Mesh-skor och mygg?

Hur fungerar mesh-skor (typ Salomon Tech Amphibian) när det är riktigt mycket mygg och man står / sitter still?

Jörgen (Fjäderlätt) Johansson använder enligt egen uppgift tunna nylonstrumpor (typ damstrumpa) med ovannämna skor, men rör sig kanske inte i så myggrika trakter? Vid rast tar Jörgen på sig tjocka sockor, vilket bör lösa problemet, men annars?

Tack på förhand för era kommentarer.

MVH / Gunnar
 
myggmedel

Jag har bland annat ett par Salomon Tech Amphibian som jag använder ganska mycket när jag är ute i sjö och å.
De kanske inte är den optimala skon att skydda mot mygg, men jag brukar spraya in mina skor ordentligt med myggmedel så då klarar jag mig oftast riktigt bra mot myggen.
 
Salomon Tech Amphibian

Hej Lars,

tack för ditt svar. En OT-fråga; hur tycker du att Salomon Tech Amphibian fungerar när du använder dem vid vattenaktiviteter? Hur är fästet på alghala stenar på å-/älv- och sjöbotten? Hur snabbt torkar skon? Är det lätt att skölja ut sand genom att dra med foten i vattnet?

Min idé är att inspirerad av Jörgen J. använda dem som enda sko vid en kombinerad fjällvandrings-/fisketur. Dvs. att även använda dem tillsammans med strumpvadarbyxor vid fiske.
 
Njaaaeee!

Jag är mycket tveksam till om jag skulle vilja ta mina Salomon Tech Amphibian som enda par skor vid fjällvandring kombinerat med fiske!
De ger alldeles för dåligt stöd för foten enligt mig. Ger heller inget vidare skydd för tårna mot islag mot sten och dylikt.
Fästet på hala stenar är väl hyfsat men kan inte ens jämföras med greppet som filtsula ger. Som lägerskor passar de dock perfekt. Bakkappan kan med fördel trampas ned så att skon blir som en toffel. Enligt mig så är det inte så enkelt att "skölja ur" sand ur skorna som du frågar om. Måste tas av och sköljas ur om det ska bli bra. Skorna tål absolut att bli blöta. Torktiden är tämligen kort.
Jag använder mina Salomon Tech Amphibian när jag är på fisketur med båten eller kanadensaren, då jag kanske blir "tvungen" att kliva ner i vattnet ibland eller i andra sammanhang när jag kan tänkas bli blöt om fötterna.
Om du ändå vill testa Jörgen J:s koncept så kan du väl alltid prova på hemmaplan först under någorlunda realistiska förhållanden.

God tur!
 
Senast ändrad:
Mesh-skor kontra vadarkängor på fjälltur

Ok, där fick min fjäderlätta packningsplan ytterligare en smäll av verkligheten, som i det här fallet utgörs av mina tunga vadarkängor, som tydligen bör tas med. Jag är dock fortfarande frestad av att prova en tur med enbart mesh-skor, jag får prova i Umeälven innan jag drar upp mot Västerbottensfjällen. När det gäller det goda fästet hos filtsulor, kunde man på 90-talet köpa lösa filtsulor från USA, som spändes fast på stövlarna vid behov och som kanske kunde användas i det här fallet (vet ej om de fortfarande säljs i Sverige).
 
Ok, där fick min fjäderlätta packningsplan ytterligare en smäll av verkligheten, som i det här fallet utgörs av mina tunga vadarkängor, som tydligen bör tas med. Jag är dock fortfarande frestad av att prova en tur med enbart mesh-skor, jag får prova i Umeälven innan jag drar upp mot Västerbottensfjällen. När det gäller det goda fästet hos filtsulor, kunde man på 90-talet köpa lösa filtsulor från USA, som spändes fast på stövlarna vid behov och som kanske kunde användas i det här fallet (vet ej om de fortfarande säljs i Sverige).

Jag tycker du ska testa meshskor. Men sulan på Salomon Tech Amphibian är i mjukaste laget för längre vandringar kan jag tycka, så om har testat den ganska mycket. Finns andra varianter som är mer vridstyva. Halkmässigt tycker jag ( har fiskat mycket med mina) att de är helt okej jmft med filtsulor.
 
Alternativ till Salomon Tech Amphibian

Hej Staffan,

har du några bra förslag till stadigare alternativ till Salomon Tech Amphibian, som även har samma bra fäste på stenar under vatten?
 
Hej Staffan,

har du några bra förslag till stadigare alternativ till Salomon Tech Amphibian, som även har samma bra fäste på stenar under vatten?
De här: http://stadium.se/sport/uteliv-resa/skor/078713/merrell-gauley-m är det bra pris på för tillfället. Jag har ett par och de funkar helt ok. De är testade på torr och blöt klippa, branta och flacka partier, i meterhöga bränningar på algbevuxna stenar vid kusten, i skogsterräng, sumpig och gyttjig mark. De torkar rätt snabbt och ger bra fäste. Inga problem med sand heller.

Enda nackdelen är att de mosar mina stortånaglar, uppifrån, inte framifrån. Kan vara en fråga om att springa in dem ordentligt. (Jag har bara sprungit med dem, vid två tillfällen, totalt ca 40 km).

Edit: på Merrells hemsida kategoriseras de under "Water sport"...
 
Senast ändrad:
vet inte hur hala de är med stadigare är

merrel som nämts
salomon pro x3 någonting
kennan ayero?

amfibian är väl typ sladdriast av alla meshskor då den saknar hälfäste
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.