Kök eller inte?

Hej. Tror detta är mitt första inlägg här. Har läst en del och kunde inte hålla mig längre. :)

Jag undrar hur många lättpackare som tar med kök och bränsle?
Vad var och en prioriterar är säkert olika. Jag kan tänka mig att bära tyngre och bekvämare sovutrustning hellre än bränsle och kök vilket jag lättare kan klarar mig utan.
Om man väljer att ta med mat på sin tur kan man välja mat som inte kräver uppvärmning eller kärl. Att inte bära bränsle är kanske den största posten i sammanhanget.

De kompisar jag pratat med pratar om hur trevligt/gott det är med varm mat. Så kanske de flesta tycker. Men om man ska vara krass, det är en lyx som väger kilon.

Sen måste jag bara påpeka att folk borde sluta ange vikten på sina lättviktstält eller tarps utan att ange vikten på sina vandringstavar samtidigt. Vandringstavar som krävs för att sätta upp tältet, men annars är en lyx man kan spara in på. Säkert finns det tältpinnar som är lättare än stavar.

/Framtida medel/lättvikts packare
 
Mitt kök väger 72g + kastrull 180g + gas 220g =472g, man sparar inga kilon där inte.

Nu är inte jag nån UL fanatiker utan mer CL (comfort light) och för mig skulle bara kall mat under en vandring förta mycket av upplevelsen. Men smaken är som bekant delad.......
 
mat som inte kräver tillagning tenderar iofs att innehålla mer vatten, om man nu jagar gram. pasta å annnat frystorkat är ju lätt att bära. brytpunkten vs diverse lättviktskök är väl efter något eller några dygn ute. men sure jag brukar / brukade ibland lämna kök hemma bara för att vara spartansk å slippa disk.
 
Mmm, du får ju fundera över ifall du sparar vikt på att välja "kall" mat. Frystorkat från tex Real väger väldigt lite i förhållande till mängden energi, eller?? Mitt kök+bränsle för 10-12 dagar (vår-sommar-höst) blir ca 980 g, MSR Pocket Rocket + Titan Kettle + 2*medium gasbehållare från Primus. Då skulle jag i så fall behöva hitta 12*(frukost + lunch + middag) som går att "kalläta" och som väger i paritet med min nuvarande diet av 12*(havregryn + blåbärssoppepulver + Real) för att spara in det där kilot. Förslag?? Håller dock med om att bränslet är det som väger mest, 780 g för mej, dvs ca 80% av totalvikten på köksutrustningen.

//Björn
 
Hej. Tror detta är mitt första inlägg här. Har läst en del och kunde inte hålla mig längre. :)

Jag undrar hur många lättpackare som tar med kök och bränsle?

/Framtida medel/lättvikts packare

Nej, man kan ju skaka ihop snabbkaffet med kallvatten ur jokken direkt i MER-flaskan och dricka medan man springer vidare i löparskorna... :)
Jag tycker nog personligen att ett litet gaskök är värt den extra vikten. Definitivt. I skogen kan man klara sig utan, men inte på fjället, annars blir det FUL, fucking uncomfortable light...
 
Frystorkat från tex Real väger väldigt lite i förhållande till mängden energi, eller??

Nja, Real brukar väl ligga runt 4.5 kcal / gram och det gör min turbogröt också om jag laddar den ordentligt. Och jag brukar faktiskt föredra att äta den med kallt vatten.

Med det sagt så skall jag erkänna att jag också har kök med mig eftersom varm mat är gott ibland. 376 gram väger mitt strippade Mini Trangia med tändstickor och bränsle i behållare för 5 stycken måltider. Att jämföra med EUVs variant på 472 gram för 100 gram gas. Har dock ingen aning om hur långt 100 gram gas räcker och när jag försökte googla på det får jag bara upp massa inlägg på utsidan där inget vet :)
 
Ah, http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=48993&highlight=gas%E5tg%E5ng säger att 100 gram gas räcker till 12 gånger, något jag med mitt kök också skulle kunna komma upp i om jag tog bort vikten för tändstickorna och lade till bränsle upp till 475 gram i vikt. Så det verkar rätt egalt. Det jag gillar med T-bränsle dock är att det är enklare att ta med sig exakt så mycket man behöver, och det med lätthet går att fylla på en halvtom behållare.
 
Nja, Real brukar väl ligga runt 4.5 kcal / gram och det gör min turbogröt också om jag laddar den ordentligt. Och jag brukar faktiskt föredra att äta den med kallt vatten.

Med det sagt så skall jag erkänna att jag också har kök med mig eftersom varm mat är gott ibland. 376 gram väger mitt strippade Mini Trangia med tändstickor och bränsle i behållare för 5 stycken måltider. Att jämföra med EUVs variant på 472 gram för 100 gram gas. Har dock ingen aning om hur långt 100 gram gas räcker och när jag försökte googla på det får jag bara upp massa inlägg på utsidan där inget vet :)

Nice, och vad är "turbogröt" då?? Äter du det både till frukost och middag?? En 390 g gasbehållare (innehåller 230 g gas), som är vad jag brukar köra med, räcker ca 6-7 dagar för mej (3 mål om dagen + nån kopp kaffe/te). Jag gillar också varm mat (och varm blåbärssoppa) så jag skulle nog vilja spara mer än ett kg innan det är värt att skippa köket.

//Björn
 
Jag förstår inte kopplingen kök - varm mat? Den är väl inte självklar, det går ju utmärkt att ätavarm mat utan kök.
 
Nice, och vad är "turbogröt" då?? Äter du det både till frukost och middag?? En 390 g gasbehållare (innehåller 230 g gas)

Turbogröt kan du söka på här på forumet och troligen få en mängd träffar. Kortfattat så kör havregryn i mixern tills det är mer eller mindre pulver sedan blandar du det med blåbärssoppa, druvsocker och mixade hasselnötter (jag har även russin i för lite tuggmotstånd). Oftast har jag kök(vid minst 3 måltider utöver frukost) eller termos(2 måltider eller mindre) med mig och då blir det bara det till frukost.

Just att gasbehållarna är så tunga ser jag som ett stort problem med gas. Behållaren väger ju alltid nästan lika mycket som mängden gas den har med sig. Sedan är det andra problemet att alla personer jag känner som använder gas har en låda full med halvtomma gastuber hemma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
hodder Nytt kök-Evernew Ti DX Lättpackning 28
tsd val av kök Lättpackning 15
Picea Varför behöver man ett kök? Lättpackning 50
sachsaren Utan kök? Lättpackning 30
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
vandrarnovis lunar duo eller nallo? Lättpackning 7
LarsMagnus Haglöfs OXO eller Matrix Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Blöta fötter - farligt eller skönt? Lättpackning 209
AndreasJohansson Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight Lättpackning 27
Vättlefjäll Termotröja-inhemsk eller importerad? Lättpackning 6
perdavid LIM eller OZ Lättpackning 14
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Mesh eller trailskor..? Lättpackning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.