Mesh eller trailskor..?

Funderar på att ta steget till att använda antingen trailskor eller en stabil meshsko tillsammans med en vattetät socka, typ sealskinz vid vandringar!

Mina Lundhags Pro High strl 46 väger en del i uppförsbackarna :-(!

Vilka lätta skor använder ni, vilka är era tips!

//A
 
andy69; sa:
Funderar på att ta steget till att använda antingen trailskor eller en stabil meshsko tillsammans med en vattetät socka, typ sealskinz vid vandringar!

Mina Lundhags Pro High strl 46 väger en del i uppförsbackarna :-(!

Vilka lätta skor använder ni, vilka är era tips!

//A

Salomon XA Pro 3D, en lätt vadderad mulitsport-sko. Jag vågade inte gå hela vägen till hel-meshad sko, men XA-Pro-skorna torkade föredömligt fort ändå och jag trivdes med stabiliteten och vridstyvheten.
 
Stigrävarna

Puma Trailfox naturligtvis, en av de lättaste skorna på marknaden. Suger inte en massa vatten, men är ändå dämpad som en löpsko, inte som en orienterarsko (tycker själv den är mer dämpad än Salomon XA, som jag dessutom inte gillar eftersom den har för mycket tyg som suger åt sig vatten=tungt och tappar formen. Inte så stigrävarna.)
 
Re: Stigrävarna

Ser intressanta ut. Var får man tag på dem?


Strykarräven; sa:
Puma Trailfox naturligtvis, en av de lättaste skorna på marknaden. Suger inte en massa vatten, men är ändå dämpad som en löpsko, inte som en orienterarsko (tycker själv den är mer dämpad än Salomon XA, som jag dessutom inte gillar eftersom den har för mycket tyg som suger åt sig vatten=tungt och tappar formen. Inte så stigrävarna.)
 
andy69; sa:
Funderar på att ta steget till att använda antingen trailskor eller en stabil meshsko tillsammans med en vattetät socka, typ sealskinz vid vandringar!

Mina Lundhags Pro High strl 46 väger en del i uppförsbackarna :-(!

Vilka lätta skor använder ni, vilka är era tips!

//A

OL-skor använder jag när jag inte har kängor eller stövlar. Ol eftersom de ofta är lite lägre och har lite smalare baksulor än vanliga löpskor och många trailskor. En lägre sko med smalare sula under hälen ger lite bättre stabilitet tycker jag.

//J
 
Puma Trailfox naturligtvis, en av de lättaste skorna på marknaden. Suger inte en massa vatten, men är ändå dämpad som en löpsko, inte som en orienterarsko (tycker själv den är mer dämpad än Salomon XA, som jag dessutom inte gillar eftersom den har för mycket tyg som suger åt sig vatten=tungt och tappar formen. Inte så stigrävarna.)

Rekommenderade Trailfox-skon till min vän inför det att han skulle införskaffa ett par lätta skor för en gemensam fjällvandring vi ämnade företa (baserat på bland annat ovanstående inlägg). För egen del framhärdade jag dock med mina Salomon XA Pro. Detta gjorde att vi fick ett tillfälle att jämföra de två olika modellerna i samma terräng och under samma tidsrymd.

Väl tillbaka från Sarek har min vän har recenserat Trailfox-skon. Den recensionen återfinns här: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2546&reviewID=5329#5329

Sammanfattningvis kan sägas att min Salomonsko knappt är märkt av två veckors vandring, medan Trailfox-skon är tydligt slitna efter endast en vecka. Så här skriver min kompis i recensionen: "Sulan håller på att släppa från skon på flera ställen, mönstret har också lossnat på flera ställen, tyget är söndertrasat på tåöverdelen och skosnörena ser ut som hästsvansar."

Ytterligare en tydlig fördel med Salomon-skorna var skons extra vaddering (som kritiserats ovan). Till skillnad från den vadderingslösa Trailfox-skon stoppade Salomon-skons vristvaddering grus och småsten från att komma ned i skon. I min väns fall var det förmodligen en sådan liten sten som förorsakade ett skavsår för hans del.

Baserat på dessa erfarenheter är rekommendationen glasklar: för fjällvandring är Salomon XA Pro att föredra framför Puma Trailfox.
 
Klar poäng med vadderingen som skydd mot grus etc. Har hört samma synpunkt från en multisportare i någon sammanhang. Han föredrog sådant skydd på längre tävlingar, för att undvika risken för skavsår. Han använde då Icebug DMG extreme, som är en modell med integrerat vristskydd i någon slags tålig väv. Annars har jag hört att Icebug MR2 ska vara en bra sko, dock med mindre vaddering än XA PRO på gott och ont. Jag tar med mig mina Salomon i nästa vandring, som lär blir varmare men mycket bergig. Känns som ett ganska lätt val, kängor är i alla fall inte ett alternativ.
(Till kängornas försvar måste man väl dock säga att de tål slitage bättre än en löpsko. Inte ens XA PRO eller Icebugs torde väl hamna i närheten av en bra känga i den matchen. Fast det är lite "öppet mål" för grejen med en löparsko är att man inte ska ha den för länge, då stötdämpning och pronationsstöd mm har begränsad livslängd.)
 
Det finns ju även andra varianter - tex Montrail CTC med gore-tex foder som håller foten torr.
Väger ju iofs mer än ett par terrängjoggisar, men är inte farligt tunga ändå och ger helt klart bättre stabilitet.
Finns många märken och modeller, tog bara detta som exempel då jag såg dem på Naturkompaniet i somras.

http://www.montrail.com/Product.aspx?prod=24&cat=140&top=1

Om man ämnar traska i svensk fjällterräng är GTX-foder i en joggingsko endast till besvär. Så fort skon fyllts med vatten ovanifrån förhindrar GTX-fodret torkning och håller vätan kvar i skon. I svensk fjällterräng blir din sko blöt på detta sätt mer eller mindre från och med första vandringssteget.

Detta är inget nytt argument. Jag bidrar med det här endast i folkbildarsyfte.
 
Svårt hitta utan goretex

Det är inte så lätt att hitta trailskor utan goretex eftersom många ggr består toppmodeller av goretex eller så säljs de med goretex i första hand i butikerna trots det finns utan. Jag har provat en modell av The North Face Hedgedog (999kr på Naturkompaniet) och de känns sköna men tyvärr så har de membranet goretex, suck. Oftast har goretex-modeller något extra än de icke.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.