Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lätta skor och stegjärn?
- Trådstartare kjpil
- Start datum
Bra fråga. Som jag också gärna skulle vilja ha svar på eller åtminstone diskutera, eftersom jag kommit fram till att sommar-alpinism är den härligaste och bästa formen av all sorts klättring!
I dagsläget har jag ett par Five Ten Camp Four med black diamonds Contact stegjärn. Skorna är riktigt bra, för både vandring och klättring, men de är inte vattentäta.
Stegjärnen sitter däremot som gjutna på dem och flexar fint med skon när jag går. Smidigt att ta av och på också. Men det är inte superlätt utrustning. Stegjärnen väger 803g. De finns i aluminium också, kallas Neve och väger då 576g. Det kanske kunde vara nåt för dig?
Damasker är väl lite 90 tal eller? Behöver du verkligen det?
I dagsläget har jag ett par Five Ten Camp Four med black diamonds Contact stegjärn. Skorna är riktigt bra, för både vandring och klättring, men de är inte vattentäta.
Stegjärnen sitter däremot som gjutna på dem och flexar fint med skon när jag går. Smidigt att ta av och på också. Men det är inte superlätt utrustning. Stegjärnen väger 803g. De finns i aluminium också, kallas Neve och väger då 576g. Det kanske kunde vara nåt för dig?
Damasker är väl lite 90 tal eller? Behöver du verkligen det?
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Som AriGold ar inne pa sa ar alu-stegjarn betydligt mer omtaliga. De bade slits fortare, och har, enligt mig i alla fall, en viss benagenhet att boja sig, aven om inte alla kanske haller med mig om det sista. Dock ar det val ofta sa att alu-stegjarn bara vager halften av vad stallegerings-stegjarnen vager.
Tack för alla svar.
Är det risk att aluminium går av om en promenerar på bar is? Har ingen erfarenhet av aluminiumstegjärn. Mig+utrustning kommer va över 100kg. Jag har ett par campstegjärn liggande som liknar de där bd. Men det är ändå viss viktskillnad jämfört med aluminium. Så trist att släpa på turer där det ändå är minimal användning för stegjärn.
Jag använder aldrig gaiters med storskor. Håller med om att det känns 90tal!
Men har då gummiband under byxorna så snö Inte kan komma in. Hur gör ni med lågskor och snö?
Är det risk att aluminium går av om en promenerar på bar is? Har ingen erfarenhet av aluminiumstegjärn. Mig+utrustning kommer va över 100kg. Jag har ett par campstegjärn liggande som liknar de där bd. Men det är ändå viss viktskillnad jämfört med aluminium. Så trist att släpa på turer där det ändå är minimal användning för stegjärn.
Jag använder aldrig gaiters med storskor. Håller med om att det känns 90tal!
Hur branta anmarscher är det frågan om? Jag har stått inför ungefär samma dilemma, och löst det med "icke-tekniska" kahtoola-stegjärn - vikt ca 600 g i stålversion (storlek S/M). Alu väger ju mindre, men känns som en begränsande lösning, om man (som jag) räknar med att förr eller senare få passera mixad terräng.(...) lätta approachskor med styv sula och alu-stegjärn, för anmarcher. (...) Så trist att släpa på turer där det ändå är minimal användning för stegjärn. (...)
Jag har inte testat stegjärnen på helt låga skor, me de har funkat perfekt ihop med både lätta, mjuka mid-skor, och gamla, väldigt mjuka Lundhagare
3/4-byxor + gaiters - även till mid-skorHur gör ni med lågskor och snö?
Tycker det blir mer flexibelt och skönare att kunna ta av/på gaiters, än att gå med långa blöta byxben även nä de inte behövs.
Bilagor
Det finns sakert de som har lyckats att bryta piggarna, aven om jag aldrig har varit med om det eller sett det, eller varit med nagon som vager over 100 kg med packning. Jag skulle nog saga att det inte ar sa stor risk, men det kanske finns de som kan ratta mig.Tack för alla svar.
...
Har inte haft problem med snö i skorna. Resårband under foten, förskole-style! Dessutom har mina brallor en klibbig gummilist längst ner på insidan som håller dem på plats på skorna.
(Skickar ett tack till Kaj S för den idén)
Hur branta anmarscher är det frågan om? Jag har stått inför ungefär samma dilemma, och löst det med "icke-tekniska" kahtoola-stegjärn - vikt ca 600 g i stålversion (storlek S/M). Alu väger ju mindre, men känns som en begränsande lösning, om man (som jag) räknar med att förr eller senare få passera mixad terräng.
Jag har inte testat stegjärnen på helt låga skor, me de har funkat perfekt ihop med både lätta, mjuka mid-skor, och gamla, väldigt mjuka Lundhagare. De går ju inte att fronta med, men kändes helt rätt på branta snöfälttraverser eller turer av typ som den på bilden.
3/4-byxor + gaiters - även till mid-skor
Tycker det blir mer flexibelt och skönare att kunna ta av/på gaiters, än att gå med långa blöta byxben även nä de inte behövs.
Fin bild! Klättrar inte jättemycket mix. Men Jag har grivel rambocomb, grivel g14 och petzl lynx till mix- och alpinturer. det jag vill köpa nu är främst till glaciärpromenader På väg till klättertur Har tänkt många år att jag vill ha lågskor till detta. I envers är det rena klippturer med friktionsskor på sommaren. Dock är det glaciär på anmarch och en kan behöva passera bergschrund.
För ett par år sen gick jag ned på natillions från grepon. Var då glad över storskor vill jag minnas
Kahtoola ser rätt lätt ut, Ser även att camp har gjort ett par i stål och liknande vikt, nanotech tour. Nåt sånt är det nog jag söker nu när aluminium är så nedsnackat
Har inte haft problem med snö i skorna. Resårband under foten, förskole-style! Dessutom har mina brallor en klibbig gummilist längst ner på insidan som håller dem på plats på skorna.
Allright, jag har så på mina brallor med
Allright, jag har så på mina brallor medvar osäker om det funka bra till lågskor bara
Jag vet inte, men jag tycker det duger. Du är så ödmjuk Kj, du har säkert mer erfarenhet än någon annan i tråden! 😁
Liknande trådar
- Svar
- 64
- Visningar
- 13 M
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar