Knivar, dessa knivar!

Jag ska köpa en kniv och det är lättare sagt än gjort att utröna vilken som kan vara passande för just mig.
En kniv som hänger med mig ut i naturen får göra allt från att klyva ved genom att bli batongad på, till att rensa fisk och därefter kanske tälja lite avkopplande.
Jag har mest kollat på EKAs W11 och faktiskt på Mora 2000, Helle, samt diverse karesuando(liknande)knivar. Den måste stå pall för lite hårdare tag, även om jag givetvis är rädd om min kniv, men samtidigt får den inte vara för klumpig eller tung. Kan den då vara lite snygg som till exempel en enklare samekniv (Mora 2000 undantaget) så är det bara fantastiskt.
Runt 600-700 spänn kanske...

Har ni något vettigt att komma med som kan hjälpa mig i valet och kvalet så ut med det bara. :)
 
Hej..

Jag har en Fällkniven F1 som jag använder till "dina" önskemål... visserligen dyrare än ditt prisspann ca: 1200 men jag är grymt nöjd med den.
 
Mora är ok, framförallt är dom prisvärda men i ditt fall så krävs nog en fulltånge kniv då du ska batonga osv. Helle Eggen är en trevlig kniv ungefär i ditt prisområde, kanske faller även den på robustheten.

Mina favoriter är Fällkniven S1 och Rat RC3. Båda dessa passar utmärkt för ditt ändamål, framförallt S1:an. RC3:an kanske är i minsta laget om det blir mycket batongande. Tyvärr ligger bägge lite högre i pris.

Du kommer garanterat få bra svar då det finns personer med imponerande kunskaper inom det här området på forat.
 
Brusletto Bamsen

Jag har sedan många år tillbaka en Brusletto Bamsen som har hängt med överallt och alltid.
En oerhört rubust och pålitlig kniv, kanske inte den smidigaste till det riktiga finliret men funkar i 99 fall av 100 och med ett helt OK utseende.
Har inte riktigt koll på vad den kostar men jag vill minnas att den låg nånstans i ditt prisintervall när jag köpte den. Fast det är ju som sagt några år sedan. 25+ år sedan eller nåt sånt..............
Fast det säger ju en del om kvalitén.

/O.
 
1.klyva ved genom att bli batongad

2. rensa fisk

3. tälja

4. Den måste stå pall för lite hårdare tag

5. Runt 600-700 spänn kanske...
Med utgångspunkt från de fyra första kriterierna så finns det, vad jag kan se en bra kandidat, nämligen M95 Sissipuukko. Tyvärr så nämner du under punkt 5 att pristaket är 700:- kronor. Den här kniven kostar någon hundring mer än så.

MinSissipuukkoM952.jpg


~Paul~
 
Tänkte tipsa om samma kniv som Paul, enda reservationen är ju kolstålet som rostar lite.
Eka W11 är ju ett alternativ i samma prisklass men med något kortare blad vilket begränsar lite vid vedspäntning. Mellan dessa två hade jag valt finnen. Men helst en S1!

/M
 
För fiskrensning är definitivt en kniv med rostfritt blad att föredra, speciellt och du även avser fiske i saltvatten Jag använder själv ett par knivar från finska Martiini (sålda av Normark under deras varumärke) till detta, alltid liggandes i fiskeväskan, en filékniv och en dolk - båda med fast blad. Bra knivar som håller skärpan länge, och ingen rost trots många års användning här på västkusten - bara skölja av och stoppa ner.
Kanske den här kan vara en bra allround kniv?
http://www.marttiini.fi/epages/Mart...jectPath=/Shops/MarttiiniShop/Products/543010
 
Mina råd följer sällan mainstream här på knivutsidan... Men här kommer de i alla fall.
Vill säga att de bygger på egen erfarenhet av Jakt, fiske och friluftsliv samt EDCande av fällkniv sedan sena barndomen, tidiga tonåren.
Jag är en ganska priviligierad utövare på det sättet att jag har tillgång till mycket bra jaktmarker och fiskevatten med mellannorrländska glesbyggdsmått och allt bedrivs på ett semigammeldags vis så kniven är ett riktigt centralt verktyg. det är stora marker i mina trakter och jag får därför möjlighet att anpassa mina aktiviteter.
Ett exempel på det är att jag eldar mycket ute men batongar väldigt lite ved. Mina skogar innehåller mycket ved och finns lite överallt. Jag är inte direkt hänvisad till att elda på ett speciellt ställe utan eldar där det finns torrt ris, lav osv att tända med och fyller på med grövre ved när elden är het. Dock eldar jag även i jaktlagets kojja och ibland på utflykter med barnen och då blir det Batongande av tändved. Vid älgjakt använder jag kniven till att ta ur, samt flå älgen. Delar den med tigersåg och styckar med styckknivar. Till Fisk och småvilt använder jag samma/liknande kniv eller mest vilken fällkniv som helst. Är kniven bara vass och inte helt idiotdesignad är det ju brukarens kunskap om tillvaratagandet som fäller resultatet.
Jag fritidsbygger nog hus och uthus klart mer än genomsnittssvensken och är av släktskap väldigt byggintresserad och använder då kniven till lite varierade uppgifter där batongande kan förekomma.

Jag tycker att man klarar sig med en mindre kniv med bladlängd om exvis ca 9-12 cm. Sticktånge inget problem, och till och med så låga godstjockleker som i exvis mora 511 funkar. Idealiskt för en alroundkniv är för mig kring 3 mm.
Kniven kan ha hantag av bara trä eller gummi men då får man vara lite försiktig när man späntar ved så den inte slits för mycket vid mötet mellan blad och skaft. ett hårdare material som horn eller ännu hellre metall stärker denna svaga punkt. Hård plast är ett annat starkt material (men jag tycker det är fult så för mig går det bort i knivar som inte är arbetsknivar.) Välj ett grepp som är långt nog för handen och som går att variera greppet om. Fingerskydd eller inte...en smaksak!
Alla knivarna som nämns här funkar nog hur bra som helst. Mora 2000 är en utsökt brukskniv, används med eftertanke när det kommer till brytande då det är tunnt bladgods och tunn egg. Exvis S1 är en grymt stadig kniv men har även tjockbladsproblemen.

Bosse
 
Hehe Paul.. Det ligger något i det där! :)
Om inte annat så är det ett kvitto på att vi båda har förbaskat god smak!
 
Okej pågar och töser!
Först och främst: TACK för era svar och inlägg! Verkligen schysst!

Jag har tagit tipsen till mig och spånat vidare. Någon sorts lista utan inbördes ordning skulle väl kunna se ut såhär:

Brusletto
- Norgekniven

Karesuando
- Räven Special
- Kultingen (namnet är oslagbart)

Helle
- Eggen
- Fjellkniven

Eka
- W11

Priserna på samtliga knivar är okej för mig och de ser vettiga ut. I skrivandets stund så gillar jag mest enkelheten hos Eggen och Kultingen.

Reflektioner kring detta?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.