Haglöfs OXO eller Matrix

Hej,

gröngöling som behöver lite råd.

Jag vill ha en ryggsäck som jag kan vandra en vecka i med proviant och tält, framförallt på sommaren men ev även vintern. Jag planerar att packa ganska lätt, utan att vara extrem. Jag tänker på dig, Fjäderlätt ;) Har ganska litet liggunderlag, liten sovsäck och litet kök osv.

Jag har precis köpt en OXO 75:a. Provpackade den hemma och tycker ryggsäcken är helt enorm, men samtidigt lyckades jag fylla upp den ganska snabbt med mina "dummies", låtsastält, låtsasmat mm. Detta kan mycket väl bero på att jag är usel på att packa effektivt.

Jag vrider och vänder mig lite nu för jag vill "byta ner" mig till en Matrix, helst en 60L. OXOn är lite väl i tyngsta laget och kan jag nästan halvera den bara genom att byta rygga gör jag gärna det. Tusenlappen jag sparar är ren bonus. (Läs fler roliga prylar).

Min oro är bara att jag inte kommer kunna få ner nödvändig utrustning i en Matrix 60L, alternativt att den blir löjligt knökfull. Behöver jag en Matrix 70L kanske?

Hoppas någon här kan delge sina erfarenheter av sin Matrix.
/Magnus

ps Ännu mer förvirrad över valet kängor eller skor. Pendlar mellan Lundhags pro mid och typ Salomon XA Pro 3D Ultra GTX/Haglöfs Escape Ventilator...
 
Jag har en GoLite W's Pinnacle på 60liter.
Jag lyckas inte fylla den även om jag ger mig iväg på en veckas vintervandring.

Tänker du verkligen fjäderlätt skall du inte behöva en ryggsäck på mer än 60 liter annars finns det mer utrustning att skala bort.

Lycka till!
//Peter
 
jag tänker ju inte direkt fjäderlätt, det är för extremt för mig. (Nu iaf)

Menar mer att jag har nya grejer och inte vill packa med onödiga saker, utom kanske en slackline :)
 
Jag har en färdigpackad Granite gear vapor trail på 59l och en Matrix på 60l bredvid mig (nästan färdigpackad såklart, skall bara gå igenom lite :) ). Det är lite tight men då har vi med oss två stora handdukar (tec towl), badkläder, optimus terra kastrullset och lite annat tjafs. Detta för en vecka med mat och allt. Och då är det inte extremt lätt, snarare oroväckande tungt.
 
Jag kände på Matrixen idag och tyckte den satt gott. Blir definitivt ett byte imorgon, kändes markant lättare än OXOn.

Nu gäller det bara att få plats med allt men jag har ju inget val, packa mer än 60L är inget option. :)

Bestämde mig också för att skippa kängor så nu ska jag bara välj ett par bra multisportskor. Rekommendera gärna om ni har tips!
 
Bestämde mig också för att skippa kängor så nu ska jag bara välj ett par bra multisportskor. Rekommendera gärna om ni har tips!

Hoppsan, nu råkade du nämna att du vill slippa kängor, det kan nog vara att trampa på en del ömma tår :)

Skämt åsido så förstår jag dig helt, jag försöker få tag på ett par Roclite 390 GTX, lätta halvhöga kängor.

Andra tips finns säkert från andra på detta forum.
 
jo jag har läst många trådar och sett att det lätt väcker ont blod. Jag är beredd på att springa och gömma mig. :)

Jag tycker bara det har varit ont om rena produkttips vad gäller lättare skor för vandring. Jag har hört argumenten för och emot och jag vill testa. Nu vill jag veta vilka skor som torkar snabbt, ändå har en relativt stabil sula, fläktar bra osv. Jag nämnde t ex två skor jag fundear på tidigare.
 
Bytt bytt

Nu har jag bytt till en Matrix 60. Packade den igår för midsommar i Dalarna, och jag är hittills mkt nöjd.

Köpte ett av Haglöfs regnskydd till och såg att det hade gråa sidor. Inte lika snyggt som det som följde med OXOn, som var helsvart. :(

Förskäckt däremot över hur mkt mer saker man behöver för att man ska vara "dräglig och normal" och inte leva uteliv. Massa extra tröjor, skjortor, kalsonger...
 

avslutad210712

Gäst
Förskäckt däremot över hur mkt mer saker man behöver för att man ska vara "dräglig och normal" och inte leva uteliv. Massa extra tröjor, skjortor, kalsonger...

Nej varför i allsin dar skall man leva uteliv när man frilufsar. Inte illa att packa lätt och samtidigt bära med sig massor av extra tröjor, skjortor och kalsonger. Själv har jag en tröja som samtidigt är undertröja, en skjorta som för det mesta sitter på, ett par kalsonger och likförbaskat tillhör jag tungpackarna :)
 
Skillnader mellan nya och äldre versionen av matrix?

Vad är det för skillnader mellan den uppdaterade versionen och den äldre versionen av Haglöfs Matrix ?

Tänkte köpa 50 liters varianten och den äldre går att få för 999 medan den nya går som billigast för 1395:-

Är det värt de 400:- extra?

/C
 
Köpte en Matrix 50L nu i våras, den nya modellen. Riktigt bra säck, men har inte provat den på ngn längre tur ännu. Men på den nya modellen ska det var bättre spännen m.m. Läste jag här på forumet...

Nu i lördags blev det även en Osprey Talon 22L, att ha till dagsturer m.m. Den var riktigt skön på, samt bra att den gick å rulla ihop å ta med i en stor säck om det vankas back-backing framöver.


Synd bara att man inte har så många kompisar som är sugna på uteliv lika mkt....=(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
OttoW Lättviktsryggsäckar Haglöfs vs Osprey Lättpackning 1
shalin haglöfs 09/10 Lättpackning 0
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Trikåmannen Haglöfs LIM 55 Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Haglöfs Oz - intryck Lättpackning 3
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Karpaterna.se Haglöfs LIM 55 Lättpackning 4
Davva2 Haglöfs Alaska vs LIM 55 Lättpackning 35
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
Martin Fjäderlätt Ny Haglöfs LIM 55 Lättpackning 1
Askel Golvlös Mid, med eller utan innertält? Lättpackning 20
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
insco Lågsko för vandring - med eller utan membran? Lättpackning 10
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
vandrarnovis lunar duo eller nallo? Lättpackning 7
Jorlen Kök eller inte? Lättpackning 31
Jörgen Fjaderlatt.se Blöta fötter - farligt eller skönt? Lättpackning 209
AndreasJohansson Six Moon Duo eller Black Diamond HiLight Lättpackning 27
Vättlefjäll Termotröja-inhemsk eller importerad? Lättpackning 6
perdavid LIM eller OZ Lättpackning 14
seobserver Exceldokument som hjälp eller själp? Lättpackning 5
andy69 Mesh eller trailskor..? Lättpackning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.