LIM eller OZ

Vad talar för en OZ-pullover respektive en LIM-jacka från Haglöfs ?
Vikten är 175g jämfört med 247 g.
Tappar jag väldigt mycket i slitstyrka och funktion om jag väljer OZ.
Användningsområde är både "till jobbet cykling" samt vandring med ryggsäck och vardagsuteliv.

//PW
 
Jag är också intresserad av en jämförelse mellan de båda. Jag har velat testa en Oz, men har bara sett LIM i butik... Båda är väl i paclite?? Så slitstyrkan är väl samma på själva materialet...?? eller tillverkas det i olika kvaliteter??
 
Är inte Oz pullover en modell i LIMserien?
Bortsett från besserwisservarningen säger jag jackan. Tycker att pullover är ett j***a meck att få på o av. Drar upp tröjor, blottar magen, gör en tillfälligt blind...
 
Jag har använt Oz en del sedan i höstas. Är på väg ut på en tur med den inom kort. Efter detta kommer jag att skriva några rader om mina intryck på Fjäderlätt-sidan. Har ingen erfarenhet av LIM dock. Jag tror dock att Paclite-väven i Oz är en annan generation (lättare) än i LIM. Skall kolla detta.

För vardagsbruk är jag inte lika viktmedveten, så jag sparar gärna den här typen av extremt lätta och tunna plagg till vandringar och hoppas att de skall hålla tätt när det verkligen behövs om jag använder dem så lite som möjligt :)

Jörgen
 
Vättlefjäll;349491 sa:
Är inte Oz pullover en modell i LIMserien?
Bortsett från besserwisservarningen säger jag jackan.

Neeeej, Oz är en modell i Intense-serien ;)

Bortsett från den besserwisservarningen håller jag nog med. Om jag bara skulle ha jackan som regnplagg på vandring skulle jag kanske fundera på Oz, men för vardagsbruk och för tillräckligt lätt vandring är LIM Ultimate antagligen ett bättre val.

Jag kör med en LIM Ultimate. Den är nåt halvkilo lättare än min gamla vandringsjacka, så att spara nåt ytterligare hekto på att köpa en dyrare och fulare jacka känns inte värt det :)

Men Oz är såklart häftigare.
 
Stor minskning i mitt fall

Hur jag än gör så blir det en stor vikt och volymreducering i mitt fall. Jag går från skottsäker Klättermusen Bifrost till LIM eller OZ så de sista grammen kan kanske kvitta.
Jag har hittat en LIM Ultimate på rea för 1300 spänn, förra årets orange.
Dessutom är det troligen bekvämare med en jacka med hel dragkedja. Men jag håller med om att OZ är tuff.

//PW
 
Hur jag än gör så blir det en stor vikt och volymreducering i mitt fall. Jag går från skottsäker Klättermusen Bifrost till LIM eller OZ så de sista grammen kan kanske kvitta.
Jag har hittat en LIM Ultimate på rea för 1300 spänn, förra årets orange.
Ahhh, äntligen en människa med förnuftsresonemang i UL-trådarna!

Och tillika en lycklig sate som hittar såna kläder så billigt! Varför bor jag i glesbygden?
 
Strykarräven;349766 sa:
Varför bor jag i glesbygden?

På grund av ”förnuftsresonemang”, antagligen. ;)

Jag köpte min LIM Ultimate för 1000 kr på mässa i storstan, men det är ju ändå mer än dubbelt så dyrt som min Itab Packaway som vilken glesbygdare som helst kan köpa och som gör samma jobb. Så det var ett rent fåfängt "Stureplansköp". Hellre Itab i glesbygden än Haglöfs i storstan, alltså.
 
På grund av ”förnuftsresonemang”, antagligen. ;)

Jag köpte min LIM Ultimate för 1000 kr på mässa i storstan, men det är ju ändå mer än dubbelt så dyrt som min Itab Packaway som vilken glesbygdare som helst kan köpa och som gör samma jobb. Så det var ett rent fåfängt "Stureplansköp". Hellre Itab i glesbygden än Haglöfs i storstan, alltså.
Gör den? Itab Packawayjackan alltså? Den "andas" ju inte mycket bättre än en plastpåse, så 1000-kronors plastpåsen ultimata LIM verkar det i så fall inte mycket med. Om funktionen är så kass kan man ju skippa "andasfunktionen" helt, eller se Packaway och LIM som lättlätta galontypjackor.

Raskesven
 
Har hatt Oz jakken i snart et år nå. Jakken er blant de best "pustene" jeg har vært borte i, men som alle andre GTX-jakker blir en svett om man har noen kilo på ryggen og går oppover. Har brukt den på noen lengre overnattingsturer med sekk, noen vinterturer og en del vanlig dagsturer/sykkelturer. Jakken viser ingen tegn til slitasje. Jeg har den ofte med som ekstrajakke i tilfelle regn. Hetta er meget god, og gir grei beskyttelse selv i sterk vind. Jeg har ikke hatt vanngjennomgang (noe som skjer selv de beste jakkene bare en bruker dem lenge nok, og i dårlig nok vær).

Jeg er imidlertid ikke i tvil om at den relativt raskt vil bli slitt. Faren for at den revner er også tilstede. Stoffet er syltynt. Jeg anbefaler jakken til de som driver sport, og de som vil ha med en ekstra regnjakke på tur (og bruke bommull eller softshell ellers). Jeg har ikke testet LIM-jakken, men den likner mye på en Berghaus Paclite-jakke jeg har. Den har holdt i mange år, før vannlekasjene dukket opp. Likevel elsker jeg Oz-jakka, den veier nesten ingenting og pakkes ned til en liten ball, så jeg tar den med meg over alt.
 
Gör den? Itab Packawayjackan alltså? Den "andas" ju inte mycket bättre än en plastpåse, så 1000-kronors plastpåsen ultimata LIM verkar det i så fall inte mycket med. Om funktionen är så kass kan man ju skippa "andasfunktionen" helt, eller se Packaway och LIM som lättlätta galontypjackor.

Håller inte med om att Packaway är så tät. Jag har haft min i tre år och den funkar utmärkt som regnjacka. "Andas" lika bra som min förra (Haglöfs Foss). Men då har jag den också enbart när det regnar ordentligt, använder en vindjacka annars, om det blåser eller duggar nån timme (Montane Litespeed).

Och om OZ/LIM är avsevärt mycket bättre så vill varken jag eller min plånbok känna till det ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.