De senaste åren har jag kunnat planera mina turer så att stegjärn aldrig behövts. Speciellt iår var snöläget ofattbart gott redan vid mitten av juni. Det kanske man inte alltid kan lita på. Nu är ju stegjärn redan det en tung artikel, mina väger 600 gram tror jag, men samtidigt kräver de rätt rejäla skodon, med särskild klack. Mina stegjärnsfasta väger 1600 gram och har inte använts sedan 2005
(en enda dag på en 31 dagar lång tur, och kanske inte ens nödvändigt!). Nu har jag ju de senaste åren kört med lätta kängor i viktsklass 1-1.1 kg och på mina båda senaste turer
(Norge 6 dagar, Västalperna 10 dagar)
hade jag låga trekkingskor, c:a 0.9 kg (Salomon, med Contagrip-sula). En del rekommnderar nu för ren vandring vad som på tyska kallas Grödeln, vilket vad jag förstår är ett slags oledade stegjärn,
som iaf inte kräver stegjärnsklack. Skulle sådana funka ihop även med lättare skor som mina?
(en enda dag på en 31 dagar lång tur, och kanske inte ens nödvändigt!). Nu har jag ju de senaste åren kört med lätta kängor i viktsklass 1-1.1 kg och på mina båda senaste turer
(Norge 6 dagar, Västalperna 10 dagar)
hade jag låga trekkingskor, c:a 0.9 kg (Salomon, med Contagrip-sula). En del rekommnderar nu för ren vandring vad som på tyska kallas Grödeln, vilket vad jag förstår är ett slags oledade stegjärn,
som iaf inte kräver stegjärnsklack. Skulle sådana funka ihop även med lättare skor som mina?