Lättare kök

När är ett kök lätt? Jag har i alla fall köpt ett lättere kök. Neeej ... inte pocket rocker man är väl mer baktung än fjäderlätt, jag har köpt en MSR WindPro.

Jämfört med min MSR Whisperlite så har jag sparat in 208 gram inklusive bränsle och bränsleflaskor. Detta är en beräkning för två pesoner, en vecka och gas för kokning och bakning.

Per definition är jag således en lättpackare genom att välja ett kök som:
1. är lättare.
2. ökar komforten.
3. som är enklare att handha och således säkrare.

Lättpackning handlar om vikten av att minska på vikt inom vissa parametrar men all verksamhet har även en ekonomisk aspekt och jag har räknat ut att denna vikminskning kostade mig 3710 kr/kg.

Det finns även en miljöaspekt på detta som jag kan döva genom att lämna de tomma flaskorna till metallåtervinning.

Enligt MSR är jag inte Fast & Light utan en Gourme
 
Mezzner; sa:
Just enligt MSR har du alltså gått från Fast and Light till Gourmet.
Sååå tänkte inte jag men då har jag ju fått gourmet till reducerad vikt? I min beräkning har jag två benisflaskor fyllda med bränsle.
 
MSR WindPro

Är du nöjd med WindPro? Fungerar det smidigt? Jag har tittat på det förut. Lätt att packa? Jag har MSR SuperFly men blir ibland sugen på WindPro pga bättre stabilitet och jag använder Akto på soloturer då är det bra med lägre ställning när jag lagar mat inne i Akto vid dåligt väder.
 
Viktberäkning

Har du möjlighet att lägga ut dina viktberäkningar?
När jag räknade på gas/bensin så kom jag fram till att bensin blev vinnare för längre turer och gas var lättare för korta.

Uffe


Rungá; sa:
Mezzner; sa:
Just enligt MSR har du alltså gått från Fast and Light till Gourmet.
Sååå tänkte inte jag men då har jag ju fått gourmet till reducerad vikt? I min beräkning har jag två benisflaskor fyllda med bränsle.
 
Re: Viktberäkning

Schneeberger; sa:
Har du möjlighet att lägga ut dina viktberäkningar?
På grund av produktutveckling inom segmentet kan vi inte bifoga några viktberäkningar ... näää, ba skojade. Men för att undvika en lång gramdebatt har jag beställt tre dynamometrar och en våg. Detta kostade mig 650 skr och ökar därmed omkostnaderna för mitt lättviktspackande. Du skall snart få exakta viktangivelse på 5N - 50N ± 0,3%
[Ändrat av Rungá 2007-05-01 kl 14:46]
 
Re: MSR WindPro

macpac; sa:
Är du nöjd med WindPro? Fungerar det smidigt? Jag har tittat på det förut. Lätt att packa? Jag har MSR SuperFly men blir ibland sugen på WindPro pga bättre stabilitet och jag använder Akto på soloturer då är det bra med lägre ställning när jag lagar mat inne i Akto vid dåligt väder.
Har inte fått WindPro'n än man jag återkommer med en snabb utvärdering så snart jag använt den första gågen, ca 1/2 timma efter att jag hämtar ut den på paketutlämningen :)
 
Lite klurigt det här...

...med viktberäkningar. Först vill jag gratulera dig till ditt inköp :) Har själv ett MSR Superfly autostart som jag är mycket nöjd med. MSR gör bra grejor. Håller verkligen med dig om att gas är en komfortsak på sommaren, och man kan laga mat på riktigt eftersom flamjusteringen är så exakt.

Men när du kommer till beräkningen att det ska bli lättare undrar jag hur du räknar. Enligt mina erfarenheter så blir de flesta bensinkök mer vikteffektiva då turen är mer än en vecka lång för två personer. Då bränsevikten börjar bli viktigare än köksvikten. Dessutom gillar jag råstyrkan i bensinköket en kall morgon på fjället :)

Hur som helst är detta ett intressant ämne. Ser fram emot att se dina beräkningar eftersom jag inte har några egna.

Vänliga hälsningar

Björn Nilsson
 
Är ny på det här med lättpackning och funderar köket. Nu kör jag med ett 80-tals triangia. Grymt bra oavsett hur det blåser. Har ni tips på bra, lätta och små kök? Det jag är ute efter ska ffa klara enklare middag och gröt till frukost = en gryta räcker.

Har tittat en del på varianter man skruvar direkt på gasflaskan men de verkar så känsliga för vind.

/erik
 
EBx; sa:
Har tittat en del på varianter man skruvar direkt på gasflaskan men de verkar så känsliga för vind.

/erik

De är vindkänsliga. Jag har ett Primus Alpine Micro (lite under 100 gram) och jag använder det endast på morgonen och kvällen inne i tältet. Under dagen kör jag med termos. Funderar dock på att byta ut termosen mot mer gas och lite mer al-folie för att kunna använda det under dagen i det fria. Men då kan man nog glömma en kopp kaffe uppe på en topp. :(

Mvh
Peter P.
 
EBx; sa:
Har tittat en del på varianter man skruvar direkt på gasflaskan men de verkar så känsliga för vind.
Tycker dessa är bra. Själv lagar jag frukost och middag i tältet, och lunchen fixar sig oftast m h a vanliga stenar och klippblock. Man vill ju ändå luncha i lä. Att ställa upp ett liggunderlag runt (inte för nära bara!) funkar också. Annars finns den lätta och billiga varianten på vindskydd att klippa isär 2-3 50-centiliters ölburkar (förlåt, jag menar LÄTTölburkar), och häfta ihop dem. Använder detta vintertid till mitt bensinkök, men sommartid brukar det gå bra utan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.