Lätta skor och stegjärn

De senaste åren har jag kunnat planera mina turer så att stegjärn aldrig behövts. Speciellt iår var snöläget ofattbart gott redan vid mitten av juni. Det kanske man inte alltid kan lita på. Nu är ju stegjärn redan det en tung artikel, mina väger 600 gram tror jag, men samtidigt kräver de rätt rejäla skodon, med särskild klack. Mina stegjärnsfasta väger 1600 gram och har inte använts sedan 2005
(en enda dag på en 31 dagar lång tur, och kanske inte ens nödvändigt!). Nu har jag ju de senaste åren kört med lätta kängor i viktsklass 1-1.1 kg och på mina båda senaste turer
(Norge 6 dagar, Västalperna 10 dagar)
hade jag låga trekkingskor, c:a 0.9 kg (Salomon, med Contagrip-sula). En del rekommnderar nu för ren vandring vad som på tyska kallas Grödeln, vilket vad jag förstår är ett slags oledade stegjärn,
som iaf inte kräver stegjärnsklack. Skulle sådana funka ihop även med lättare skor som mina?
 
Ursäkta om svaret blir lite goddag yxskaft, men allt beror ju på vilken terräng du förväntar dig.

Ska du forcera ett isfall eller är det en utmärkt passage över en smal glaciärtunga som i värsta fall kan vara barsmält och hal? Svallis över en väg/stig?

Jag har ett par "riktiga" stegjärn med rembindning som fungerar helt OK med vanliga vandringskängor eller rentav lättare skor. Jag skulle förstås aldrig välja den kombinationen i brant terräng men för ett "lätt" glaciärparti skulle det vara ett alternativ.

Å anda sidan skulle vanliga stadsbroddar göra jobbet i det läget till en betydligt lägre vikt. I nödfall finns det ju ett gammalt husmorstrick (som jag inte provat själv) att dra ett par raggsockar utanpå skorna. Det ska ge mycket bättre fäste än en gummisula.
 
I situation med lutande snöpassager skulle jag välja bort lättviktsskorna. Med ett par kraftigare kängor kan man sparka in steg i vårsnö utan stegjärn, även i ganska brant terräng. Är inte så säker att stegjärn skulle hjälpa där, om skorna är ostabila? Tycker det brukar gå rätt fint att snöklättra utan stegjärn för kortare passager. För övrigt håller jag med Gustav om det är is det är frågan om. Sluttar det inte räcker det ju fint med vanliga skor och broddar. Och styv känga och stegjärn för brantare terräng.
 
Det handlar alltså om vandring med passövergångar på kanske 2500-2800 m ö h,
inte om alpinism. Och det gäller tidiga säsongen, mitten av juni till början av juli.
Fjällen, eller kontinenten i augusti, är inget problem.

VIssa år - t ex förra året - kan det ligga stora mängder snö på passen; den är oftast mjuk och kan ha spår, men på morgonen efter en klar natt kan snön vara så hård att det inte gör att göra märke ens med de grövsta skor - från Pyreneerna 1996 minns jag ett pass där stegjärn var enda chansen om jag inte skulle vänta flera timmar. Här är det sista passet hittills där jag begagnade stegjärn:

http://www.huthyfs.com/pyr2005gal/images/page87.html


Jag tog på järnen alldeles före partiet med synliga spår och är inte säker på att det var nödvändigt. Den övre delen var inte precis trivial men jag bedömde tydligen att en halkning inte skulle få större konsekvenser.

Blank is är ytterst sällan problemet. I somras, den 19/6, gick jag över Augstbordpass, 2900 m ö h,
http://www.huthyfs.com/zisagal/images/page10.html
där isen över stigarna tvingade mig bort från dem, ut i snön och bland stenar, och det gick ju bra.
 
Det handlar alltså om vandring med passövergångar på kanske 2500-2800 m ö h,
inte om alpinism. Och det gäller tidiga säsongen, mitten av juni till början av juli.
Fjällen, eller kontinenten i augusti, är inget problem.

Jo men det är ju förhållandena som är intressanta, inte vad du kallar aktiviteten.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad din fråga är. Om det finns "stegjärn" som fungerar med lättare skor än stegjärnsfasta kängor? Svaret är ja. Allt från broddar mer avsedda för isiga trottoarer till "riktiga" stegjärn som duger att klättra isfall med (fast kanske inte om de sitter på ett par lågskor...) Men det visste du säkert redan.

Om den kombinationen duger för ditt användningsområde?
Kompromisser är alltid kompromisser och vad du än väljer så kommer utrustningen vara för klen för vissa situationer och onödigt tung för andra. Vilka kompromisser som är godtagbara för dig är svårt för någon annan att svara på, men återigen så är detta ju saker du redan vet.

