arbetspasset. Man kan tom förbereda sig genom att inte äta kolhydrater i 2 veckor innan man reser så kroppens är helt omställd att bränna fett redan från början. Så man slipper ta omställningen och energibristchocken som inträffar om man gör omställningen under själva vandringen.Därmed blir det inte så intressant vad maten innehåller i fråga om energi / g. Det handlar om att känna sig pigg och ohungrig. De flesta har aldrig testat att gå över till kolhydratfri diet. Min erfarenhet är att man känner sig just pigg och ohungrig.

Ett förslag annars är att ta med proteinpulver och olja, tex raps. Nästan ingen vattenvikt. Smakar som (beroende på smaksättninge i proteinpulvret) som efterätt. Och innehåller (beroende på andel Olja) 4-9 Kcal / g. Behöver inte värmas och är förhållandevis lättdiskat. Eller varför inte knäckebröd, smör, salami, Kex, chocklad, kallrörda pulverrätter, fet ost, de flesta sort snacks. Finns ju rätt mycket att ta av vad det gäller mat som inte kräver uppvärmning som ändå mättar är gott och innehåller mycket energi / g.

Klager har också bra poäng.
 
Lättaste måste vara eld, då behövs en ask tändstickor och en gammal trangliakastrull.
Problemet blir kanske ved överallt...

Komplettera med ett litet hemmagjort vedkök så går det att koka vatten med kråkbärsris som ved.
Mitt vedkök, som inte är nån super-UL-variant, väger 230 gram.
Går att göra både lättare och mindre beroende på vad man ska ha det till.

För tips koll här: http://www.andersj.se/
 
När det gäller gas och vikt på emballaget, just därför jag antog att det endast var 100 gram gas vi talade om på 220 gram.

Därmed blir det inte så intressant vad maten innehåller i fråga om energi / g. Det handlar om att känna sig pigg och ohungrig. De flesta har aldrig testat att gå över till kolhydratfri diet. Min erfarenhet är att man känner sig just pigg och ohungrig.

Kolhydratfri diet vid fysiskt krävande aktivitet? Ja ursäkta mig för denna kommentaren; men det var nog det dummaste jag hört hittills i år. Läs du på lite grann hur det fungerar med hjärna och muskler så lovar jag dig att alla experter (utom de som försöker sälja atkinson och andra dumheter) kommer tala starkt emot en kolhydratfri diet när du anstränger dig fysiskt. Utan kolhydrater kommer du inte ens kunna bryta ner energin från fettet på ett vettigt sätt.
 
Kolhydratfri diet vid fysiskt krävande aktivitet? Ja ursäkta mig för denna kommentaren; men det var nog det dummaste jag hört hittills i år.

Nu kanske du inte läste så noga. Jag var noga med att förbehålla just hårt fysiskt arbete. Och jag anser att de går att vandra utan att nå upp i den typen av ansträngning. Personligen så förbrukar jag mellan 4000-5000kcal om dagen när jag vandrar. Det innebär i runda slängar att jag måste äta 1kg mat om dagen om jag ska vara i balans och basera kosten på kolhydrater. Vilket jag aldrig gör. Brukar äta hälften ungefär. Och således tappar jag en del fett och övrig vikt på resan. Äter jag ännu mindre, så tappar jag ännu mer vikt. Så redan med vanlig mat är jag till hälften beroende av mina fettreserver.
Min poäng är att större delen av tiden är det bara positivt om kroppen bränner fett. Dels för att du har massa på kroppen redan. Och för att det är tätare energimässigt om du ska bära med dig. Sen finns det ingen anledning att vara strikt för sakens skull, huvudsaken är att man mår bra. Ska man vandra så hårt att man flämtar, ja då räcker det förmodligen inte med bara fett för att du ska må bra. Så då vet man det.

Och JA, jag har testat att äta mindre än 200g kolhydrater i veckan i 8 veckor i sträck. Tränade regelbundet 1 timme 3ggr i veckan. Och det gick alldeles utmärkt. Och den träning var nog så hård, klart jobbigare än normal vandring. Och resten av tiden mådde jag prima. Tog som sagt 2 veckor innan kroppen var helt anpassad. Magen var ovan vid så mycket fett. Kroppsvikten låg still hela perioden.
 
Nja, Real brukar väl ligga runt 4.5 kcal / gram och det gör min turbogröt också om jag laddar den ordentligt. Och jag brukar faktiskt föredra att äta den med kallt vatten.

Med det sagt så skall jag erkänna att jag också har kök med mig eftersom varm mat är gott ibland. 376 gram väger mitt strippade Mini Trangia med tändstickor och bränsle i behållare för 5 stycken måltider. Att jämföra med EUVs variant på 472 gram för 100 gram gas. Har dock ingen aning om hur långt 100 gram gas räcker och när jag försökte googla på det får jag bara upp massa inlägg på utsidan där inget vet :)

Jag snittade 13 gram per dag med en pocketrocket.
 
Har dock ingen aning om hur långt 100 gram gas räcker och när jag försökte googla på det får jag bara upp massa inlägg på utsidan där inget vet :)

100g gas innehåller dubbelt så mycket energi som 100g sprit. Dessutom kommer köket igång snabbare och har högre effekt än sprit. Hög effekt sparar energi, ett tankeexperiment är ett kök som är så klent att det bara orkar få upp vattnet i 90 grader, ett sådant skulle dra oändligt mycket bränsle för att koka vatten.

Man gör altså av med något mindre än hälften så mycket gas som sprit i vikt räknat.
 
