Lätta teorier

Om jag skulle göra en lätt övernattning sommartid med saker jag har (Osprey talon 33-säck,uberlite liggunderlag,WM super sovsäck,Akto-tält) skulle det väga ca3,4kg.
Med det lilla one-pounder-tält ni beskriver på Fjäderlätt-sidan och en lätt dunquilt på ca 400gr skulle samma "saker" väga under 2kg.
Det skulle jag kalla superlätt!Och ändå fullgott bruk,(ja uberlite är inte bekvämt,mend fungerar,med ett kort downmat blir det lite över 2kg och då ligger man jättebra.
 
Hobbyverksamhet

Dyrt!?Det är kul att köpa lättare prylar,och motion får jag tillräckligt ändå.
Och märk"om jag skulle köpa",inte att jag "kommer att köpa".
Eller-får jag bara tag i det så skaffar jag det nog förr eller senare,om jag känner mej själv rätt.
 
Kan vara intressant!

Jag brukar också ibland teoretisera alternativa packningslistor. Ibland tar jag några märken / produkter och lägger in dem i tabeller i Google Spreadsheet för att se skillnad mot min ordinare packning samt byta ut några bara för att testa och se hur mycket jag kan få ner vikten. Det är faktiskt nyttigt. Jag inser det inte alltid räcker att byta en produkt mot en lättare om det inte är mer än 50% skillnad på vikten. Ibland måste man minska vikt på många prylar samtidigt - ibland får man tänka om på annat sätt...
 
2 kg mot 3.5 är ganska stor skillnad, men lägger man på kök, bränsle, gryta, 4 dagars mat, regnjacka, en god bok mm så kanske det blir 6 kg mot 7.5 och då är det frågan om det är värt det.

P.S. Måste man inte ha två gå-stavar (5-600g) med till lätt-tältet? Men man kan ju spänna upp det i ett träd, om man nu är på ett ställe med träd. D.S.
 
Vilket fuskigt sätt att räkna.

Allt som är i ryggsäcken ska räknas! Även mat, dock inte vatten..
Möjligtvis utan mat, men då får man väl ta det separat då?

Allt annat är väl ointressant?
 
Vilket fuskigt sätt att räkna.

Allt som är i ryggsäcken ska räknas! Även mat, dock inte vatten..
Möjligtvis utan mat, men då får man väl ta det separat då?

Allt annat är väl ointressant?

Det finns säkert 4-5 gamla trådar som avhandlar olika sätt att räkna.

För att kunna göra jämförelser så är "basvikten" mest intressant, eftersom den är statisk. Vikten på maten varierar ju beroende på vad man tar med sig för mat.
 
För den som gillar definitioner så brukar man i USA prata om SUL, super ultra light, som packvikter under 5 pounds (ca 2,3 kg) och XUL, extreme ultra light, som packvikter under 3 pounds (ca 1,35 kg). Och jag stötte ju ihop med folk i september som gått Pacific Crest Trail med "5 pound packs" så det går förstås alldeles utmärkt. Men de har såklart lättare ryggsäck, en mycket lätt tarp och ett litet myggnät att dra över huvudet i såväl vaket som sovande tillstånd. Det vore trevligt att få lite svenska erfarenheter på SUL och XUL. Någon som känner sig manad :)

Jörgen
 
Spara kilon, inte procent

Det finns säkert 4-5 gamla trådar som avhandlar olika sätt att räkna.

Precis, och att bara räkna "allt som är i ryggsäcken" är ju också fusk.
(Allt som fötterna bär ska räknas. Det bästa jämförelsetalet anser jag är den totala grundutrustningen. Alla prylar minus sånt som varierar med turens längd.)

Hur som helst är den här typen av övningar och funderingar rätt intressanta. Jag tycker egentligen inte att "procentsparandet" är så jätteintressant (det är ju vettigare att spara 1 % på ett tält än 99 % på en sked), utan det är reda hekto och kilo man ska räkna.
 
Det finns säkert 4-5 gamla trådar som avhandlar olika sätt att räkna.

För att kunna göra jämförelser så är "basvikten" mest intressant, eftersom den är statisk. Vikten på maten varierar ju beroende på vad man tar med sig för mat.

Jag har svårt tra att det enda han tar med är en ryggsäck sovsäck tält och liigunderlag.
Inte ens en liten tygbit att torka av tältduken med? Helt otroligt! ;)
Men den kanske han har i byxfickan så den räknas inte?

Jag funderar var jag vill dra gränsen.. Allt man har med minus det man har på sig när man går? Man har på sig en tröja, man har inte på sig solbrillorna när dom ligger i fickan en mulen dag, men en solig dag har man på dom och lättar på så sätt packningen. En solig dag är rägnkläderna packning, en regnig dag är dom inte det! Lite som extraliv i tvspel, det som du har med men inte använder just nu!

Och kan man inte bara skriva hur mycket mat man har utöver det?
Tycker inte alls det är ultralätt att ha 1.35 kg "packning" och sen bära på konserver :)
 
Tävling? Eller förslag?

Precis, och att bara räkna "allt som är i ryggsäcken" är ju också fusk.
(Allt som fötterna bär ska räknas. Det bästa jämförelsetalet anser jag är den totala grundutrustningen. Alla prylar minus sånt som varierar med turens längd.)

Hur som helst är den här typen av övningar och funderingar rätt intressanta. Jag tycker egentligen inte att "procentsparandet" är så jätteintressant (det är ju vettigare att spara 1 % på ett tält än 99 % på en sked), utan det är reda hekto och kilo man ska räkna.

Jag läste på Backpacking Light att de har haft tävling att göra bästa kalkyl-blad för beräkning av packningslistor med kategorier osv. Kanske nåt för oss på Utsidan? Vore bra att få en standard-mall att utgå ifrån så att det blir lättare att jämföra varandras listor?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.