Hjälp att välja kniv.

Det rör sig om en s k bushcraftkniv. En kniv av den här designen används oftast i samband med diverse tälj- och späntningsarbeten, samt att skära i snören, rep och eventuellt tyg.

Både Böhler K720 och Sandvik 12C27 klarar den här typen av uppgifter med tanke på bladets form och tjocklek. 12C27 är förstås slitstarkare medan Böhler K720 är slagsegare men rostar lätt och kräver en del skötsel/omsorg. Det betyder att man bör tänka igenom vilka arbetsuppgifter man sysslar med mest därute.

Själv valde jag Böhler K720-varianten eftersom jag inte använder kniven till mycket annat än "träarbeten". Till fiske och jakt har jag andra knivar.

~Paul~

Tack för svaret, Paul!
 
Rätt vanligt bland knivovana är välja långt och häftigt tjockt blad, det blir ju en stor kniv. 95% av alla knivjobb klarar man med några centimeter blad, inte alltför tjockt men med rejält skaft. Ser inte mycket ut men är det.
go tur
 
Nya Casström SFK No 10,

Det finns förstås detaljer som jag skulle vilja ändra på. En sådan är den utskjutande "näbben" på parerskyddets nedre del. Men man kan inte begära allt från första generationens utgåva ;).

~Paul~

Jag fick tillåtelse att vidarebefodra smygtitt på nästa generations utgåva, om jag understryker att bilderna är av prototyper och inte färdig produkt. Så för säkerhets skull citerar jag...

Här kommer en smygtitt på nya SFK No. 10 som kommer i December. Det är bara en prototyp men formen blir i stort den samma. Längre skaft, lite bredare blade och inget utskutande parerskydd.
Kommer att finnas i skandi grind och Full flat grind i O2 till att börja med.
Mvh,
David


Själv har jag inte kniven i originalutgåva heller, men jag tycker det ser lovande ut och parerar er invändningar mot parerskydd mm.:)
 

Bilagor

  • sheath modified back 07 10 2013.jpg
    sheath modified back 07 10 2013.jpg
    25.6 KB · Visningar: 1,560
  • NewBlade.jpg
    NewBlade.jpg
    12.9 KB · Visningar: 1,303
  • NewSheath.jpg
    NewSheath.jpg
    22.2 KB · Visningar: 1,341

Cannonball

Gäst
Jag fick tillåtelse att vidarebefodra smygtitt på nästa generations utgåva, om jag understryker att bilderna är av prototyper och inte färdig produkt. Så för säkerhets skull citerar jag...

Här kommer en smygtitt på nya SFK No. 10 som kommer i December. Det är bara en prototyp men formen blir i stort den samma. Längre skaft, lite bredare blade och inget utskutande parerskydd.
Kommer att finnas i skandi grind och Full flat grind i O2 till att börja med.
Mvh,
David


Själv har jag inte kniven i originalutgåva heller, men jag tycker det ser lovande ut och parerar er invändningar mot parerskydd mm.:)

Ser riktigt bra ut, den står på inköpslistan! :)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
 
Jag fick tillåtelse att vidarebefodra smygtitt på nästa generations utgåva, om jag understryker att bilderna är av prototyper och inte färdig produkt. Så för säkerhets skull citerar jag...

Här kommer en smygtitt på nya SFK No. 10 som kommer i December. Det är bara en prototyp men formen blir i stort den samma. Längre skaft, lite bredare blade och inget utskutande parerskydd.
Kommer att finnas i skandi grind och Full flat grind i O2 till att börja med.
Mvh,
David


Själv har jag inte kniven i originalutgåva heller, men jag tycker det ser lovande ut och parerar er invändningar mot parerskydd mm.:)
Jag har vetat om dessa förändringar sedan den 11. februari i år.

Det finns dessutom lite fler hemlisar som inte har framkommit ännu. Mer än så kan jag inte säga eftersom jag lovade David att inte lämna ut dessa uppgifter på diverse fora. Blir därför lite förvånad att han nu går med på att släppa förhandsinfo och bilder!

Till saken hör att David har kikat in i den långa knivtråden med jämna mellanrum och tagit intryck av det som sagts, dvs både ris och ros.

~Paul~
 
Novis som man är så måste man fråga varför man sänker bladryggen mot spetsen så mycket på nya casström. Borde man inte få ett mer effektivt blad om man gör det rakt som tex
121n.jpg
 
Novis som man är så måste man fråga varför man sänker bladryggen mot spetsen så mycket på nya casström. Borde man inte få ett mer effektivt blad om man gör det rakt som tex
121n.jpg

Det beror på vad man vill använda kniven till. På bushcraftknivar så är det väldigt vanligt med så kallad "spearpoint" där alltså spetsen ligger i bladets mittlinje. Anledningen är väl att kniven ska bli lättare att "borra" med.
 
Jag fick tillåtelse att vidarebefodra smygtitt på nästa generations utgåva, om jag understryker att bilderna är av prototyper och inte färdig produkt. Så för säkerhets skull citerar jag...

Här kommer en smygtitt på nya SFK No. 10 som kommer i December. Det är bara en prototyp men formen blir i stort den samma. Längre skaft, lite bredare blade och inget utskutande parerskydd.
Kommer att finnas i skandi grind och Full flat grind i O2 till att börja med.
Mvh,
David


Själv har jag inte kniven i originalutgåva heller, men jag tycker det ser lovande ut och parerar er invändningar mot parerskydd mm.:)

Bredare blad och längre skaft är inget som intresserar mig. Någon minuts arbete med dremeln tar hand om parerskyddet. Jag får nog ta och beställa några till av "gen 1" innan dom tar slut. :)
 
Det beror på vad man vill använda kniven till. På bushcraftknivar så är det väldigt vanligt med så kallad "spearpoint" där alltså spetsen ligger i bladets mittlinje. Anledningen är väl att kniven ska bli lättare att "borra" med.

Vad brukar man borra med en kniv? Jag tänkte att jakt är ju populärt och då borde man vinna på att kunna flå med spetsen. Sen jagar ju självklart inte alla men det känns som större kundgrupp än kanske dom som vill borra. Är den när man gör fällor man vill ha den fördelen. Den absolut vanligaste kundgruppen tror jag är medelsvensson som gör upp eld och grillar korv samt jagar och fiskar lite när det går. Bara rena tankar. Det känns ju som man får mer skäregg med ett rakt blad. Det är dock inte första gången jag tänker fel :)
 
På bushcraftknivar så är det väldigt vanligt med så kallad "spearpoint" där alltså spetsen ligger i bladets mittlinje. Anledningen är väl att kniven ska bli lättare att "borra" med.
Det är korrekt. Framför allt i Staterna så är det populärt med diverse överlevnadstekniker. En av de går ut på att fix egen bågdrill. I det sammanhanget vill man förstås ha en kniv med en sådan här spets.

Men faktum är att en centrerad spets ger det bästa momentet oavsett hur man vrider på det hela. Konstigt nog så är den nya Casström inte helt optimal i det avseendet. Kolla på bilden så förstår ni ;).
 

Bilagor

  • Casström, NewBlade.jpg
    Casström, NewBlade.jpg
    12.2 KB · Visningar: 1,661
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,221
Jag tycker iaf att det är surt att man prioriterar möjligheten att borra med en kniv istället för att skära. Skär kategorin slår nog borr nissarna med hästlängder. Sen är jag tråkig och tycker jag det ser "fult" ut.:). Nu ska jag sluta störa tråden :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Adelanteeee Välja första hjälpen kit - lifesystems Utrustning allmänt 38
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.