Hjälp med lätta men stora säckar.

Det tog ju inte lång tid innan man insåg hur mycket njutbarare friluftslivet kommer vara de närmaste åren om man lär sig lättpackningstänkandet. Det har lite fallit på min lott att bära hela familjens prylar och då är varje sparat gram tacksamt. Eftersom vi nu måste ha tre sovsäckar, blöjor, gröt-och vällingpulver och sånt med har vi lite vuxit ur 60-70 liters säckarna vi har.
Min fråga är alltså: Har ni tips på stora men lätta säckar? Vikten är alltså i original, inte rippade. Jag har kikat på Marmot Alpinist 85(18,82gram/liter) som verkligen passar i pris men den är toppmatad. Jag skulle gärna kunna öppna bak för överblick och packningsförtätning.
 
Jag använder en alpinist 55 då jag skall bära lätt. Bärsystemet på den gamla modellen verkar vekt men funkar hyfsat bara man håller ner vikten.
Vet inte hur det nya bärsystemen är, men titta på den detaljen innan du köper.
 
Peifen; sa:
Jag använder en alpinist 55 då jag skall bära lätt. Bärsystemet på den gamla modellen verkar vekt men funkar hyfsat bara man håller ner vikten.
Vet inte hur det nya bärsystemen är, men titta på den detaljen innan du köper.

Naturligtvis...så jag måste utöka frågan till att gälla affärer i Gbgområdet som säljer Alpinist. Tänkte i blindo beställa från addnature men kanske skulle köpa i affär istället. Sen kan jag väl tänka att de har jobbat på bärsystemet på 85literssäcken. Det ska ju tåla en rätt stor last.
 
Såfort du ska ha extra luckor fram eller back eller under, lägger det extra vikt till packningen.

Ett skäl att jag är så misslynt med "konventionella" ryggsäckar idag, är den Karrimor Condor
som följde mig i 12 år. Den rymde 65-80 liter. FRån 80 till 65 gick man genom att dra
ned eller upp två blixtlås i sidorna. det fanns en lucka med blixtlås nedtill. Det utrymmet
skildes från huvudutrymmet i säcken genom ett extragolv med snörning som kunde släppas
ut så det blev ett enda utrymme. Häftbältet var minst sagt kraftigt; ryggkonstruktionen
var om jag minns rätt två parallella aluminiumskenor

Denna säck vägde 2.1 kg! Tänk nu bort de tre blixtlåsen och lite tyg, samt mellangolvet
så vad skulle den 65-literssäcken väga? Något mindre än gängse 2.4-3 kg
skulle jag tro!

En rem brast i Frankrike sommaren 2000, och jag lagade tillfälligt med kiltnål. Det räddade
de återstående 12 dagarna av en tur på 21 dagar, min längsta dittills. Hemma fick skomakaren
laga den och då gick tyvärr en del av passformen förlorad. Det var LÖGN I HELVETE
att få tag i en lika bra och lätt säck, då. Idag är det lättare, men Northface Prophet, t ex
väger ändå 1650 gram och INGEN säck, med "rejält och skönt" avbärarbälte
borde behöva väga mer.
 
Nu gäller det...

Till månadsskiftet ser det ut som vi eländigt panka, föräldralediga offentligt anställda har råd med den där Marmotsäcken. Så som jag ser det får den vara skitkass för att jag ska skicka tillbaka den med den låga vikt den har. Så nu lyfter jag tråden för att höra, är det ingen som har Marmot Alpinist 85 på forumet? Den säljs ju ändå av en rätt poppis internetbutik...
 
Granite Gear?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet eller hört om Marmot-säckar. Men Granite Gear har även större ryggsäckar och ändå är relativt lätta. GetOut säljer GG-säckar. Även deras Sthlm-butik, Säck, har dem.
 
det har sagts innan och kan nämnas igen.. en rippad berghaus vulcan väger 1,9kg med en volym av 80l, detta med ett bärsystem som klarar vikter +35kg utan större problem.. få "lätt" ryggor kommer i närheten av den prestandan..
 
Äldre lätta säckar som t ex Fj Expedititon 90+30 ca 2 kg hade den väsentliga nackdelen att allt var inte anpassat till 30 kg innuti.
Om du skall bära väsentligheterna för flera så måste din säck hålla. Det talar för Vulcan. Du måste vara i god form och du måste ha tur så att du inte skadar dig. En lätt begagnas Grönland skulle nog om den sitter bekämt på dig kunna fungera väl, men från butik med etiketter så säger även jag Vulcan, som du själv får modifiera.
//J
 
Bask har en del som kan vara värt att titta på. Känner inte till om de finns i någon butik så man kan få titta och känna på dem. Prismässigt är de intressanta också. Jag har en Shivling på 90 liter som med tillhörande regnskydd väger cirka 2 kg. Däremot skulle jag passa mig för att fylla den med alltför många kg.

http://www.bask.info/
http://www.akzo.se/

Mvh
Peter P.
 
det har sagts innan och kan nämnas igen.. en rippad berghaus vulcan väger 1,9kg med en volym av 80l, detta med ett bärsystem som klarar vikter +35kg utan större problem.. få "lätt" ryggor kommer i närheten av den prestandan..

Och kostar bara sexhundra mer på Recon... Hmmmm... Nu kommer jag inte att bära mer än ca 20kg i säcken men ändå. Rippad, hur då? Inga sidofickor antar jag men sen då?
 
En fråga som inställer sig, vad väger en Vulcan utan sidofickor och med remmar m.m. bortplockade, dvs hur lätt kan den göras utan att oåterkalleligen ha sönder något? Kan vara intressant för de (läs bl.a. mig) som känner ett visst inre motstånd mot att klippa sönder saker de just köpt för tusentals kronor...
 
En fråga som inställer sig, vad väger en Vulcan utan sidofickor och med remmar m.m. bortplockade, dvs hur lätt kan den göras utan att oåterkalleligen ha sönder något? Kan vara intressant för de (läs bl.a. mig) som känner ett visst inre motstånd mot att klippa sönder saker de just köpt för tusentals kronor...
Samma här...
Jag har tyvärr ingen erfarenhet eller hört om Marmot-säckar. Men Granite Gear har även större ryggsäckar och ändå är relativt lätta. GetOut säljer GG-säckar. Även deras Sthlm-butik, Säck, har dem.
Har kollat på Stratus Latitude R men den väger sexhundra gram mer och tar sju liter mindre...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 56
jollyrottisch Hjälp! Mina 3 väger 9129 Lättpackning 21
Jumjumjum Hjälp med ryggsäck Lättpackning 8
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
Sleman Hjälp med semibudget 343. Lättpackning 7
tomiso Manta storlek, behöver hjälp Lättpackning 6
tanto Hjälp med 3 för 3 Lättpackning 31
vandrarenemil Behöver hjälp med att banta utrrustningen!! Lättpackning 44
Jörgen Fjaderlatt.se Hjälp, vad skall jag skriva? Lättpackning 81
torger Hjälp i blöta-fötter-djungeln Lättpackning 1
Picea Snabb hjälp med trangiakök? Lättpackning 38
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Goda dyra sovsäcksråd...Hjälp! Lättpackning 28
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.