Hej. Tror detta är mitt första inlägg här. Har läst en del och kunde inte hålla mig längre. :)

Jag undrar hur många lättpackare som tar med kök och bränsle?
Vad var och en prioriterar är säkert olika. Jag kan tänka mig att bära tyngre och bekvämare sovutrustning hellre än bränsle och kök vilket jag lättare kan klarar mig utan.
Om man väljer att ta med mat på sin tur kan man välja mat som inte kräver uppvärmning eller kärl. Att inte bära bränsle är kanske den största posten i sammanhanget.

De kompisar jag pratat med pratar om hur trevligt/gott det är med varm mat. Så kanske de flesta tycker. Men om man ska vara krass, det är en lyx som väger kilon.

Sen måste jag bara påpeka att folk borde sluta ange vikten på sina lättviktstält eller tarps utan att ange vikten på sina vandringstavar samtidigt. Vandringstavar som krävs för att sätta upp tältet, men annars är en lyx man kan spara in på. Säkert finns det tältpinnar som är lättare än stavar.

/Framtida medel/lättvikts packare

SIsta stycket: det väsentliga med viktsangivelser på t ex bloggar eller hemsidor är att informationen är användbar för andra. Man kan ha en annan uppfattning om man ser det hela som prestige eller tävlan.

Då är det naturligt att dela upp informationen, t ex som jag gör: på kroppen (kläder, 2 kg), på ryggen (14-15 kg), i händerna: stavar. Huruvida stavar är en lyx "man" (vem? du? alla?)
kan spara in på, kan man ju tvista om. För mig har de samma funktion som strävan att minska packningen, nämligen att öka min säkerhet (t ex har jag många gånger av snöhinder tvingats ut i extremt brant och instabil terräng), samt minska belastningen på leder och senfästen. Man kunde rentav räkna deras vikt negativt!

Vitsen med att jämföra pinnarnas och stavarnas vikt förstår jag inte alls. Ska man inte jämföra med tältstången/stängerna?


Att äta olagad mat är förstås inget nytt i lättpackarkretsar.
Jag brukar inte äta lagad mat under etappen, men desto mer på lägret, långsamt och andäktigt. Att äta kallt efter en lång svettig etapp kan vi överlåta åt norska stugvandrare som synbarligen utan att tveka accepterar spekemat och - hu! - rømmegrøt till middag.
 
Mat är en stor del av uteupplevelsen för mig. Alltså tar jag med ett kök som går att laga mat på
För tillfället är det Optimus Crux med Duossal-kärl som gäller, men jag kan nog tänka mig att byta till lättare kärl framöver.
 
Om man ska vara ute kortare tid än 2 veckor så handlar mat mer om komfort än överlevnad. Om man antar att det är vanlig lugn vandring, och inte arbetsamma bestigningar. Då räcker, för de flesta, den fettreserv man har på kroppen. Vid bestigningar blir energiåtgången lätt för hög för att fettmetabolismen ska hinna med just under själva arbetspasset. Man kan tom förbereda sig genom att inte äta kolhydrater i 2 veckor innan man reser...

...Ett förslag annars är att ta med proteinpulver och olja, tex raps.
Det låter ju bra, om det ens är ett seriöst inlägg. Själv går jag ned bra mycket annat än fett om jag inte äter tillräckligt när jag går, ssk eftersom min kropp rätt snabbt fattar att den har lättmobiliserad proteinrik vävnad (överskottsmuskler) som förvisso inte används när jag vandrar men som har varit mycket, mycket tidskrävande att skaffa, och som kan behövas i mitt vanliga liv, de övriga 52 minus två veckorna.

Sen låter det också trevligt att ställa om ett par veckor innan vandring. För en lugn vandring (enligt ovan), och för att slippa släpa på ett kök som väger några hekto. Vi börjar sakta närma oss att "härda" fotsulorna i några veckor för att sen kunna gå utan de förhatliga skodonen. Eller andra självspäkningstilltag.

Och under samma tema sorterar förslaget om olja och proteinpulver. Ska jag äta det i två veckor, så stannar jag hellre hemma och äter gott, eller bär ett riktigt kök enligt ovan.
 
Jag är medveten om att vissa av mina "tips" angående att i princip banta på vandring är för långt utanför vad de flesta är bekväma att göra. Allt är en mental övning i slutändan. Vad man njuter av är inte skrivet i sten. Och säkert är det folk som packar tungt som är mer nöjda med sina vandringar än vad genomsnittliga lättpackaren är.
Är man van att njuta av mat och får det "berövat" av någon fixering att minska vikten på packningen så blir man nog inte nöjd med sin upplevelse.
Har man däremot en lite mer än hälsosam reserv av fett på kroppen så slår man ju faktiskt två flugor i en smäll om man tar med mindre mat. Det går faktiskt att njuta av att inte äta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
hodder Nytt kök-Evernew Ti DX Lättpackning 28
tsd val av kök Lättpackning 15
Picea Varför behöver man ett kök? Lättpackning 50
sachsaren Utan kök? Lättpackning 30
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
vandrarnovis lunar duo eller nallo? Lättpackning 7
LarsMagnus Haglöfs OXO eller Matrix Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Blöta fötter - farligt eller skönt? Lättpackning 209
AndreasJohansson Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight Lättpackning 27
Vättlefjäll Termotröja-inhemsk eller importerad? Lättpackning 6
perdavid LIM eller OZ Lättpackning 14
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Mesh eller trailskor..? Lättpackning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.