Hjälp att välja kniv.

håller med! om bladet var lite tunnare och slipningen gick ända fram till handtaget
handtaget skulle vara spolformat för att få en mera avslappnat arbetsställning under längre tid,
så hade den varit nära en drömkniv.
Kniven är framtagen i syfte att användas som en "bushie", därav det lite grövre bladet.

Faktum är att jag också är "allergisk" mot ricassoer men i det här fallet är det inget problem eftersom eggavslutningen går i en rak linje med handtagets främre del. Det betyder att momentet inte påverkas.

Handtaget är förvånansvärt bekvämt även i samband med längre arbetssessioner, konstigt nog ;).

Bilagor

• 15102309-origpic-5e1bff.jpg
    15102309-origpic-5e1bff.jpg
    12.7 KB · Visningar: 981
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 780
Kniven är framtagen i syfte att användas som en "bushie", därav det lite grövre bladet.

Faktum är att jag också är "allergisk" mot ricassoer men i det här fallet är det inget problem eftersom eggavslutningen går i en rak linje med handtagets främre del. Det betyder att momentet inte påverkas.

Handtaget är förvånansvärt bekvämt även i samband med längre arbetssessioner, konstigt nog ;).

eggen ska komma så nära handen som möjligt och det gör det inte på den här kniven ;)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om eggen ska så nära handen så möjligt borde jag väl köpa en ulu. Fan nu behöver jag köpa två knivar.

Tycker ricasso kan vara ganska trevligt, om det är utformad på rätt sät. vilket den på casströms kniv inte verkar var. Med rätt menar jag som "buck max lite small" som jag har där man kan greppa om ricasson eller bara handtaget och därigenom förändra bladlängden.

Just nu står valet mellan en a10 som man måste slipa om eller casström no.10 som är i kolstål eller en mora bushcraft force som jag tycker är lite tunn.

Sissipuuko blir det inte då jag tycker den är för stor och ogilar svarta blad och om man tar bort belägningen så har man en kniv i oskydat kolstål och då tycker jag casströms verkar trevligare..

En bra slöjdkniv har ett flexibelt blad. Frågan är om man vill ha en stum eller följsam kniv. Räcker det verkligen med två knivar? En hink moror är väl minimum?
go tur

Har sedan ungefär ett år tillbaka Casströmkniven i kolstål. Använder den som grovis och är mer än nöjd med funktionen. Men jag ångrar lite att jag inte tog det rostfria bladet. Efter att jag använde den till att skära rabarber fick den en märklig yta. Inget som påverkar funktionen men det ser aningens trist ut. Dessutom är det besvärligt med rostkänsligheten när man är ute i skogen. Tycker den funkar bra till att skära mat, om än lite i grövsta laget. Ett tips kan vara att byta ut slidan till en mer "hängande" sådan för att slippa få kniven i kläm under avbärarbälte, midjeväskor etc. Ska man ha EN kniv kan den nog rekommenderas, jag har dock kompletterat med en fällkniven WM 1 för finlir, och sånt som ställer högre hygienkrav.

eggen ska komma så nära handen som möjligt och det gör det inte på den här kniven ;)
Jag tar det en gång till ;). Eggen är så nära greppet som det går eftersom den förlängda/tänkta linjen går precis där greppet slutar. Du förlorar således ingen kraft/moment i skäret.

Bilagor

• Casströms nr 10 egg-greppavstånd.jpg
    Casströms nr 10 egg-greppavstånd.jpg
    19.5 KB · Visningar: 733
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 735

Cannonball

Gäst
Jag tar det en gång till ;). Eggen är så nära greppet som det går eftersom den förlängda/tänkta linjen går precis där greppet slutar. Du förlorar således ingen kraft/moment i skäret.

Det hjälper ju inte när greppet inte når ända fram.
Grejen är att du vill ha pekfingret så nära eggen som möjligt, alltså funkar denna kniven likadant som en kniv med ricasso.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Det hjälper ju inte när greppet inte når ända fram.
Grejen är att du vill ha pekfingret så nära eggen som möjligt, alltså funkar denna kniven likadant som en kniv med ricasso.

Greppet når visst fram. Kraften kommer uppifrån, dvs med den delen av handen där handflatan övergår i pekfingret. Detta grepp är det mest användbara. Självklart är en "bushie" inte en snickarkniv. Den har dock andra attribut som den senare saknar. Som vanligt så handlar det om den bästa kompromisslösningen.

~Paul~

Cannonball

Gäst
Greppet når visst fram. Kraften kommer uppifrån, dvs med den delen av handen där handflatan övergår i pekfingret. Detta grepp är det mest användbara. Självklart är en "bushie" inte en snickarkniv. Den har dock andra attribut som den senare saknar. Som vanligt så handlar det om den bästa kompromisslösningen.

~Paul~
Jo, jag vet hur man håller en kniv, och urtaget för pekfingret på undersidan begränsar greppet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips