Knyta skor dubbelknut

Jag bytte mina slitna skosnören till ett par lätta kängor till paracord. Funkar utmärkt om man använder rosett dubbelknut. Paracord en har så lite friktion.

Gissar alla gör så att man knyter en överhandskut över rosetten med öglorna?

Ett annat sätt att få mer friktion i en rosett är att första över under görs dubbla varv. Då ökar friktionen i rosetten.

Finns det fler sätt. Dubelknuten är ändå lite stökig att öppna.
 
Knyt det första halvslaget som vanligt, men sen rosetten åt motsatt håll - dvs som råbandsknop i relation mellan första och andra halvslaget. Inte som kärringknut, som nog de flesta lärt sig som barn :).
Se YT-klippet i Kvarnträsks gamla inlägg. Den knuten går aldrig upp för mig oavsett materialet i skosnörena.
 
Inte för att skryta (eller jo kanske lite) men sätet som visas i ovanstående youtube video kom jag på själv, just genom att använda råbandsknop vs käringknut-logiken. Jag använder den dagligen, och visst är den bättre. Den är dock inte 100% säker, särskilt inte med syntetiska material.
Rosetten med extra värv däremot funkar perfekt alltid. Jag gillar dessutom att den öppnas lika lätt som en vanlig rosett. En dubbelknut kräver ju lite extra arbete att knyta upp.
 
Inte för att skryta (eller jo kanske lite) men sätet som visas i ovanstående youtube video kom jag på själv, just genom att använda råbandsknop vs käringknut-logiken. Jag använder den dagligen, och visst är den bättre. Den är dock inte 100% säker, särskilt inte med syntetiska material.
Rosetten med extra värv däremot funkar perfekt alltid. Jag gillar dessutom att den öppnas lika lätt som en vanlig rosett. En dubbelknut kräver ju lite extra arbete att knyta upp.
"Råbandsknop-rosetten" funkar ju exakt likadant, och lika lätt, som "kärrinknut-rosetten" att knyta upp - bara att dra i en lös ände.
Möjligt att extravarv skulle vara ännu säkrare, men jag har hittills inte "behövt" det.
 
Jo absolut, den är lika lätt att knyta upp. Men jag anser som sagt att den inte alltid funka lika bra (beroende på materialet) som vanliga dubbelknuten eller rosetten med extra varv. Och av de två är ju sistnämnda mycket lättare att knyta upp.
Men som tur får alla göra exakt som dom vill :)
 
Det finns en orsak att jägarsoldater alltid knyter extra knut på skosnörningen.

och har skosnören i paracord...

Men skrinnare vill ogärna ha en knut som är svår att öppna efter plurr så en bra slagen rosett står högt på min önskelista, ska börja använda denna nya variant från nu och särskilt på den snören jag efterlyst att få ökad friktion för, se denna tråd

Hoppas de funkar på de skor som jag har dynema som skosnären också, efter

Så mycket klokskap man samlat på sig här!

Tack alla som bidragit och fortsätter bidra!

/Patrik
 
Rosett som knut på skosnören är ju en variant av antingen råbands- eller käringknut där man inte dragit igenom övre slaget helt utan låter det bilda rosett. Öglorna bara för att man lätt ska kunna knyta upp den. Om man väljer käringknutvarianten blir den förstås mindre knutsäker. (och skorosetten ligger fel) Varianterna med två slag på antingen första eller andra knuten blir varianter av kirurgknut. Två slag först och ett som säkrar = kirurgknut. Ett slag först och sen två varv andra slaget eller runt rosetten motsvarar då omvänd kirurgknut. De kallas förstår så för att de används när man opererar. Suturmaterial är ofta väldigt halt och man vill absolut inte att knuten glider upp. Ofta läggs ytterligare en knut, alltså tre ggr för säkerhet. Det varierar mellan olika suturmaterial hur knutsäkra de är. Skosnören som inte skall gå upp (skridskokängor) knyter åtminstone jag med två varv på yttre slaget, som sagts här ovan, knutsäkrare och lika lätt att få upp som vanlig rosett. Inte aktuellt i detta sammanhang men en käringknut som kantrar blir då ett dubbelt halvslag runt egen part.
 
I boken "knopar som förenklar ditt liv" av Miki Anagrius (kudos till författaren) har jag funnit min önskade skoknop - löser inte upp sig men går ändå enkelt att lösa upp, lika enkelt som vanlig rosett, rättare sagt likadant, dvs dra i de två fria tamparna. Han kallar den dubbelt nyckstek på sidan 7-731 i boken.
Finns också artikel bakom betalvägg i GP, med samma avsändare:

Jag förstår inte om det kanske är samma som besrivs i inlägg 1 ovan.

Det är helt enkelt en vanlig skorosett där man trär andra öglan "ett extra varv runt" och sedan drar åt som vanligt. I min bild är det alltså den högra öglan som träts en andra gång över runt mot tå mot sedan tillbaka under mot hälen i skon.

Går det att ladda upp video här på utsidan så kan jag göra en kort film.

Hittar inte någon redan gjord film då jag söker på dubbel eller dubbelt nyckstek.

/Patrik
 

Bilagor

  • skoknop.jpg
    skoknop.jpg
    2 MB · Visningar: 77
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvarnträsk Hur knyta gamla (samiska) skoband? Kläder 7
FireFistYK Funkar dessa skor för Kebnekaise? Kläder 45
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
L.A. skor som luktar skunk Kläder 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.