Så vad är din fråga? Tips eller konkreta erfarenheter av lättviktslösningar på stegjärn? Sorry, då kan jag inte hjälpa dig, för när mina stegjärn varit med har jag haft full alpin utrustning och när de inte varit med har jag undvikit situationer där de skulle behövts.
 
I denna tråd talas om "microspikes". Jag har ingen egen erfarenhet av sådana, men joanna verkar ha koll. Värt att överväga?
Microspikes:
http://www.kahtoola.com/microspikes.php
...är nog helt ok i de flesta fall av VANDRING, men jag uttryckte mig lite slarvigt, för detta:
http://www.kahtoola.com/crampons.php
...får nog kallas stegjärn, låt vara i UL-version. Det är dessa jag har, och de har just funkat finfint i kombination med gamla mjuka Jämtkängor under rätt så avancerade förhållanden (snö- och isfyllda, MYCKET branta rännor/passövergångar).
Välj stålvarianten trots den något högre vikten, då kan man vara mindre noga med att ta av dem så snart det blir mer stenigt.


En viktig reflexion efter vad jag just sett i Tatra, där folk som köpt på sig stegjärn, invaggade i en falsk säkerhet, klättrade runt i bergspassen:
Stegjärn (oavsett sort) ersätter inte kunskap och erfarenhet av högalpina vinterförhållanden. Utan dem kan de bli rent farliga, både för bäraren och för andra. Jag såg "tuffingar", som:

- traverserade branta instabila snöhäng med risk att skära av en lavin.
- inte insåg, att under vissa temperatur- och snöförhållanden bär det insparkade steget dig ett visst antal sekunder, varefter det plötsligt kollapsar.
- inte hade med några isyxor, än mindre hade lärt sig den bromsteknik vid fall, som man helst ska ha i ryggmärgen. Värsta varianten hade isyxan som dekoration, fäst i ryggan.

Ändå var de glatt uppe på ställen, där varje felsteg oundvikligen skulle sluta med en flera hundra höjdmeter lång rutsch nerför en stenblandad snöränna. Med eller utan begravning i en liten lavin.
Och garanterat med huvudet före, om man reflexmässigt försöker bromsa med de stegjärnsklädda fötterna.
 
Senast ändrad:
Jag tycker nog att Joannas tips pà UL stegjärn i stâl verkar vara en utmärkt lörsning pà dilemmat vikt vs. säkerhet vid snöiga/isiga passövergàngar. Med dem och en UL isyxa kan kommer du undan med en funktionell lösning under kilot.
 
Denna isyxa frân Camp väger bara 205 gram och verkar funka bra som nödyxa vid typ glaciärvandring etc.

http://sectionhiker.com/camp-corsa-ultralight-ice-axe/

Isyxor är en djungel. Jag är kanske väldigt konservativ, men jag skulle nog inte våga ha med en alu-yxa i Tatra, där den också bör funka på ren vattenis och där man ibland plötsligt slår mot grund snö med sten under. Låg vikt är inte heller självklart till fördel, vad som råkar ligga bra i handen går inte att ge råd om, det är helt personligt (själv råkar jag äga en ärvd, 40 år gammal polsk no-name på knappa halvkilot, som jag inte skulle vilja byta mot något annat i världen).

Ursäkta tjatet, men viktigare än allt detta är att ge sig ut i en brant isig backe med ofarligt slut, och öva upp hur man vid fall vänder sig rätt, får bort de stegjärnsskodda fötterna från snön, och bromsar med yxa, knän och armbågar. Annars kan man lämna yxan (och stegjärnen) hemma.
 
Denna isyxa frân Camp väger bara 205 gram och verkar funka bra som nödyxa vid typ glaciärvandring etc.

http://sectionhiker.com/camp-corsa-ultralight-ice-axe/

Kompisen hade en sådan med aluminium, yxan gick av när han testade den i hård snö.

Jag har klättrat en del med denna: http://www.telemark-pyrenees.com/en/petzlsnowracer-p-149.html billig och lätt. Den sätter sig förstås inte i is lika enkelt som mina tekniska och är jobbig om det handlar om lång klättring. Jag har använt den på flera turer med kanske max 2-300m 45-50 grader snö/is. Men passar egentligen bäst som glaciäryxa och kortare snöpassager tycker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
camoscio Skor. Lättpackning 23
dmchris Skor för vandring Lättpackning 2
Tordnado Skor och stavar x 5 !! Lättpackning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.